Спомени за спорта

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
За комплектоването на един предавател ми трябваше предавателен модул.
По точно MULTIPLEX Sender HF-Modul Best.Nr.5865, желателно 27Mhz.
Обадих се на м.с.инж.Валентин Динков за помощ.
Той се учуди, че все още нямам MULTIPLEX EUROPA SPORT.
След ден получих търсения модул:
Sender HF-Modul 27Mhz Best.Nr.5865.jpg
Модула беше придружен с работещ предавател MULTIPLEX EUROPA SPORT 2/6 с номер S1327230:
EUROPA SPORT.jpg
Бях споделил, че търся приемник MICRO9 FM 27Mhz, получих два(снимах само единия):
MICRO9 FM 27Mhz.jpg
Запазен през годините комплекта все още е работоспособен!
Такива радиоуправления бяха внесени от ДСО "Младост" през 1984г..
По спомените на инж. п/п о.з. Иван Димитров Тронков количеството е 200 броя.
Комплект предавател, приемник и един сервомеханизъм.
Допълнително е имало 100 броя сервомеханизми и ограничено количество
6-ти канал (потенциометър с плъзгач).
Апаратурата е използвана успешно от м.с.Асен Динков с авто и корабни модели.
С такава апаратура м.с.Юри Трънчев от гр.Шумен става републикански шампион
по автомоделизъм в клас RC-EB през 1987г. в гр.Плевен.
М.с.Живко Матев преработва предавателя с кормило.
Практически е невъзможно да изброя всички моделисти притежавали
и използвали MULTIPLEX EUROPA SPORT.

Благодаря Вальо!
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Днес получих подаръци м.с.Живко Матев гр.Хасково:Gifts from Zivko Matev.jpg
Живко ми припомни историята на електродвигателче "Маликов".
Донесъл съм го от гр.Тула за електро модели....
Нямах никакъв спомен за това, но той ме зарадва силно.
Живко изпрати всичко което е съхранил.

Благодаря от сърце!
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
В пост от 09 февруари 2019г.( https://bit.ly/3r5X77m ) описвам получаването на два вида радиоуправление през 1984-та.
От тогава търся MULTIPLEX COMBI CAR PLUS SCHMALBAND FM MODUL SYSTEM.
Случая е интересен за това съм го описал, но не смятам да го повтарям.
След време се свързах с Валентин Герчев от гр.София, той каза че предавателя е в стария му апартамент.
Обеща да го намери и да ми го изпрати за музея.
Това така и не се случи, аз продължих да търся в различните аукциони по света и у нас.
Преди седмица в bazar.bg неочаквано се появи обява, описанието беше за предавател на 2,4Ghz!
Липсваше висoкочестотния модул и продавача вероятно не е компетентен в тази област.
Самия предавател беше в доста окаяно състояние.
За моя радост цената беше символична, а продавача изключително точен.
Предполагах, че това е стока от Австрия, Германия или др. страна.
Разглобих предавателя на съставните му части, постарах се да изчистя карпуса...
След като изсъхна с учудване открих остатъци от надпис V.Gerchev:
V.Gerchev.jpg
Радостта ми беше огромна, за това реших да намеря липсващия модул и да комплектовам предавателя.
Помогна м.с.инж.Валентин Динков и за това писах в един от горните постове.
В музея вече има работещ MULTIPLEX COMBI CAR PLUS SCHMALBAND FM MODUL SYSTEM с номер 1307662:
MULTIPLEX COMBI CAR PLUS.jpg
Многократно звънях на Валентин Герчев, но винаги получавах "Виваком ще предаде за обаждането ви ..."

Още веднъж благодаря на продавача Марио Стефанов от с.Владая и на м.с.инж.Валентин Динков!
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Graupner/JR C4 RACE SSM 40Mhz Best.-Nr.3154, 4 Channel transmitter, Japan, 1987
Graupner JR C4 Race.jpg
Симпатичен предавател със значително по-малко възможности от MULTIPLEX COMBI CAR PLUS.
И MULTIPLEX EXPERT EX-I (KO Propo TYPE PT-210), който повечето от нац. състезатели имаха.
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Първия учебен ден м.с.Живко Матев посети музея.
Пореден подарък автомодел RC-E12 изработен от него:
15.09.2023 -1.jpg
След като свали купето започна да разказва за модела:
15.09.2023 -2.jpg
Модела е придружен със списание Млад конструктор 5/80(https://bit.ly/3sXhCDY) и др. артефакти:
15.09.2023 -3.jpg
С интерес разгледахме дигитализирани от него снимки:
15.09.2023 -4.jpg

Благодаря Живко!
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Модела на м.с.Живко Матев отблизо:
RC-E12 with body and spoiler.jpg

Front bridge.jpg

Unequipped model RC-E12.jpg

Rear axle.jpg
Всеки детайл е изработен с любов...

Благодаря Живко!
 

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Живко Матев покрива нормата за майстор на спорта по автомоделизъм през 1982г.
Ето свидетелството, че е удостоен със званието "МАЙСТОР НА СПОРТА":
Майстор на спорта по автомоделизъм.jpg
Никой не забелязва техническата грешка при изписване на фамилията му.
Би трябвало да бъде Живко Митев Матев.
Резултата е постигнат с модел METALEX в клас RC-EB.
Използвал е пропорционална радиоапаратура MULTIPLEX MINI-2(https://bit.ly/3Rm4B0H):
Металекс и Мултиплекс.jpg
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
1983-та гр.Долна Оряховица отбора по автомоделизъм на гр.Варна:
Варненския отбор по автомоделизъм 1982.jpg
Първи ред от ляво на дясно м.с.Светослав Янакиев, м.с.Шишо Симеонов† и Милко Димитров.
Втори ред Живко Янакиев, Добрин Йорданов, Енчо Тодоров, Жечко ...
Снимката е от личния архив на м.с.Живко Матев и е направена от него.

[23.9.2023] Диплома на м.с.Живко Матев:
28-30 април 1983г. Реп. турнир гр.Д.Оряховица.jpg

За съжаление нямам протокол или друга информация от това състезание.
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Снимка от личния архив на м.с.Живко Матев:
Монтана 1980 републиканско за конструктори.jpg
На 26 и 27 април 1980 год. в гр.Михайловград(сега гр.Монтана) се провежда
пролетен турнир по автомоделизъм за конструктори.
Като победител при средношколци Живко участвува и на стартовете при мъже.
Първи е Станчо Станчев, Живко Матев е втори, а Валентин Герчев трети.
Протокола съм публикувал преди време в тази тема.
Живко е с непропорционална апаратура ПИЛОТ-4, а останалите с пропорционални апаратури.
Според него ВАРИОПРОП.
Ще цитирам негови думи:
"...най-доброто ми време с Пилота е 37сек , но с правена машинка , че оригиналните бяха бавни .
Редуктор от самоснимачка на Смяна2 , моторче от ГДР пистова количка и центробежен съединител ,
... без писти за реверс на изходния вал , а връщане в нулата с пружини !"
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Не съм писал за много състезания поради липса на каквато и да било информация.
Пример е 06-08 май 1988г. Републикански турнир по автомоделизъм гр.Долна Оряховица.
За него ми напомни една от дипломите на м.с.Живко Матев:
06-08 май 1988г. Републикански турнир по автомоделизъм гр.Долна Оряховица .jpg
Живко сканира интересни дипломи и това е единствената за неописано състезание.
Всички останали прикачих в постовете описващи съответните мероприятия.

Благодаря Живко!
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Септември 2022-ра музея посетиха Светлана Ангелова със съпруга си Ангел Ангелов.
Публикувал съм информация в темата: https://bit.ly/3teKw2g
Ангел Ангелов се учуди, че в музея има повече от 30 "комбатарски" двигателя, а няма комбат.
Обеща, че ще доведе сина си Михаил и ще подарят един от техните модели.
Баща и син(F2D вице световни за юноши 2022-ра!) с подаръка за музея:
Ангел и Михаил Ангелови.jpg
Personal ID 72091, National ID 02562, Competitor Mihael Vasilev, Model nulmer MV-06.

Благодарности!
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Посетители от Ливан:
Visitors from Lebanon.jpg
2018-та бащата е посетил магазина, който беше разположен в тези помещения.
С интерес разгледаха музея.
 

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
MULTIPLEX EUROPA SPORT 4/6 SCHMALBAND FM MODUL SYSTEM Bestell-Nr.5701 S1163656
Пореден подарък за музея от Атанас Георгиев гр.Пазарджик:
MULTIPLEX EUROPA SPORT Bestell-Nr.5701.jpg
Това е 6 каналния вариант внесен от ДСО "Младост" през 1984г.
Повече информация за този внос https://bit.ly/46opRHA
Атанас смяташе, че предавателя е изгорен при погрешно захранване.
На практика проблема беше в двойката кварцове, не бяха оригинални!
Двойка e производство на фирмата NARVA с междинна честота 465Khz.
С оригинални кварцове междинната чесотата е 455Khz.
Едното серво е MPX NANO SERVO Best.-Nr.65000 е от комплекта.
Има признаци на живот, но не е годно за употреба.
Второто серво е Graupner VARIOPROP C501 Best.-Nr.3941 и не работи.
Атанас е съхранил оригиналното зарядно и ключа към приемника.

Благодарности на Атанас Георгиев!
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Преди година з.м.с.инж.Владимир Миров ми подари модела с който е станал световен шампион.
Показах го в този пост: https://bit.ly/3PKoHiX
Момента на предаването е някъде в този клип:
По моя молба м.с.Георги Кабаков върна блясъка на модела с цвета от световното:
B2 273 км.jpg
До 1997-а в този клас(B1) моделите на з.м.с.инж.Владимир Миров имат друга консрукция.
По-конкретно двигателя е разположен вертикално с главата надолу.
По съвет на м.с.Георги Кабаков този модел копира скоростния му модел в клас F2A.
мотора е разположен хоризонтално с главата навън от кръга.
Двигателя е от серията АТ окомплектован и подготвен за състезанието от м.с.Георги Кабаков.
Няколко години след световното з.м.с.инж.Владимир Миров предоставя модела на
м.с.Георги Кабаков за участие в републиканско първенство по корабомоделизъм.
В последствие в България интереса към този клас нараства значително.
В момента B1 е най-масовия...
Силно вярвам, че модела ще бъде оборудван и с двигател.

Благодаря на з.м.с.инж.Владимир Миров и м.с.Георги Кабаков!
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
CO2 027cc, Modela, Czechoslovakia (NIB)
CO2 027cc, Modela, Czechoslovakia NIB.jpg
Нов с пълна комплектация!
В музея има такъв подарен от м.с.Станчо Добрев: https://bit.ly/45gvd6Q
Подобни двигатели работещи на въглероден диоксид бяха популярни в много страни.
Малко тегло, ниска цена, лесни за експлоатация.
Този тип двигатели нямаха популярност в България.
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
TURNIGY 9XR, China, 2019
9XR.jpg
Такъв беше последния предавател с който заредих магазина си....приятел от гр.Карлово го закупи още щом го видя.
За повечето клиенти оригиналния Spectrum беше скъпичък.
Бях решил, че трябва да има и такъв в музея.
Ето стандартните му харектеристиките:
8 Channel PPM/9 Channel PCM, • Full Ball Bearing gimbals, • Adjustable Stick Length, • Digital Trims on all Primary Axis,
16 Model Memory, • Assignable Switches, • Freely Assignable Channel Mixes, • Graphical Dual Rate and Exponential,
Sub Trim and Travel Adjust, • Flaps and Differential, • Throttle Hold, • Supports Heli/ Aero/ Glider Model Types
Programming Templates Based on Model Type, • Supports M1, M2, M3, M4 stick modes, • 128 x 64 backlit Liquid Crystal Display
Built in JR & Futaba Trainer Ports, • PPM & PCM Output, • JR Form Factor RF Modules (Orx Dsm2, Orx Open LRS 433Mhz etc)
Programmable Timers, • Low Voltage Warning and Buzzer, • Supports 3s Lipo (Required), • 9XR Firmware Pre-loaded
AVR ISP Interface, • Internal 2.4GHz Antenna
Купих го без модул, но му сложих оригинален TURNIGY RF 9Xv2 2,4 Ghz.
За да бъде комплект закупих и приемник 9X8Cv2.
TURNIGY RF9Xv2 and 9X8Cv2.jpg
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
KO PROPO ESPRIT-III UNIVERSE FM 40Mhz 3ch, Kondo Kagaku Co.,Ltd., Japan, 2011
Серийния номер на предавателя е 0684367
Единствен в България!
Пореден подарък за музея от Генко Базитов:
KO PROPO ESPRIT-III UNIVERSE.jpg
Много красив и удобен предавател!
Пилот започнал с "ръчки" би имал успех с него.
Генко Базитов започна с 1/8 RC автомодели модели през 1995г.
За съжаление е свикнал с "кормило".
Използвал е предавателя само за едно състезание и е разбрал, че не е за него.
След това се връща към EX-10 Helios с "кормило" и продължава напред.
KR302F.jpg
Предавателя е омплектован с приемник KR-302F.
Той не се отличава от предните модели KO PROPO.
Не снимах кутията, но на нея има следните интересни надписи:
ULTRA HIGH SPEED RESPONSE, ADVANCED CONTROL FOR THE PROFESSIONAL FRIVER
Esprit III Universe е следващата еволюция в серията Esprit.
Разбира се, като следващ модел на фирмата има повече функции от EX-10 Helios.
Повече информация: http://kopropo.com/america/esprit-iii-universe/
На практика другото неудобство е честота и телескопичната антена.
Признавам има възможност предавателния модул да се смени с гигахерцов.

Благодаря Генко!
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Посетители в музея на моделизмите:
20.10.2023.jpg
Посещението е в петък късно вечерта и не съм присъствувал на него.
Д-р Костадин Костадинов е бивш музеен работник и е пожелал да посети обекта.
Повече може да разкаже инж.Иван Минков.
 
Последна промяна:
Нагоре