vesibo
Редовен Потребител
1. Най-доброто обучение за начинаещия пилот е с инструктор. Така за 5-6 дни човек се научава да излита и крепи самолета без да го чупи. Освен това инструкторът дава ценни напътствия и поправя грешките на обучаемия.
2. Начинаещият пилот трябва да бъде запознат на кратко, разбираемо и с прости думи (защото може да бъде дете на 5-6г.), с малко теория за това какво представлява и как лети самолета, какви сили и моменти му действат и как се отклоняват кормилата. Следва се едно просто правило - на където се отклонява или повдига (за елероните) кормилото по посока на движение, натам се отклонява или завърта (за елероните) самолета.Това правило важи и за елеватора и ръдара.
И най-важното БЕЗОПАСНОСТ преди, по време и след завършване на полета.
3. Подбор на самолет-трябва да е спокоен и устойчив модел. Горещо препоръчвам първият самолет да е купен, а не направен (защото може да бъде дете на 5-6г. и родителите му да нямат никаква представа как се прави самолет). Много колеги от форума правят страхотни тренери, а в магазините вече има подходящи и хубави модели на достъпни цени. Предимството ще е, че самолета ще бъде настроен, облетян, тримиран и няма да се стига до разочарования и евентуално отказване от хобито. След това, вече начинаещият ще има натрупани знания и опит и ще му е по-лесно да изработва летящи модели. Първото докосване до самолет трябва да достави удоволствие, а не разочарование.
4. Симулатор - изключително важно нещо. Освен всичко написано от колегите със симулатора може да се тренират различни откази, обърнати команди, упражнения на различни комплекси. Най-важното, той ще ви научи винаги да давате правилната команда. Аз лично имам сигурно повече от 5000ч. на симулатор и продължавам всеки ден да карам по 15-20мин. Първият ми самолет беше контурна EXTRA 300 3D и след много часове на симулатор изобщо не съм се съмнявал че ще литне и то как.
5. Проверка на самолета преди полет и след полет. Всички части трябва да са добре закрепени, залепени и затегнати. Кормилата трябва да работят в правилната посока леко и безотказно. Центърът на тежестта да е където трябва. Витломоторната група трябва да работи без сътресения и с необходимата тяга. Аз предпочитам тягата винаги да е в повече. Винаги можеш да караш самолета с по-малко газ, но ако по някаква причина ти се наложи, разполагаш с необходимата мощност. За начинаещият това е много важно, защото ще има проблем, ако тягата е на кантар.
Проверка на обхвата на радио апаратурата е задължителен ако искате моделът ви да остане здрав. Батерията да е заредена и да има гориво в резервоара ако модела е двг.
6. Преди първият полет начинаещият пилот трябва внимателно да подбере мястото за летене. Да няма препятствия по време на полет и при кацане. Да се подбере тихо и спокойно време. Да не е сам и да е спокоен. Да застане така, че да не му пречи слънцето и ако има вятър да съобрази посоката му. Винаги се излита и каца срещу вятъра. Когато застане на определеното място в никакъв случай да не се мести и разхожда до приключване на полета.
7. Първоначално е добре да се излита от ръка и да се каца в трева, а на по-късен етап да се сложи и колесникът. При излитане трябва да се набира плавно и равномерно височина и да не се бърза да се прави завой. След набора на достатъчна височина, но така, че да се вижда добре, самолета се хоризонтира и оборотите на двигателя се намаляват, след което плавно и с малък наклон на крилата се започва завой. Трябва да се внимава ,защото при завой на самолета,носът му се отпуска надолу. За това едновременно с подаването на команда за завой трябва да се подаде и лека команда за изкачване нагоре. По този начин, необходимата височина няма да се загуби. Първоначално е хубаво да се поддържат повече прави участъци в хоризонтален полет с по-малко завои, тъй-като те ще бъдат проблемната точка. Начинаещият трябва да поддържа хоризонтален полет без резки изкачвания и спускания. На малко по-късен етап трябва да започне да прави хоризонтални осморки отново на една и съща височина. Много важно е при излитането от ръка газта да не е максимална а 3/4 ,защото може да се получи така,че самолетът да направи лупинг и да се забие зад вас или във вас. Би било добре да се лети в широк правоъгълник пред вас, което ще помогне за следващият етап - кацане. Като се свикне малко в едната посока трябва да се повтори същото и в другата.
Запомнете - най-притеснително за начинаещите пилоти е когато самолетът лети срещу тях. Второ просто правило е когато самолета лети срещу вас и наклони крило в някаква посока, изправянето му става като дадете команда на елероните в същата посока. Така се запомнят най-лесно обратните команди. Това важи и когато самолета се изкачва нагоре - лоста се премества нагоре или слиза надолу лоста се премества надолу.
8. Етап кацане - един от най-трудните, но задължителни елементи.Ще ви цитирам 8мо правило от наръчника на пилота - Добро приземяване е това,след което можеш да вървиш без лекарска помощ. Страхотно приземяване е това,след което самолета може да бъде използван отново.
Има два начина на кацане. Първият е от хоризонтален полет и височина изключване на мотора, снижение по спирала и кацане. Вторият е същият ,но разликата е , че при изравняването над земята на около метър се подават обороти на двигателя и се каца след етап издържане. Просто казано, двата начина са с мотор и без мотор.При кацане след снижение носът на самолета трябва да се хоризонтира това става на около 1-2 метра от земята, след което още малко да се повдигне и така да се задържи. Трябва внимателно да се съблюдава и скоростта. Перфектното кацане е осъществено тогава ,когато горната команда на елеватора е изчерпана. Кацането трябва да се тренира много на симулатор, а след това и на живо.Мой съвет е ако има наблизо по напреднали пилоти да ги помолите при първите си опити за летене те да ви кацат моделът, а вие ги наблюдавайте много добре какво правят и се учете.
Не забравяйте след всяко кацане да правите следполетен оглед и проверка на кормилата.
За сега това
от мен и успех на всички начинаещи пилоти
2. Начинаещият пилот трябва да бъде запознат на кратко, разбираемо и с прости думи (защото може да бъде дете на 5-6г.), с малко теория за това какво представлява и как лети самолета, какви сили и моменти му действат и как се отклоняват кормилата. Следва се едно просто правило - на където се отклонява или повдига (за елероните) кормилото по посока на движение, натам се отклонява или завърта (за елероните) самолета.Това правило важи и за елеватора и ръдара.
И най-важното БЕЗОПАСНОСТ преди, по време и след завършване на полета.
3. Подбор на самолет-трябва да е спокоен и устойчив модел. Горещо препоръчвам първият самолет да е купен, а не направен (защото може да бъде дете на 5-6г. и родителите му да нямат никаква представа как се прави самолет). Много колеги от форума правят страхотни тренери, а в магазините вече има подходящи и хубави модели на достъпни цени. Предимството ще е, че самолета ще бъде настроен, облетян, тримиран и няма да се стига до разочарования и евентуално отказване от хобито. След това, вече начинаещият ще има натрупани знания и опит и ще му е по-лесно да изработва летящи модели. Първото докосване до самолет трябва да достави удоволствие, а не разочарование.
4. Симулатор - изключително важно нещо. Освен всичко написано от колегите със симулатора може да се тренират различни откази, обърнати команди, упражнения на различни комплекси. Най-важното, той ще ви научи винаги да давате правилната команда. Аз лично имам сигурно повече от 5000ч. на симулатор и продължавам всеки ден да карам по 15-20мин. Първият ми самолет беше контурна EXTRA 300 3D и след много часове на симулатор изобщо не съм се съмнявал че ще литне и то как.
5. Проверка на самолета преди полет и след полет. Всички части трябва да са добре закрепени, залепени и затегнати. Кормилата трябва да работят в правилната посока леко и безотказно. Центърът на тежестта да е където трябва. Витломоторната група трябва да работи без сътресения и с необходимата тяга. Аз предпочитам тягата винаги да е в повече. Винаги можеш да караш самолета с по-малко газ, но ако по някаква причина ти се наложи, разполагаш с необходимата мощност. За начинаещият това е много важно, защото ще има проблем, ако тягата е на кантар.
Проверка на обхвата на радио апаратурата е задължителен ако искате моделът ви да остане здрав. Батерията да е заредена и да има гориво в резервоара ако модела е двг.
6. Преди първият полет начинаещият пилот трябва внимателно да подбере мястото за летене. Да няма препятствия по време на полет и при кацане. Да се подбере тихо и спокойно време. Да не е сам и да е спокоен. Да застане така, че да не му пречи слънцето и ако има вятър да съобрази посоката му. Винаги се излита и каца срещу вятъра. Когато застане на определеното място в никакъв случай да не се мести и разхожда до приключване на полета.
7. Първоначално е добре да се излита от ръка и да се каца в трева, а на по-късен етап да се сложи и колесникът. При излитане трябва да се набира плавно и равномерно височина и да не се бърза да се прави завой. След набора на достатъчна височина, но така, че да се вижда добре, самолета се хоризонтира и оборотите на двигателя се намаляват, след което плавно и с малък наклон на крилата се започва завой. Трябва да се внимава ,защото при завой на самолета,носът му се отпуска надолу. За това едновременно с подаването на команда за завой трябва да се подаде и лека команда за изкачване нагоре. По този начин, необходимата височина няма да се загуби. Първоначално е хубаво да се поддържат повече прави участъци в хоризонтален полет с по-малко завои, тъй-като те ще бъдат проблемната точка. Начинаещият трябва да поддържа хоризонтален полет без резки изкачвания и спускания. На малко по-късен етап трябва да започне да прави хоризонтални осморки отново на една и съща височина. Много важно е при излитането от ръка газта да не е максимална а 3/4 ,защото може да се получи така,че самолетът да направи лупинг и да се забие зад вас или във вас. Би било добре да се лети в широк правоъгълник пред вас, което ще помогне за следващият етап - кацане. Като се свикне малко в едната посока трябва да се повтори същото и в другата.
Запомнете - най-притеснително за начинаещите пилоти е когато самолетът лети срещу тях. Второ просто правило е когато самолета лети срещу вас и наклони крило в някаква посока, изправянето му става като дадете команда на елероните в същата посока. Така се запомнят най-лесно обратните команди. Това важи и когато самолета се изкачва нагоре - лоста се премества нагоре или слиза надолу лоста се премества надолу.
8. Етап кацане - един от най-трудните, но задължителни елементи.Ще ви цитирам 8мо правило от наръчника на пилота - Добро приземяване е това,след което можеш да вървиш без лекарска помощ. Страхотно приземяване е това,след което самолета може да бъде използван отново.
Има два начина на кацане. Първият е от хоризонтален полет и височина изключване на мотора, снижение по спирала и кацане. Вторият е същият ,но разликата е , че при изравняването над земята на около метър се подават обороти на двигателя и се каца след етап издържане. Просто казано, двата начина са с мотор и без мотор.При кацане след снижение носът на самолета трябва да се хоризонтира това става на около 1-2 метра от земята, след което още малко да се повдигне и така да се задържи. Трябва внимателно да се съблюдава и скоростта. Перфектното кацане е осъществено тогава ,когато горната команда на елеватора е изчерпана. Кацането трябва да се тренира много на симулатор, а след това и на живо.Мой съвет е ако има наблизо по напреднали пилоти да ги помолите при първите си опити за летене те да ви кацат моделът, а вие ги наблюдавайте много добре какво правят и се учете.
Не забравяйте след всяко кацане да правите следполетен оглед и проверка на кормилата.
За сега това
Последна промяна от модератор: