Спомени за спорта

  • Автор на темата Автор на темата S-LK
  • Начална Дата Начална Дата

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Този форум е сравнително нов за мен.
Отдавна не се занимавам с автомоделизъм, но открих наличието на "Спортен Раздел - Авто".
Може би именно тук е мястото за публикацията на протоколи, модели, двигатели от миналото.
 
Последна промяна:
"Първото световно състезанието по автомоделизъм" и едновременно "29-то Eвропейско състезание по автомоделизъм" в Капфенфард ГФР 1980г.
Първият протокол е за клас 1,5 кубически сантиметра.
В този протокол на второ място е з.м.с.Антон Младенов - гр.Михайловград(Монтана), същия е и Eвропейски шампион.
Освен модела изработваше и двигателя.
На 5-то място е м.с.Цветан Петров, също от гр.Михайловград(Монтана).
На практика това е вторият модел на Антон, но един състезател има право на един модел в клас и за по-висока успеваемост си разменяха моделите.

1980Kopenhagen.jpg
 
Последна промяна:
Протокол от същото състезание,но за клас 2,5 кубически сантиметра.
з.м.с.Марин Неделчев - гр.Сопот (понастоящем живее в гр.Карлово) на 3-то място.
На 5-то място е з.м.с.Петър Савчев† от гр.Плевен, с вторият модел на Марин.
(размяна на модели описана в горният пост)
1980Nedelchev.jpg
[28.03.2019]Намери се решение за корегиране на всички постове в тази тема.
Благодаря за това!
От този пост започвам корекции в текстовите, надявам се с течение на времето
да корегирам всички постове.
Имах честа да познавам з.м.с.Петър Савчев†, напусна ни млад и дори ми е трудно
да пиша за това. Много други моделисти за които ще пиша също не са между нас.
След името на всеки един от тях ще отбелязвам този факт с †.
Обикновенно ще го правя при описание на снимки, няма да се използва за класирания
или дълги текстове с многократно повтаряне на едни и същи имена.

Няма да правя това уточнение във всеки един пост.
†- колеги моделисти, които не са вече между нас

На 11.12.2022 прикачвам и резултатите от клас 3 (5ccm) и клас4 (10ccm)
Благодарности на м.с.Розен Тодоров!
 

Attachments

  • KAPFENHARD 1980 Klasse 5ccm.jpg
    KAPFENHARD 1980 Klasse 5ccm.jpg
    63.8 KB · Прегледи: 12
  • Kлас A4- 10 куб.см..jpg
    Kлас A4- 10 куб.см..jpg
    62.3 KB · Прегледи: 10
Последна промяна:
По моя молба преди година з.м.с. Марин Неделчев възстанови един от моделите си.
Снимки на детайлите от които ще се възстанови модела:
Model.jpg
Двигателят е Super Tigre G15 RV:
Engine1.jpg
з.м.с.Марин Неделчев в работилницата си:
Shasis.jpg
Крайният резултат:
Model2,5.jpg
Последна снимка между трофеите:
Between the trophies.jpg
 
Последна промяна:
Понеже много по-млади не са запознати какво представляват скоростните модели
от едно време качвам едно видео да добият представа.
Не че съм стар, но съм си фанатик на тема RC.:D:hehe::write:
 
Последна промяна от модератор:
Любо ,аз бях впечатлен от историята за световното в щатите ,
според мен тя си е за книга или филм без преувеличение . Особенно в "онези" години :)
Цецо това за световното в щатите е добра идея, но не вярвам в силите си за реализацията.
Радвам се,че когато сме заедно имам какво да споделя и има кой да го слуша с интерес.
Споменаването на това състезания ми напомни, че мога да продължа темата
с представянето на двигател собствена разработка на з.м.с.Марин Неделчев.
Мотора е правен 1987-1988г.
Няма име ... кокилата е правена в гр.Сопот, четириканален е, ABC. Кубатура 2,5 cc .
Пояснения към него:
В онези години нямаше серийно производство на четири или пет канални мотори.
ABC тъкмо започваше успешно да измества така наречените "черни двойки".
Коляновият вал от страна на маховика се върти по часовниковата стрелка!
Разглобяване от страна на маховика, може да се сваля и обикновенно така се прави цялата капачка с маховика.
Резонасната тръба с която е работил този тип мотор и реално е участвувала в състезания е на снимката.
За това от двете страни е свита (смачкана), това се прави за да не я скъсат (протрият) колелата.
Използуват се свещи от Rossi.
Модели с такъв мотор и отделно мотори продадохме в щатите 1989 година, на световното за което Цецо написа.
MarinEngine.jpg
 
Последна промяна:
BRDM-1 Sopot Bulgaria 1974
Пионерски състезателен модел направен 1974г.(преди 44 години).
Копие на БРДМ-1(бронирана разузнавателна дозорна машина).
Мащаба е 1:10,чертежа е от списание "Моделист конструктор".
Корпуса е изработен от щпертплат, шасито от 2mm алуминий.
Задвижването е с електромоторче от пръскачките за вода на Варбург(беше забранено
да се използуват електромотори,които не са соц.производство).
Колелата са от мишена РУМ-1(не помня точно 1 или 2), но са произведени в България.
За захранване се използуваха сребърно-цинкови акумулатори CЦ-1,5(произвеждани в България).
Модела се движи само направо, няма управление.
Вероятно някой от читателите на форума може и да не знаят,
но в онези години се провеждаха състезания за пионери, средношколци и мъже.
Градски, районни, окръжни и републикански.
Състезанието се провежда на асфалтова площадка, на която е нарисуван трапец разделен на зони.
Целта е модела да се движи максимално точно по права линия и съответно за това получава точки.
Комисия от трима или повече съдии извършнат стендова оценка на модела,по определени критерии.
Точност на изработката,количество на отваряемите капаци,светлини,звуков сигнал,
качество на боядистването и т.н.
Точките получени от ходовите изпитания се сумират с точките от стендовата оценка.
И разбира се накрая има класиране.
Един и същи модел не може да участвува на повече от три републикански състезание!
Това е модел e победител в не едно републиканско състезание за пионери.
Такива бяха медалите до 1975 година(бяха правени за някаква спартакиада, но ги използуваха и в техническите спортове).
11.jpg 22.jpg 33.jpg
23.08.2022
 
Последна промяна:
Прекрасен модел от едно време! Благодаря!
 
Последна промяна:
Да продължим спомените с друг интересен модел.
Пионерски състезателен модел с ластичен двигател направен 1974г.
БТР-60 осемколесeн амфибиен бронетранспортьор(копие на една от модификациите му).
Мащаба 1:10,чертежа е от списание "Моделист-Конструктор".
Корпуса е изработен от щпертплат, шасито от 3mm алуминий.
Гуми с джанти, както и паничковидното зъбно колело от популяните в онези години конструктори производство на ГДР.
Задвижването е от два ластични двигателя с необходимите за целта предавателни механизми.
Използвахме ластици като при гуменомоторните авиомодели на фирмата Pirelli.
Модела има 14 отварящи се капака!
Този модел e участник в не едно републиканско състезание за пионери.
Първи с него се сътезава Танко Дечев през 1974 - трето място на Републиканското първенство за пионери в Криводол, след това щафетата поема Петър Митев.
С този модел Стоян Караиванов се класира 2-ри на Републиканско за пионери гр.Пазарджик 04-06 май 1984г.
Подробности за тези автомодели може да се запознаете от книгата на Доко Каменов "Пионер автомоделист"
1.jpg 2.jpg

28.08.2022
 
Последна промяна:
Eто и шасито:write:
Ластика се обработваше с масло, за подобряване на свойствата му.
Предният мост има възможност за настройка в пределите на 30 градуса.
Двете междинни оси се движат свободно по вертикала.
За по-добро сцепление на задните колела има допълнително утежняване.
3.jpg
 
Последна промяна:
9K52 Luna-M [FROG-7B by NATO], ZIL-135LM 8х8, Bulgaria, 1982
Пионерски състезателен модел с електро двигател 1982-1983г.
Модел в мащаб 1:10,по чертежи от списание "Моделист-Конструктор"
9K52 "Луна-М" е съветска тактическа балистична ракета с малък обсег.
Ракетата се транспортира чрез самоходна ракетна установка, снабдена с кран за натоварване.
Камионът е високопроходим ЗИЛ-135ЛМ 8х8.
Такива ракети имаше на въоръжение в нашата армия.
Корпуса е изработен от балса,шасито от 2мм алуминий.
Предният мост има възможност за настройка в пределите на 30 градуса.
Модела се движи само направо,няма управление.
Двете междинни оси се движат свободно по вертикала.
Задвижва се от електромотор производство ГДР посредством предавка от две цилиндрични зъбни колела.
За захранване се използуваха сребърно-цинкови акумулатори CЦ-1,5(произвеждани в България).
Общ брой на отварящи се врати и капаци 11 !
Светещи фарове,мигачи и мигаща червена сигнална лампа на кабината.
Използувахме уникални лампички "Graupner" с вградена в тях биметална пластина.
1.jpg
2.jpg

09.08.2022
 
Последна промяна:
Днес получих интересен протокол за проведеното Републиканско първенство по автомоделизъм
за среднощколци от 3 до 5 юли 1981 година в гр.Враца.
(Благодаря за това на приятелите ми Валентин Савов и Иван Минков)
Желая да отбележа - всички състезатели представляващи отбора на Пловдив винаги са били от клуба по Автомоделизъм към BMЗ гр.Сопот.
Ще направя опит в следващите постове да представя модели и от други класове.
 

Attachments

Последна промяна:
Страшни снимки - говорят много и сега. Когато има мерак, даже и с подръчни средства човек може да направи чудеса.
Това горе с ластиците направо ме разби!
 
Последна промяна от модератор:
:write:
Ще направя опит в следващите постове да представя модели и от други класове.

:yes: Това ще е супер!

Имам някакъв блед спомен, че съм виждал модел като БТР-а, с гумен двигател, в клуба по Автомоделизъм в Пазарджик, на Острова.
Мисля, че имаше и Лада или някакъв Фиат, също с гумен двигател...
Беше много отдавна и спомените са ми мъгляви, само 4-5 клас съм бил, някъде '87-'88-ма мисля...
Дали знаете нещо по въпроса?
Все пак по онова време общността са се познавали повечето, още повече, че на Острова в Пазарджик имаше сериозна база и писти.

Поздрав
 
Последна промяна от модератор:
:yes: Това ще е супер!

Имам някакъв блед спомен, че съм виждал модел като БТР-а, с гумен двигател, в клуба по Автомоделизъм в Пазарджик, на Острова. Мисля, че имаше и Лада или някакъв Фиат, също с гумен двигател... Беше много отдавна и спомените са ми мъгляви, само 4-5 клас съм бил, някъде '87-'88-ма мисля...
Дали знаете нещо по въпроса? Все пак по онова време общността са се познавали повечето, още повече, че на ОСтрова в Пазарджик имаше сериозна база и писти.

Поздрав

Идеята с БТР-а и военната техника в общи линии е наша, т.е.на клуба във ВМЗ.
Първата причина е, че доста се мислеше какъв и как да бъде направен модела разбира се не от децата, които се състезаваха с него.
Както писах в поста за него - 14 отварящи се капака! За това бе избран БТР-а.
При лека кола и дори камион толкова врати или капаци няма как да се направят.
Втората причина е - клуба при създаването му беше на територията на BМЗ, за целта беше отделен половин цех близо до един от порталите на завода.
Отдавна не е тайна, че това е един от най-големите оръжейни заводи в България и военната техника ни беше позната.
След време вероятно са правени още такива модели и от другите клубове,но нямам информация за това.
За клуб по Автомоделизъм в Пазарджик, на острова - вероятно е имало,
От протокола който качих може да се види кои клубове бяха силни.
Иска ми се да напомня,че за пионери и следношколци беше забранено да се правят модели копия на западни автомобили, така че явно е било Лада.
Сега се сетих и ще звънна на Димитър Енджов от Пазарджик , той може би ще може да си спомни или да уточни какво и кога е правено там.
Наистина ще бъде интересно да се покажат модели и от други клубове, лично аз ще се радвам да видя такива.

Говорих с Д.Енджов,но за съжаление не можа да даде жокери.
Спомни си, че е имало голяма писта за миниютюрни автомодели.
Също така едно име "Наско" вероятно най-запаленият автомоделист.
Аз също си спомням това име, но доста смътно.
 
Последна промяна:
Дори не помня кой ни водеше кръжока там. Да, имаше голяма писта за миниатюрни автомодели, но имаше и голяма писта за скоростни модели, такива с ДВГ, които се въртят в кръг закачени с корда. Имаше за авиомоделистите затворено пространство навън за кордови модели, както и плитко, но широко езерце за корабомоделизма с трибуни даже. Имаше и отделено място навън за автомоделите с радиоуправление за редене на чашките по схема, като в книжката, която пуснах... Това е което помня.
Много благодаря за усилията!
Поздрав
 
Последна промяна:
В общи линии, най-силните клубове,моделисти и писти бяха в окръжните градове.
Спомням си, че в един наистина по-късен момент и в Пазарджик беше изградена такава база.
Но не помня да са правени състезания по автомоделизъм, без значение за пионери, средношколци или мъже.
Най-важното е, че имаш хубави спомени от този кръжок.
 
Последна промяна:
Специално за Сашо:write:
Сравнително бързо с помоща на няколко човека уточних някой от подробностите за базата в Пазарджик.
В Пазарджик коробомоделизма е водещ!
При построяването на центъра поради наличието на средства и площ, както и поради големият ентусиазъм на хората движещи това начинание се полагат не малко усилия за изграждането на универсална база с полигони за корабо,авио и автомоделизъм.
Пистата за автомоделизъм е била част от писата за кордови автомодели т.е. намирала се е в центъра на авиомоделната писта.
Имало е подвижна предпазна желязна ограда.
За съжаление при изработката на пистата не са спазени много от условията наистина да се получи добра циментова настилка.
Според мен основната причина е, че от Пазаджик не е имало автомоделисти занимаващи се със скоростни автомодели.
Вероятно са ползували такива за консултации...но нещо не се е получило.
Поради това на нея не са провеждани републикански или международни състезания по автомоделизъм.
Хубавото е, че базата е запазена и все още се използува за провеждане на сътезания по корабо и авиомоделизъм.
 
Последна промяна:

Racing model car with air propeller class АВ-1,5, Bulgaria, 1972
Състезателен автомодел с въздушно витло клас АВ-1,5.
Изработен след 1972-а, но преди да бъде забранено използуването на западни двигатели от пионери и средношколци!
В случая модела е оборудван с двигател COX 1,5, с нагревна свещ(закупен от фирмата Graupner).
За по-бързо запалване на двигателя беше изработен механичен стартер, който вероятно ще покажа в някой от следващите постове.
Автомоделите от този клас до 1972-a се движеха на четири колела(разбира се абстрахирам се от това, че постоянно подскачаха и дори се обръщаха).
С подробности за тези автомодели може да се запознаете от книгата на Доко Каменов "Пионер автомоделист".
Подобни модели имаше и при корабомоделистите,но при тях имаше поплавъци.
При тях се роди идеята след старта да се намали допира на плавници с водата и съответно да се повиши скороста(изпозувайки подходящо за целта крило).
Тяхната идея много бързо беше възприета и от автомоделистите.
Това допринесе за значително увеличаване на скороста и стабилноста.
Модела е така конструиран, че при старт опират всичките четири колела на земята(изискуемо от правилника).
След увеличаване на скороста крилото се вдига и движението се извършва само от двете предни колела.
За намаляване на съпротивлението те са почти долепени едно до друго.
Натоварването на предните две колела е голямо, поради тази причина те са изработени с джанти от алуминий Д16Т,за гумата е използуван маслоустойчив
каучук изпечен в направена за целта матрица и разбира се имат съчмени лагери.
Задните колела са малки, изцяло от алумуний Д16Т, без лагери.
Крилото е изработено от брезов щпертплат 3мм и има плоско-изпъкнал профил.
Тялото на модела е от 4мм щпертплат, усилено с балса.
AB1,5_1.jpg AB1,5_2.jpg

 
Последна промяна:
Back
Нагоре