Нитрото е доста сложна материя, както сам си се убедил. Виж дали ще ти помогне тази инструкцийка, която спретнах преди време да един клиент (за съжаление съвсем се отказа - много дълга била).
Nitro101
В така описаната инструкция, се приема че моделът е в изправно състояние, моторът е разработен и са направени коректни базови настройки на иглите за високи и ниски обороти, както и ограничителя на празен ход.
Забележка: Инструкцията не претендира за пълна изчерпателност и гаранция за успешен старт на мотора.
Задължително прочетете внимателно инструкцията на Вашия модел, за да се запознаете конкретно с него.
Проверки
1. Проверете дали батериите в апаратурата и модела са годни (за батериите в модела, ползвайте качествени алкални батерии, или NiMh акумулатори).
2. Проверете дали батерията на подгревната запалка е заредена - лесно може да проверите изправността на запалката, като допрете до нея годна подревна свещ – нагревателната спирала трябва да се нагрее до ярко оранжев цвят за около 2-3 секудни.
3. Включете пробно апаратурата и модела – сервата на газта и кормилото трябва да се движат видимо без затруднения.
Зареждане на гориво.
Напълнете резервоара със свежо гориво. Не се препоръчва да се кара с останало старо гориво, престояло повече от 2 седмици в резервоара, тъй като горивото е силно хигроскопично и показателите му се влошават във времето. Проверете дали всички маркучи са на място и капачката на резервоара се затваря добре.
Внимание!
Нитро горивото е силно летливо и запалимо!
Нитро горивото е отровно при поглъщане! Ако погълнете гориво, потърсете незабавно лекарска помощ!
Стартиране на мотора.
Ако не сте привикнали, свалете въздушния филтър, за да може да виждате как и кога горивото постъпва в карбуратора, както и позицията на дроселовата клапа. Може спокойно да запалите модела и дори да го карате без въздушен филтър стига да няма прекомерно запрашаване, там където карате.
Подкачване на гориво.
Подгревната запалка не е сложена на този етап. Става по един от двата описани начина. И в двата случая се държи пълна газ – или от дистанционното, или на ръка се издърпва и държи щангата на дроселовата клапа.
1. Откачате маркуча, които влиза в гърнето на ауспуха и духате с уста докато маркучът стигащ до карбуратора се напълни целия с гориво и видите как горивото започне да изтича от иглата в карбуратора.
Внимание! При този вариант внимавайте да не погълнете от горивото защото менатола е силно отровен!
2. Запушвате с пръст отвора на ауспуха и дърпате няколко пъти стартерното въже, докато горивото изпълни маркуча. Дърпате още 3-4 пъти, за да може достатъчно количество гориво да изтече в карбуратора.
Забележка – при този метод, горивото се подкача много по-лесно когато резервоара е пълен догоре с гориво.
Запалване на мотора
Преминавате към тази точка само след като сте изпълнили горните!
Когато нямате опит, запалването става много по лесно когато са 2-ма души – единия дава газ от апаратурата, а другия държи модела на място и с другата ръка дърпа стартерното въже.
Последователност на запалване:
- Поставя се запалката на подгревната свещ;
Забележка: Не е необходимо да чакате, след като сте поставили запалката – направо преминавате към следващата стъпка.
- Подава се около ½ газ. В зависимост от настройките, ако мотора не иска да запали, опитвайте с повече и по-малко газ.
Забележка: Ако нямате асистент, може да си помогнете с подаването на газ, като завъртите докрай надясно “Throttle Trim” потенциометъра от апаратурата. Обичайно той е отбелязан с TH. Trim или THR. Trim.
- Дърпате стартерното въже
Забележка: Стартерното въже се дърпа рязко, но с къс ход (не повече от 30 см.) иначе рискувате да развалите стартера. Дърпайте, като сгъвате ръката си в лакътя (не от рамото) – по този начин хода на ръката се ограничава естествено.
- Дърпа се въжето докато мотора запали – възможно е първо да припали няколко пъти и да угасне. В момента в който запали, връщате газта до около 1/3 газ и стабилизирате оборотите.
Забележка: Придържайте модела към земята, защото при високи обороти той ще се опитва да се движи!
- При студен мотор оставете запалката 10-15 сек. докато мотора работи, след това я махнете. Ако я махнете прекалено рано, оборотите ще намалеят и мотора може да угасне.
- Загрейте мотора като го карате на променлива газ пред първите 2-3 минути.
Загасване на мотора
Мотора може да бъде успешно загасен по следните начини:
- запушете с пръст притока на въздух в карбураторав (в случая когато купето и въздушния филтър са свалени).
- Запушете ауспуха на модела, докато мотора изгасне. За да не се изгорите или изцапате, ползвайте парцал или конусна тапа с подходящ диаметър.
Съхранение при по-дълъг период.
Ако няма да карате мотора за по-дълъг период (повече от 1 месец), при последното каране изразходвайте цялото гориво докато мотора угасне. В противен случай горивото се сгъстява във времето и може да запуши иглите, кое значително ще затрудни запалването му.
Съхранявайте модела на сухо място, за да избегнете образуване на корозия в мотора.