Безпилотни летателни апарати - Курсове за квалификация, Законодателство, Безопасност и др.

JetMan

Администратор
Модераторски Екип
Първо искам да отбележа, че Хоби не е когато се практикува от 50-100 човека! Преди време само в България, с моделизъм се занимаваха хиляди. Да не говорим за страни като Щатите, Русия и т.н.
И второ нещо се подменят понятията. Това с което си вадим хляба е професия, а хобито е занимание в свободното време за отмора и удоволствие. Верно, че най-добрият вариант е когато хобито е професия! Разбира се има и професионалисти в моделизма. Но точно това е основното в тази дискусия, регулациите така да са направени, че да отчитат разликата между професионализма и хоби интересите.
И в повечето страни това е в основата на съответните закони.

Преди време не е имало радио управления изобщо, а моделите бяха с корда и си ги въртиш на 10 метра около теб :) не можеш да сравняваш какво е било преди с реалността сега. Тук не говорим за масовост като бройка на хора летящи по полянки, а за това че става дума за безпилотни летателни апарати с голяма маневреност и обхват в населени места. Това с което аз ви вадя хляба (нещо с компютри) - за много хора е хоби :) и обратното - това което за мен е хоби - примерно да свиря на пиано за други е професия.

Ако се появи закон в някакъв вид - то съм 100% сигурен че той няма да засегне никой моделист в ХОБИ варианта му. Никой няма да ни пречи или забрани да си летим на Слаковци или на която и да е поляна. Никой няма да забрани малките въшки с които всички се кефим последните месеци. Виж да въртиш 3-4 кг коптер с камери по него, баш по-средата на площада с хиляди хора отдолу - вече НЕ Е ХОБИ :) , и какво ще стане ако там на площада литнат още 100 човека - щото скоро ще стане толкова евтино че няма да е проблем всеки да си купи по един фантом и един очила и да зафърчи нанякъде из града.

Някои от вас знаят че преди това хоби ми беше стрелба с въздушни пушки. Там до 2010 година - нямаше никакъв закон нито ограничение за този вид оръжия. Поради напредване на технологията , се появиха въздушни пушки доста мощни и далекобойни - които може да се състезават с малокалибреното оръжие. Поради факта че сме в ЕС , беше приет нов закон от Септември 2010 в който вече бяха включени текстове за въздушно оръжие. Още от 2008-ма преди това , обсъждахме именно дали ще има закон и какъв ще бъде , и по същият начин определени хора се опитваха ПАНИЧЕСКИ да обяснят на всички че СВЕТА ЩЕ СВЪРШИ и това чудно ХОБИ ще изчезне от лицето на земята. Е закона се прие , въведоха безплатен уведомителен режим , който искаше да си купи пушка си купува , нито един ХОБИСТ не пострада от това. Даже напротив - направиха се много клубове в които абсолютно безплатно всеки може да членува и се организират регулярно състезания по стрелба по всякакви полянки из страната. Но ИСТЕРИЯТА си я имаше преди това и то в пълна сила :)
 

JetMan

Администратор
Модераторски Екип
Забравих да допълня , ако се стигне до закони , ще се радваме хора като Гари да консултират комисиите, не виждам причина и ние моделистите да не участваме от името на Българската Асоциация по Авиомоделизъм - след като има официална регистрирана организация то тя ще има препоръки към комисиите.

В закона за оръжията - официалните клубове по динамична стрелба с огнестрелно участваха и дадоха препоръки чрез свои представители - е не бяха приети на 100% , но определено имаше ефект.
 

st5rov

Редовен Потребител
Забравих да допълня , ако се стигне до закони , ще се радваме хора като Гари да консултират комисиите, не виждам причина и ние моделистите да не участваме от името на Българската Асоциация по Авиомоделизъм- след като има официална регистрирана организация то тя ще има препоръки към комисиите.

В закона за оръжията - официалните клубове по динамична стрелба с огнестрелно участваха и дадоха препоръки чрез свои представители - е не бяха приети на 100% , но определено имаше ефект.

Това е смисъла на тази дискусия. Да се обмислят, обсъдят и изготвят конструктивни предложения, които като залегнат в закон да отчитат реалните проблеми на възможно най-широк кръг заинтересувани. Напълно споделям идеята това да стане чрез Българската Асоциация по Авиомоделизъм. Трябва да изразим своето гражданско отношение!
Ето че има консенсус: Безопасността на първо място!
 
Последна промяна:

myxt

Потребител
Ако се появи закон в някакъв вид - то съм 100% сигурен че той няма да засегне никой моделист в ХОБИ варианта му. Никой няма да ни пречи или забрани да си летим на Слаковци или на която и да е поляна. Никой няма да забрани малките въшки с които всички се кефим последните месеци.
Светльо, точно това ми е притеснението - комисиите в България залагат на "сигурното" т.е. мислят рестриктивно особено когато са намесени икономически интереси.
А по отношение на законите и примерите с карането на кола и т.н. - дали това спира олигофрена да кара пиян, без книжка и да убива невинни хора и то без да изкарва пари от това.
Само за пример ще ти кажа, че няколко пъти се опитват да ме наемат за снимки от въздуха с рекламна цел, и то за изключително високи суми - не съм приел нито веднъж, само защото искаха да летя над хора и сгради. Хората които го предлагаха нямат никаква представа за начина на изпълнение на подобно начинание. Дали ако си платят един курс ще станат добри и отговорни "пилоти"? Тяхната мисъл е "ми нали то си лети само, аз само ще му казвам накъде да ходи", а на моите доводи че е опасно ми отговориха "еее пък ти, ще му направим гражданска отговорност и ако трябва ще платим каквото трябва".
Винаги ще има "отворени" безскрупулни хора - важното е когато попаднем на такива да не ги търпим, ако трябва и реагирайки грубо. Това е доста по-ефективно от всякакъв закон. Гражданското съзнание е начина, но за съжаление в БГ го няма никакво...

П.П. Без да се обижда никой, но аз на асоциации, комисии, федерации и т.н. нямам вяра!
Опита ми от предишните хобита с подобни организации е само отрицателен...
 

vesibo

Редовен Потребител
Гари в момента е на държавна работа в БАН, която е свързана с разработката и цялостната експлоатация на безпилотна система (тип дрон)Поканата е от българска страна към него и той е приел.Факта, че са го потърсили е вероятно достатъчен за тях и го ценят като някакъв специалист.Име е в RC хеликоптерите в целият свят, вероятно търсят и контактите, и позициите му.Ние имаме много специалисти в тази насока, интересно обаче, защо никой не ги търси?
 

stalker

Потребител
Ще спестя благословиите по адрес на Брюксел, но така или иначе събитията са неизбежни. Та какво си мисля , че може да се направи?
Първо, да се създадат определения за безпилотен летателен апарат, дрон , радиоуправляем модел, спортен модел, моделизъм, ФПВ и други такива абвиатури и думички , по такъв начин , че да са лесно разбираеми за хора незапознати с хобито и спорта. Тези определения ще спомогнат за разделянето на моделите по начин на използване. Тука могат да помогнат хора с юридическо образование. В последствие определенията да се използват при евентуални консултации.
Второ - безопасност. Всички федерации имат правила за безопасност. Много неща могат да се взаимстват от тях. Дори тук, във форума, имаше подобна тема.
И трето - медиите. Най-вероятно ще има медийна кампания преди приемане на закона. Тогава е момента да им се обясни разликите между DRON, UAS, модел за хоби , спортен модел и за какво и как се ползват. Сигурен съм , че голяма част от журналистите хабер си нямат от тези неща.
А това с курсовете за пилот на дрон, за мен си е чист комерс, опит за заемане на изгодна позиция при рестриктивен закон.
Който иска кетап - да тръгва за Италия. Хората си имат средношколско училище за такива пилоти.
 

Явор Йотов

Новодошъл
Привет,

Благодаря за поканата да споделя мнението си тук!

Предполагам, че не се познаваме лично с повечето от вас,
но дори и да е така това не е пречка да можем да споделим гледната си точка.

Нека се представя:

На 41г съм, занимавам се с моделизми 35г вече.

Състезавал съм се с тренкорд в Първи, Втори и Трети клас.
От Четвърти до Десети клас се състезавах по корабомоделизъм - F3V т.нар. фигура
След това прекъснах за известно време и започнах с Авто 1/10 с ДВГ през 2001г
До 2004 г ходех редовно на състезания, но заради децата ми прекъснах отново.

Тогава започнах с хеликоптери, защото мога да ги карам навсякъде, и така до днес.

От 2006 г се захванах с клуба в Русе, а вече имаме и помещение където направихме ремонт за да може да провеждаме кръжоци с деца.
През 2007 организирахме първото спортно мероприятие за хеликоптери в Русе, и така вече всяка година.
От няколко години започнахме да провеждаме състезание за хеликотпери и в Пловдив.

В момента съм председател на Клъстер "Автономна платформа за граждански въздушни услуги", който
има за цел да популяризира и наложи добрите и успешни практики за бранша в България.

Като пример за добра практика и резултат от дейността ни е изработването на имиджов клип за град Русе,
чиято премиера беше вчера в Cinema City Ruse.


Ще се радвам да намерим общ език и теми за обсъждане.

Успех!
 

myxt

Потребител
Г-н Йотов, добре дошъл във форума.
Много Ви моля да ни разясните каква точно е целта на Клъстер "Автономна платформа за граждански въздушни услуги", защото на мен лично, а сигурен съм и на много други колеги от форума, не ми стана ясно какви са целите му.
Предпазлив съм по принцип когато се обсъждат мерки за ограничаване на каквото и да е от малкото останали приятни неща и съм искрено притеснен от Вашето изказване, че няма да имаме глас в Брюксел.
Притесненията ми са от това, че за пореден път ще ни се натресът правила и режими несъответстващи на българската действителност.
Благодаря за отговора!
 

Явор Йотов

Новодошъл
На 13 и 14 Март организираме информационен семинар на Клъстера в София.

Ще присъстват представители на различни организации и институции.

Ще се радвам да се срещнем и да се запознаем лично.

Желаещите да присъстват може да ми изпратят информация за контакт на: info@apcas.bg
за да им изпратим подробната програма.

Явор Йотов
 

Явор Йотов

Новодошъл
..........Виж да въртиш 3-4 кг коптер с камери по него, баш по-средата на площада с хиляди хора отдолу - вече НЕ Е ХОБИ :) , и какво ще стане ако там на площада литнат още 100 човека - щото скоро ще стане толкова евтино че няма да е проблем всеки да си купи по един фантом и един очила и да зафърчи нанякъде из града.

Някои от вас знаят че преди това хоби ми беше стрелба с въздушни пушки. Там до 2010 година - нямаше никакъв закон нито ограничение за този вид оръжия. Поради напредване на технологията , се появиха въздушни пушки доста мощни и далекобойни - които може да се състезават с малокалибреното оръжие. Поради факта че сме в ЕС , беше приет нов закон от Септември 2010 в който вече бяха включени текстове за въздушно оръжие. Още от 2008-ма преди това , обсъждахме именно дали ще има закон и какъв ще бъде , и по същият начин определени хора се опитваха ПАНИЧЕСКИ да обяснят на всички че СВЕТА ЩЕ СВЪРШИ и това чудно ХОБИ ще изчезне от лицето на земята. Е закона се прие , въведоха безплатен уведомителен режим , който искаше да си купи пушка си купува , нито един ХОБИСТ не пострада от това. Даже напротив - направиха се много клубове в които абсолютно безплатно всеки може да членува и се организират регулярно състезания по стрелба по всякакви полянки из страната. Но ИСТЕРИЯТА си я имаше преди това и то в пълна сила :)

За това става въпрос и при летящите...
 

vesibo

Редовен Потребител
Ще спестя благословиите по адрес на Брюксел, но така или иначе събитията са неизбежни. Та какво си мисля , че може да се направи?
Първо, да се създадат определения за безпилотен летателен апарат, дрон , радиоуправляем модел, спортен модел, моделизъм, ФПВ и други такива абвиатури и думички , по такъв начин , че да са лесно разбираеми за хора незапознати с хобито и спорта. Тези определения ще спомогнат за разделянето на моделите по начин на използване. Тука могат да помогнат хора с юридическо образование. В последствие определенията да се използват при евентуални консултации.
Второ - безопасност. Всички федерации имат правила за безопасност. Много неща могат да се взаимстват от тях. Дори тук, във форума, имаше подобна тема.
И трето - медиите. Най-вероятно ще има медийна кампания преди приемане на закона. Тогава е момента да им се обясни разликите между DRON, UAS, модел за хоби , спортен модел и за какво и как се ползват. Сигурен съм , че голяма част от журналистите хабер си нямат от тези неща.
А това с курсовете за пилот на дрон, за мен си е чист комерс, опит за заемане на изгодна позиция при рестриктивен закон.
Който иска кетап - да тръгва за Италия. Хората си имат средношколско училище за такива пилоти.
Точно така, образно казано нещо такова трябва да се случи, но това изобщо не е лесна работа.Дишайте спокойно, забрани ако бъдат наложени ще са за стратегически райони и гъсто населени с хора места и то за определени класове апарати.Ако говорим обаче за UAV там нещата стоят вече по друг начин.Първо са разлачни класове, второ изискват добре обучени оператори и то за определен тип UAV.Трето трябва да са сертафицирани от FAI, IKAO.Четвърто да бъдат създадени или приети наредби ,правила и норми за използването им и то точно за нашата страна.Това означава, че министъра на транспорта и армията трябва да седнат на една маса, барабар с председателя за разследване на авиационни и др. събития, който е един от членовете в съвета на IKAO и да приложат вече готова схема от друга страна или разработят такава за нашите условия.Пето безпилотните апарати трябва да са снабдени с транспондери, да се пускат полетни планове, да се назначават ВОЗ, да се уведомяват и поддържат връзки с РВД, ЦПРВП, ЦКИВП.Такава система трябва да бъде закупена, защото идва сертифицирана по определен ред и курсовете се провеждат от инструктори за тази система.Тук курсовете, които ще се правят са придимно за запознаване и обучаване на широката група от маси, които искат да летят с дронове и нямат никакъв опит в тази насока, което според мен е добре, защото тези хора ще бъдат научени на безопастност при боравенето с апаратите , за да не им паднат на собствените глави, запознаване с цялостната техническа част, техники на пилотиране, заснемане.Избиране на подходящи, безопастни маршрути, откази и възможни повреди и тн.
 

Xape

Модератор
Модераторски Екип
На 13 и 14 Март организираме информационен семинар на Клъстера в София.

Ще присъстват представители на различни организации и институции.

Ще се радвам да се срещнем и да се запознаем лично.

Желаещите да присъстват може да ми изпратят информация за контакт на: info@apcas.bg
за да им изпратим подробната програма.

Явор Йотов
Със сигурност голяма част от участниците във форума се интересуват.
Би било удобно ако програмата се публикува в тази тема (може и в отделна тема), заедно с детайлите за събитието.
 

JetMan

Администратор
Модераторски Екип
Горе е линк към цялата статия - а ето извадката тук:

Мистерията с прелитащите над Париж дронове приключи. Вчера полицията задържа трима журналисти, работили за телевизия “Ал Джазира” – те са пускали безпилотни самолети над ключови парижки обекти. Според общината, обаче, такива полети са забранени. Случаят повдига редица въпроси. Например има ли правила за използването на дроновете у нас и законни ли са полетите с тях?

Решаваме да направим полет с дрон в центъра на София, подобен на този на журналистите от “Ал Джазира”. Помага ни Ясен, който сам е конструирал машината. Тежи около два килограма и половина. Управляваме дрона с дистанционно. За секунди получаваме подробна картина – виждаме както хората, така и всички сгради в радиус от 200 метра.

Ясен: Иска се двигателна култура. Тренировки, малко ориентация.

Ясен разказва, че първо се е учил на симулатор, после на малки модели. Избягва да лети над хора, защото е опасно.

Ясен: Грешки стават всякакви. Пилотска грешка. Техническа, компютърна.

За разлика от други летателни апарати този дрон засега не се нуждае от специални документи за управление.

Попитахме, обаче, Гражданската въздухоплавателна администрация дали полетът ни е бил законен.

Валентин Вълков, ГД “Гражданска въздухоплавателна администрация”: По принцип полетите над София са забранени и се осъществяват само с решение на главния директор на ,,Гражданска въздухоплавателна администрация.

В същото време се оказва, че в закона няма регламент за използването на дронове.Само че те се водят въздухоплавателни средства и като такива трябва да спазват правилата за провеждане на полети, определени от въздухоплавателната администрация.

Валентин Вълков, Главна дирекция “Гражданска въздухоплавателна администрация”: Трябва да има някаква гаранция, че вашето летателно средство може да извърши тази работа.

Инструкции могат да се намерят на сайта на ,,Ръководство на въздушното движение”. Глобите за нерегламентиран полет са от 1000 до 10 000 лв. У нас любителите на дронове настояват за ясни правила и подготвят създаването на Асоциация за безпилотни системи.

Трифон Михайлов: Трябва да се сложи някаква регулация като килограми, и като височина. Тоест до еди-колко си килограма може да се лети свободно до 50 или 100 метра.

От Министерството на транспорта заявиха, че до края на годината се очаква Европейската комисия да регламентира правилата за полети на територията на евросъюза.

Автор: Тихомир Игнатов
 

Tassadar

Редовен Потребител
....
1. "Валентин Вълков, ГД “Гражданска въздухоплавателна администрация”: По принцип полетите над София са забранени и се осъществяват само с решение на главния директор на ,,Гражданска въздухоплавателна администрация."

....
2. "От Министерството на транспорта заявиха, че до края на годината се очаква Европейската комисия да регламентира правилата за полети на територията на евросъюза."
....


1. значи - "не ни занимавайте - всичко е забранено"
2. значи - "не ни занимавайте - те ще ни кажат какво да правим"

Напълно очаквано поведение от държавната администрация. Песимист съм за това дали ще искат да вникнат в нашите проблеми. Ще вървят по пътя на най-малкото съпротивление и ще играят "на сигурно". Дано не съм прав.....
 

stalker

Потребител
Точно песимизъм. Държавата се е превърнала във вятърна мелница. На последната ми работа имах възможност да се сблъскам с почти всички държавни институции. Виждах как нещата постепенно вървят надолу, как се създаваше нова бюрократщина , ненужна и неясна бумащина и административни лутаници. Компютъризираха се много административни услуги, но за сметка на това, се извършваха по-бавно и в пъти по-скъпо.

Относно репортажа
Схемата е същата като при пълната забрана на пушенето.

Решаваме да направим полет с дрон в центъра на София, подобен на този на журналистите от “Ал Джазира”. Помага ни Ясен, който сам е конструирал машината. Тежи около два килограма и половина. Управляваме дрона с дистанционно. За секунди получаваме подробна картина – виждаме както хората, така и всички сгради в радиус от 200 метра.

Ето какво виждам - Ясен е помолен да демонстрира коптера си за целите на репортажа. Той на драго сърце и в пълно съзнание го издига над градинката и по-късно казва , че избягва да лети над хора. Всъщност е помолен да извърши нарушение на две от най важните правила за безопасност в авиомоделизма - не се лети над хора и публика, не се лети над населени места. Всичко това е заснето, плюс бордовото видео от коптера, на което се виждат преминаващи хора под него.
В останалата част от репортажа става ясна целта му - да ни покажат като безотговорни към живота и здравето на околните.
Ето с такива манипулации ще оформят негативно отношение към хобито ни. А колелото на пропагандата едва се е завъртяло.
 

stalker

Потребител
Точно така, образно казано нещо такова трябва да се случи, но това изобщо не е лесна работа.Дишайте спокойно, забрани ако бъдат наложени ще са за стратегически райони и гъсто населени с хора места и то за определени класове апарати.Ако говорим обаче за UAV там нещата стоят вече по друг начин.Първо са разлачни класове, второ изискват добре обучени оператори и то за определен тип UAV.Трето трябва да са сертафицирани от FAI, IKAO.Четвърто да бъдат създадени или приети наредби ,правила и норми за използването им и то точно за нашата страна.Това означава, че министъра на транспорта и армията трябва да седнат на една маса, барабар с председателя за разследване на авиационни и др. събития, който е един от членовете в съвета на IKAO и да приложат вече готова схема от друга страна или разработят такава за нашите условия.Пето безпилотните апарати трябва да са снабдени с транспондери, да се пускат полетни планове, да се назначават ВОЗ, да се уведомяват и поддържат връзки с РВД, ЦПРВП, ЦКИВП.Такава система трябва да бъде закупена, защото идва сертифицирана по определен ред и курсовете се провеждат от инструктори за тази система.Тук курсовете, които ще се правят са придимно за запознаване и обучаване на широката група от маси, които искат да летят с дронове и нямат никакъв опит в тази насока, което според мен е добре, защото тези хора ще бъдат научени на безопастност при боравенето с апаратите , за да не им паднат на собствените глави, запознаване с цялостната техническа част, техники на пилотиране, заснемане.Избиране на подходящи, безопастни маршрути, откази и възможни повреди и тн.

Теорията си е теория. Истината идва на поляната. Покрай начинаещите трябва да има опитни пилоти, иначе организирания хаос в небето се превръща масов краш парад.
 

Xape

Модератор
Модераторски Екип
Теорията си е теория. Истината идва на поляната. Покрай начинаещите трябва да има опитни пилоти, иначе организирания хаос в небето се превръща масов краш парад.
Звучи добре, но е все по-малко вярно - до там сме се докарали, че дори пилотите които возят стотици хора са станали оператори на системи. Вече има цяло поколение пилоти, което всъщност никога не е летяло с главата и задните си части.
Така че, очаквам и с безпилотните системи пътя да е същия - все по-автономни, създанени с идеята че оператора е с капацитет на едноклетъчно.
Като стане белята, почти винаги обаче причината ще е "пилотска" грешка и това е...
 

Xape

Модератор
Модераторски Екип
Не съм чел още документа, но ме изкефи терминологията още в заглавието - Дистанционно управляеми летателни системи.
Според мен това е най-правилното обобщено наименование на Български език, на всички дрони, недрони, самоледи, хиликоптери и т.н.
 
Нагоре