Полезни данни, формулки, трикове и чалъми

Дискусия в 'Общ Авио Форум' започната от Tassadar, 16 Януари 2014.

  1. Tassadar

    Tassadar Редовен Потребител

    Публикации:
    992
    Вчера докато сменях ъгъла на мотора на Слика, си помислих че трябва да създадем тема в която да слагаме полезни неща които да ни улесняват в моделизма - измерени данни, формулки, чалъми за някой изнервящи дейности...

    По принцип е елементарно да измерим ъгъл с ъгломер (транспонтир). Само че в реални условия, на вече сглобен модел, е трудно да хванем референтни точки, да наврем ъгломера където трябва. След това се чудим колко шайби да подложим за да постигнем желания ъгъл.

    Както и да е, направих си измерванията за които ми трябваха няколко ръце и си промених ъгъла както исках. Но, реших следващият път да не се мотам и чудя толкова. Затова си направих справочна таблица за диапазон от ъгли на най-масово използваните от нас мотори (28мм-50мм):

    motor-angle2distance.JPG

    Аз използвам тези шайби за болтове М3. Въпреки, че ги продават за 1мм дебелина, те всъщност са щанцовани от 0.35мм ламаринка и заедно с кривината от щанцоването стават межу 0.4мм и 0.5мм. След затягане и впиване в моторамата, приемам че са 0.35мм. За Слика ми трябваше 1 градус ъгъл надясно в повече и 0.5 градуса нагоре. Подложих 2х2 шайби от ляво и една отдолу в дясно. Резултата от измерения новополучен ъгъл съвпада с таблицата за 35мм мотор (като моя НТМ) - 0.37мм за 0.5 гр. и 0.73мм за 1 гр. ъгъл.
     
    Gogo, arsovhome, SMarty and 5 others like this.
  2. IvanSapa

    IvanSapa Редовен Потребител

    Публикации:
    224
    от:
    Пловдив
    Табличка за милиметровото съответствие на означението AWG на кабелите, които ползваме.
    Някой електротехнически подкован може да каже тези сечения какви максимални токове позволяват.
    awg.jpg
     
    b_angelov, SMarty, velko and 4 others like this.
  3. AlexM

    AlexM Редовен Потребител

    Публикации:
    1,254
    https://sites.google.com/site/tjinguytech/connectors
    Полезно сайтче, поне за мен , за диаграми за свързване на батерии и доста интересни приспособявания и тн.На мен поне ми беше доста полезно.
    Чингай доста добре е обяснил доста неща.:D
    Sent from my GT-N7100 using Tapatalk
     
    Последна промяна: 17 Януари 2014
    Germanski, vesibo, JetMan and 5 others like this.
  4. AlexM

    AlexM Редовен Потребител

    Публикации:
    1,254
    vesibo and JetMan like this.
  5. tghyre

    tghyre Редовен Потребител

    Публикации:
    304
    ...супер полезно инфо е това!!!
     
  6. Tassadar

    Tassadar Редовен Потребител

    Публикации:
    992
    Какво серво ще ни е необходимо за новия ни самолет:
    http://www.mnbigbirds.com/Servo Torque Caculator.htm

    И как да го монтираме правилно:
    http://blog.dest-unreach.be/wp-content/uploads/2008/12/servo.htm

    Ако зареждачката ни може да измерва вътрешно съпротивление, тук можем да проверим да ли "С"-то на батерията отговаря на истината:
    http://www.soko-heli-tools.com/en/lipo-battery-calculator/lipo-battery-calculator.html

    Ако се съмняваме къде трябва да ни е ЦТ:
    http://adamone.rchomepage.com/cg_calc.htm
     
    JetMan, IvanSapa, vesibo and 2 others like this.
  7. vesibo

    vesibo Редовен Потребител

    Публикации:
    3,060
    от:
    Младост-София
    :win::win::win::win::win::win::win::win::win::win::win::win::win:
     
    Xape харесва това.
  8. bateray

    bateray Редовен Потребител

    Публикации:
    430
    Абе я дайте някакви съвети как да се определи ъгъла на мотор-а?
     
  9. vesibo

    vesibo Редовен Потребител

    Публикации:
    3,060
    от:
    Младост-София
    Абе за какъв модел става въпрос.Иначе едно към кесим.:D:D:D
     
    bateray харесва това.
  10. bateray

    bateray Редовен Потребител

    Публикации:
    430
    Мислех че има някаква формула за това така питах :D Самолета е това http://flitetest.com/articles/ft-racer-build тяхна разработка е, но страшно много ме кефи, но никъде не пише глупавият ъгъл...
     
  11. коко

    коко Новодошъл

    Публикации:
    13
    здравейте искам да попитам как се приземява самолет без колесници:crazy:
     
  12. коко

    коко Новодошъл

    Публикации:
    13
    ако не е за тази тема местете
     
  13. muns61

    muns61 Редовен Потребител

    Публикации:
    387
  14. коко

    коко Новодошъл

    Публикации:
    13
    много ви благодаря за отговора.аз никога не съм приземявал такива модели и все си мисля че ще си счупя перката.:eek::boi:
     
  15. whitehell

    whitehell Потребител

    Публикации:
    198
    Е сложи си проп-сейвър
     
    JetMan харесва това.
  16. fokke

    fokke Редовен Потребител

    Публикации:
    176
    Всичко е чудесно , само че в първия пост като видях таблицата за ъглите леко се обърках ....
    Защо се дава и защо се определя ъгъл на поставяне според диаметъра на мотора, ??? Вероятно диаметъра е някаква мерна единица за мощност *което е грешка) , но тук идва следващия ми въпрос, как според вас се определя и защо се поставя ъгъл на мотора ?
     
  17. Xape

    Xape Модератор Модераторски Екип

    Публикации:
    1,038
    от:
    Sofia
    Погледни пак таблиците - те показват единствено колко е нужно да подложиш, за да получиш ъгъла който искаш. А са сортирани по диаметър на мотора понеже рамото на кръстачката е различно.
    Иначе наистина е полезно някой да се нагърби да разясни относно ъгъла на мотора - Fokke имаш честта.
     
  18. fokke

    fokke Редовен Потребител

    Публикации:
    176
    Каква чест да имам?
    Ъгъл на мотора се слага поради жироскопичния момент на мотора с витлото при ел моторите с аоут рънър тип и заради момента от витлото при буталните ...

    Ми гледах ги таблиците , вероятно са полезни , макар че аз не ги разбрах , сега като поясни разбрах за какво иде реч :))

    Ъгъл се слага по хоризонтала и по вертикала според спецификата на трите рамена на самото тяло на самолета в зависимост от нуждата за компенсация на крен поради ъглите на основното крило в комбинация с елеватора и вертикалния .
    Някои компенсират с заложен ъгъл във вертикалния , като пример е Месершмит 109 който има тенденция да захлупва през ляво полукрило и са решили проблема с голям ъгъл във вертикалния. Въпреки това самолета си има кусура при излитане и отлепяне от пистата да захлупва в ляво, а също така има корекция на атака на елеварота

    Може да не съм го обяснил като хората , ама не всеки има дар слово :))))
     
    Последна промяна: 23 Март 2016
  19. Tassadar

    Tassadar Редовен Потребител

    Публикации:
    992
    Фоке, таблицата с шайбите е за нас депронкаджиите, където моторамата обикновенно няма предвиден ъгъл и трябва да се наглася с подложки на мотора. ;)

    Иначе другия проблем - колко и в каква посока трябва да има ъгъл на мотора е много по-сериозен.

    Има ред причини да се слага верикален и хоризонтален ъгъл. Общо взето е опит да се неутрализират негативните ефекти пречещи на самолета да лети направо. Лошото е, че досега нито един метод за изчисление който съм опитвал не е дал достатъчно точен резултат и винаги се е налагало ъгъла да се донаглася след проби във въздуха.

    Много моделисти смятат, че се дава малко ъгъл на дясно и малко надолу и нещата се оправят. Това е така в повечето случаи за самолет със "стандартна" аеродинамична схема. В някой случай обаче, се налага ъгъл нагоре или ъгъл наляво или без ъгъл въобще. Някой от по-важните негативни ефекти за които се сещам са:

    Р-фактор - това е разликата в подемната сила на лопатите на витлото в зависимост от ъгъла на атака (на лопатите). При положителен ъгъл на атака (на самолета) лявата лопата има по-малка подемна сила от дясната което води до момент по направление наляво - самолета има тенденция да върви наляво. При отрицателен ъгъл на атака е обратното. Този ефект се намалява с поставяне на мотора под ъгъл надолу. Така лопатите ще работят с еднакъв ъгъл на атака (за лопатите) при нормален хоризонтален полет с номинален ъгъл на атака на самолета. Наглася се за полет с крайцерска скорост.

    Ефекта на спираловидните вихри на витлото върху верт.стабилизатор (propwash) - въздушният поток създаден от витлото има спираловидна форма и се "върти" около фюзелажа на самолета създавайки по-високо налягане на лявата повърхност на верт. стабилизатор отколкото на дясната. Това е при нормално дясно витло. Ефекта е отново момент по направление наляво и се проявява особено силно при ниска въздушна скорост и високи обороти на витлото - т.е при излитане. Минимизира се с ъгъл на мотора надясно.

    Вектора на тягата трябва да минава през ЦТ или още по-точно през комбинирания център на челно съпротивление и ЦТ. Иначе се получават моменти на кабриране или пикиране. Според конструкцията на самолета ъгълът на мотора трябва да се съобрази и с това изискване.

    Аз имам работещ практически метод за нагласяне на десен ъгъл за акробати. Изпъвам го по вертикала и крепя с ръдъра да лети право нагоре. Тримирам ръдъра докато не започне да лети право нагоре без корекция (почти). След това на земята слагам ъгъл на мотора надясно наполовина на ъгъла който се е получил за трима на ръдъра - ако ръдъра е 2 градуса, на мотора му давам 1 градус. После се маха трима на ръдъра разбира се.


    Според мен няма начин жироскопичния ефект на мотора и витлото да се парира с ъгъл на поставяне. Там помагат леки витла с разумен диаметър и малко челно съпротивление и леки мотори. Иначе, като каза, крепим положението с миксове, тримове или умела пилотска ръка. :cool:
     
    Последна промяна: 24 Март 2016
    Xape, JetMan, vesibo and 4 others like this.
  20. fokke

    fokke Редовен Потребител

    Публикации:
    176
    Нарочно не копирах нищо от нета и да го постна тук а се опитах да го обясня с мои думи.
    Жироскопичен момент на витлото има и той е голям ! Какво значи леко витло, витло от 60 см колкото и да е леко има огромен жироскопичен момент, а не случайно коментирах ъглите на основното крило и опашните плоскости .
    всички тези драми се компенсират с тримоване, НО това е в зависимост от ъглите на хоризонталния и основното крило които парират този момент
     

Сподели Тази Страница