Какъв да бъде той - купен или правен, евтин или скъп, или пък никога да не се чупи ?
Ако си начинаещ, запалил се наскоро фен на RC самолетите, то този форум е мястото където ще ти помогнем , да си отговориш на точно тези въпроси...
Ще започна с един цитат - основната причина за над 90% от начинаещите фенове на RC авиомоделите, които се отказват от хобито е следната - избора на неподходящ модел, който не отговаря на уменията им да пилотират модели (ако въобще имат такива). Сигурно си харесвате тези бързи и красиви EDF изтребители, които така хубаво летят на клипчета в youtube? Един съвет - не си и помисляйте за тях! Не ги гледайте дори... поне за известно време.
Та какъв да е той - с две думи, той трябва да има благ характер - Как така самолет да има характер? Ами да, като домашните любимци и хората, всички самолети имат характер. Това означава, той да ти прощава грешките които ще правиш често, да помага в ключови моменти (излитане, кацане), да е умерен и предвидим във всяка една ситуация.
Нека коментираме някои конкретни въпроси:
- Микро, малък, или голям модел - Да уточним, че под микро модел ще разбираме такъв с полетно тегло до 100 грама, малък е този с тегло до 400-500 грама, и всичко над половин килограм, ще приемем за голям модел.
Най добре се ориентирайте към микро, или малък модел - колкото по малко тегло, толкова по-малко щети при краш на модела. Има микро модели с тегло 40-50 грама, които са почни "безсмъртни" ако ги карате върху затревена поляна например.
- Електрически или с двигател с вътрешно горене (ДВГ) - Твърдо само електрически, при това окомплектован с литиево-полимерна (LiPo) батерия. Избягвайте моделите който се продават в комплект с NiMH батетия - това е стара технология, и най-вероятно и модела който върви с нея ще е морално остарял.
- Щом електрически - с четков или безчетков (т.н. brushless) мотор - При моделите за начинаещи, особено микро моделите четковия мотор е напълно достатъчен. Факт е, че все повече модели са окомплектовани с безчеткови мотори и това е добре.
- С какво дистанционно управление да бъде - 2.4 GHz, 27 MHz, IR? - Ако купувате модел пълен комплект - т. нар. RTF (Ready To Fly), то гледайте дистандионното да е на честота 2.4 гигахерца (GHz), което е най-актуалната технология. Обичайно тези дистанционни се захранват с 4 батерии размер АА.
Съществуват и радиоапаратури в мегахерциовия диапазон (напр. 27 MHz, 35 MHz, 72 MHz). Ще познаете тези апаратури по дългите им телескопични антени. Те не са за предпочитане и поради факта, че имат голяма консумация - нужни са им до 8 бр. батерии АА, които ще трябва да сменяте доста често. Друг голям недостатък е, че някои буквално може да ви подкара модела (случайно или нарочно), ако се случи да има два модела на една и съща честота и канал.
Освен горните технологии, които са най-масови съществуват и инфрачервени (IR) дистанционни, които са съвсем несериозни, поради това че могат да се ползват само на закрито и когато има пряка видимост с модела.
На последно място ще отбележим и WiFi технологията, която все по често се използва за някои модели, които можете да управлявате от смартфон и таблет, но те също са по скоро в категория играчки а не хоби.
- 3 или 4 канален самолет- Предполагам вече сте срещнали тези понятия, ето какво означават - самолета има нужда от 4 органа на управление (или канала), за да може да се се управлява по 3-те оси в пространството. Те са:
1. Газ (throttle) - управлява оборотите на мотора.
2. Елеватор (elevator) - това е управляемата повърхност на хоризонталната част от опашката на самолета. С нея се управлява по напречната ос, т.е. променя се височината, както и се ползва при извършване на завой.
3. Елерони (ailerons) - Има по един на всяко крило. Елероните винаги се отклоняват в срещуположни посоки. С тях се управлява наклона на самолета по надлъжната ос.
4. Кормило за посока (rudder) - това е кормилото което се отклонява в ляво и дясно на опашката - може да се досетите, че с него самолета завива накъде? - наляво и надясно.
Почти всички модели за начинаещи обаче 3 канални - защо е така? Ами защото елероните (канал 3) при тях липсват съвсем умишлено - когато няма елерони, самолета много трудно може да се обърне по гръб, и оттам да последват проблеми с ориентацията на ученика, защото вече "горе" е долу, а "наляво" става надясно. Трябва да се опитате да покарате самолет по гръб, за да ме разберете.
Ако обаче настоявате да стартирате с 4-канален модел, ще ви бъде ЗНАЧИТЕЛНО, по-трудно да привикнете при първите полети, като най-вероятно ще има повече чупени и лепене на модела. Хубавото е, чевече има модели с електронни асистенти, които имат режим за начинаещи, както и други полезни неща, които са обект а отделна стати. Накратко ако ви интересуват подробности, вижте следните модели - E-Flight Apprentice S и Parkzone Delta Ray.
- Компютърни RC симулатори - Тук не става на въпрос за тези в които вие уж седите в кабината и пилотирате... при RC симулаторите, вие все едно сте на поляната и карате модела пред вас. Разликата между двата вида симулатори е огромна! Ако примерно кацате успешно Boeing 747 с Flight simulator X, въобще не си мислете, че ще бъдете експерти и в RC пилотирането! RC симулаторите са много мопезни за начинаещи, защото помагат (донякъде) да се превъзмогне стреса от първите полети и МНОГО помагат за привикване с ориентацията при карането на самолет...
Е, може би вече сте малко по-подготвени за вашия първи полет, поне на теория .
Силно Ви препоръчвам да прочетете тази статия на Веско (Vesibo), където ще научите много полезни неща за успешното ви развитие, като RC пилот!
Желая безаварийни полети и страхотни моменто, с това толкова забавно хоби!
Ако си начинаещ, запалил се наскоро фен на RC самолетите, то този форум е мястото където ще ти помогнем , да си отговориш на точно тези въпроси...
Ще започна с един цитат - основната причина за над 90% от начинаещите фенове на RC авиомоделите, които се отказват от хобито е следната - избора на неподходящ модел, който не отговаря на уменията им да пилотират модели (ако въобще имат такива). Сигурно си харесвате тези бързи и красиви EDF изтребители, които така хубаво летят на клипчета в youtube? Един съвет - не си и помисляйте за тях! Не ги гледайте дори... поне за известно време.
Та какъв да е той - с две думи, той трябва да има благ характер - Как така самолет да има характер? Ами да, като домашните любимци и хората, всички самолети имат характер. Това означава, той да ти прощава грешките които ще правиш често, да помага в ключови моменти (излитане, кацане), да е умерен и предвидим във всяка една ситуация.
Нека коментираме някои конкретни въпроси:
- Микро, малък, или голям модел - Да уточним, че под микро модел ще разбираме такъв с полетно тегло до 100 грама, малък е този с тегло до 400-500 грама, и всичко над половин килограм, ще приемем за голям модел.
Най добре се ориентирайте към микро, или малък модел - колкото по малко тегло, толкова по-малко щети при краш на модела. Има микро модели с тегло 40-50 грама, които са почни "безсмъртни" ако ги карате върху затревена поляна например.
- Електрически или с двигател с вътрешно горене (ДВГ) - Твърдо само електрически, при това окомплектован с литиево-полимерна (LiPo) батерия. Избягвайте моделите който се продават в комплект с NiMH батетия - това е стара технология, и най-вероятно и модела който върви с нея ще е морално остарял.
- Щом електрически - с четков или безчетков (т.н. brushless) мотор - При моделите за начинаещи, особено микро моделите четковия мотор е напълно достатъчен. Факт е, че все повече модели са окомплектовани с безчеткови мотори и това е добре.
- С какво дистанционно управление да бъде - 2.4 GHz, 27 MHz, IR? - Ако купувате модел пълен комплект - т. нар. RTF (Ready To Fly), то гледайте дистандионното да е на честота 2.4 гигахерца (GHz), което е най-актуалната технология. Обичайно тези дистанционни се захранват с 4 батерии размер АА.
Съществуват и радиоапаратури в мегахерциовия диапазон (напр. 27 MHz, 35 MHz, 72 MHz). Ще познаете тези апаратури по дългите им телескопични антени. Те не са за предпочитане и поради факта, че имат голяма консумация - нужни са им до 8 бр. батерии АА, които ще трябва да сменяте доста често. Друг голям недостатък е, че някои буквално може да ви подкара модела (случайно или нарочно), ако се случи да има два модела на една и съща честота и канал.
Освен горните технологии, които са най-масови съществуват и инфрачервени (IR) дистанционни, които са съвсем несериозни, поради това че могат да се ползват само на закрито и когато има пряка видимост с модела.
На последно място ще отбележим и WiFi технологията, която все по често се използва за някои модели, които можете да управлявате от смартфон и таблет, но те също са по скоро в категория играчки а не хоби.
- 3 или 4 канален самолет- Предполагам вече сте срещнали тези понятия, ето какво означават - самолета има нужда от 4 органа на управление (или канала), за да може да се се управлява по 3-те оси в пространството. Те са:
1. Газ (throttle) - управлява оборотите на мотора.
2. Елеватор (elevator) - това е управляемата повърхност на хоризонталната част от опашката на самолета. С нея се управлява по напречната ос, т.е. променя се височината, както и се ползва при извършване на завой.
3. Елерони (ailerons) - Има по един на всяко крило. Елероните винаги се отклоняват в срещуположни посоки. С тях се управлява наклона на самолета по надлъжната ос.
4. Кормило за посока (rudder) - това е кормилото което се отклонява в ляво и дясно на опашката - може да се досетите, че с него самолета завива накъде? - наляво и надясно.
Почти всички модели за начинаещи обаче 3 канални - защо е така? Ами защото елероните (канал 3) при тях липсват съвсем умишлено - когато няма елерони, самолета много трудно може да се обърне по гръб, и оттам да последват проблеми с ориентацията на ученика, защото вече "горе" е долу, а "наляво" става надясно. Трябва да се опитате да покарате самолет по гръб, за да ме разберете.
Ако обаче настоявате да стартирате с 4-канален модел, ще ви бъде ЗНАЧИТЕЛНО, по-трудно да привикнете при първите полети, като най-вероятно ще има повече чупени и лепене на модела. Хубавото е, чевече има модели с електронни асистенти, които имат режим за начинаещи, както и други полезни неща, които са обект а отделна стати. Накратко ако ви интересуват подробности, вижте следните модели - E-Flight Apprentice S и Parkzone Delta Ray.
- Компютърни RC симулатори - Тук не става на въпрос за тези в които вие уж седите в кабината и пилотирате... при RC симулаторите, вие все едно сте на поляната и карате модела пред вас. Разликата между двата вида симулатори е огромна! Ако примерно кацате успешно Boeing 747 с Flight simulator X, въобще не си мислете, че ще бъдете експерти и в RC пилотирането! RC симулаторите са много мопезни за начинаещи, защото помагат (донякъде) да се превъзмогне стреса от първите полети и МНОГО помагат за привикване с ориентацията при карането на самолет...
Е, може би вече сте малко по-подготвени за вашия първи полет, поне на теория .
Силно Ви препоръчвам да прочетете тази статия на Веско (Vesibo), където ще научите много полезни неща за успешното ви развитие, като RC пилот!
Желая безаварийни полети и страхотни моменто, с това толкова забавно хоби!
Последна промяна: