Моделарски мотори

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Идеята да се създаде отделна тема Моделарски мотори(двигатели) е на м.с.инж.Валентин Динков.
Ще прехвърля част от информацията за мотори от темата "Спомени за спорта".
За момента някой ще бъдат изстрити,други ще останат там.
Нека тази тема да се използва за моделарски мотори(двигатели)без значение
дали те са конкретно за авто,авио или корабни модели.
Без значение дали са "ретро" или "съвременни".
За момента няма да ги делим по кубатури или производители.

Всеки един двигател, за който побликувам снимка е в музея.
Старая се да ги снимам на един и същи фон.

Темата не изключва публикуване на двигатели от собственна колекция.
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
BURAN(БУРАН) 2,5cc F2D engine №130, Sergey Malkov, Novosibirsk, Russia, 2018
Буран 2,5cm³ №130, Сергей Мальков, Новосибирск, Русия, 2018

Ще започна с "Бурана" причината за прехвърлянето му - не се вписва в темата "Спомени за спорта" и автомоделизма.
Buran130_2.jpg
130 това е единственият надпис:
Buran130_1.jpg
Качеството на отливката е невероятно, както и на всеки друг детайл, теглото е 124 грама в този му вид(без свещ).
Това е първият съвременен двигател за F2D в музея!
Признавам си, че никога до сега не са ме вълнували двигатели за F2D(разбира се изключвам първия си комбат с РИТМ).
Вероятно ще се постарая да станат повече.
Двигателя е нов, произведен в Новосибирск през 2018-та.

26.10.2021 - За този двигател автора Сергей Мальков уточни:
"Мотор сезона 2017-2018 годов. Картер ВАЛ10, гильза АК4, поршень 431.
Коренной подшипник 12*21*4 мм.
Кокиль титановый. Стандартный мотор. С хорошей расточкой.
Сейчас литье только в титановый кокиль.
Линейные размеры по расточке картера аналогичны АКМ.
Есть картера расточенные на замену картеров АКМ, собраны с начинкой родной от Журавлёва,, работают также.
Обороты на земле в зависимости от проппелера 28000-30500 об/мин.
Максимальная раскрутка в воздухе 34500 об.мин."

P.S. Реших да не превеждам на български.

17.12.2021
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
FORA .15 2.5cc F2D "Gold", Fora Engines, Ukraine, 2012
Двигателите FORA се произвеждат в Украйна.
Gold Fora 2012.jpg
2012FORA_GOLD.jpg
Fora GOLD.jpg
Произведен 2012-та година. Изработена е малка партия. Не се е продавала!
Връчвала се е като награда за първо и второ място на етапите от състезанията за купата Евразия (F2D).
Ще бъде хубаво ако някой знае нещо повече да Евразия F2D 2012-та?

Допълнителна информация получена от м.с.Розен Тодоров(04.12.2020):
http://f2dcup.narod.ru/photoalbumrossosh12.html

На Европейското по кордови авиомодели в гр.Пазарджик 2019, производителите Вадим Савенко и Сергей Узких потвърдиха,
че това е изключително рядка версия.

20.03.2022
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
FORA .15 2.5cc F2D, Fora Engines, Ukraine, 2012
Стандартна съвременна FORA 2,5сс за F2D.
Fora silver 2012.jpg
Комплект с рамата и заглушителя.
OnlyFORA.jpg
Без рамата е по-красива.

19.03.2022
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
PARRA 2,49cc Diesel engine, 2015
2.5 PARRA.jpg
PARRA.jpg
Displacement: 2,49 cc ( .15 c.i.), bore 15,00mm, stroke 14,00mm, weight 147gr.
Произведен по инициатива на Alberto Parra.
Допълнителна информация: https://bit.ly/3pRr0EL

14.03.2022
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Nameless-1(Самоделен-1) 2,5cc F2D, Glow, USSR
2,5К свещов за F2D работил, но има още много сила в него.
Тайфун1.jpg
Тайфун 2.jpg
Резервен колянов вал, задна капачка, гривна за основен лагер и сепаратор.
Продавача го обяви за "ТАЙФУН", но за момента не е ясно какъв е.

14.03.2022
 
Последна промяна:

Valio Savov

Потребител
Производителя Калмыков Александр Николаевич е световен шампион в средата на 80-те при скоростните авиомодели(F2A).
При това двукратен Световен шампион 1986 и 1988, Европейски 1989, 1987 вице ...
15-kalmykov-cyclon_1988.jpg ec89F2AKalmyk.jpg
Снимка (B.Hughes) на мотора Циклон от 1988 г.
 
Последна промяна от модератор:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Благодаря Вальо!
Направих малка корекция в поста ти и изтрих предния.
Производителя Калмыков Александр Николаевич е световен шампион в средата на 80-те при скоростните авиомодели(F2A).
Преди няколко дена м.с.Георги Кабаков в движение разказа за него. Ще напиша това, което запомних.
Средата на 80-те го е срещнал на състезание в Англия, за първи и последен път!
По време на тренировките Калмыков извадил един модел, пуснал го и той заковал 300км/ч.
Прибрал го, извадил втори модел, пуснал го и той също заковал 300км/ч.
Това ли е състезанието на което е станал световен шампион не разбрах, вероятно да.
Тази скорост за момента била недостижима.
След състезанието обменил един от двигателите си с англичаните за компютър и тогава последвал скандал с водача на отбора.
Водача държал компютъра да отиде в Москва, а Калмыков настоявал да го занесе в Новосибирск.
Според м.с.Георги Кабаков това е причината повече да не го пуснат навън.
Калмыков Александр Николаевич има не малко патенти в областа на микродвигателите(според мен има и други).
След промените в Русия започнал производство, но нещо се объркало ...
Попитах може ли да купя още един, но отговора е отрицателен.
Предложиха друг,също уникален двигател...но за него когато го получа.
Ще продължа да се радвам на това малко чудо, а всеки посетил може да го разгледа и да му се порадва.

24.04.2021 - Поради постъпила нова, достоверна информация правя корекции в този пост.
Калмыков Александр Николаевич не е участвувал в проектирането и изработването на двигателите Буран!
Първите са съвместно дело на Вадим Арифов и Сергей Мальков, а този конкретно е на Сергей Мальков.
Благодаря за корекцията на Эдуард Кобец.
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Разбира се
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
CYCLON .15 PC-4 F2D, Glow version, Alexander Kalmykov, Cyclon Company, Novosibirsk, Russia, 2002
Благодаря на з.м.с.Валентин Савов за двата двигателя!
CYCLON PC-4.jpg
Двигателя е комплект с фирмен ключ.

21.03.2022

MK-12B (unnumbered), Oleg K.Gaevsky, Moscow, Russia, 1977
(This is a copy of a Webra Mach)
MK-12B MAPЗ ДОСАФ, Москва, конструктор Олег Гаевски 1968 (това е една от версиите):
MK-12B.jpg
Двигателя е работил и има следи от удари по главата. Всички детайли са здрави и има още живот в него.
Липсва лоста за законтряне на болта. За съжаление няма кутия и паспорт.

05.05.2022
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
JENA 1 0,99cc , Diesel, Dezigner Walter Hercher, VEB Carl Zeiss Jena East Gеrmany, 1960
JENA 1cc.jpg
Обем 0,99cm³, диаметър 10,7мм, ход на буталото 11мм, обороти 12...15000об./мин.
Двигателя е със запазена пружина за стартиране, нещо което се среща трудно!
Пружината е предназначена за лесно запалване по посока на часовниковата срелка(гледано отпред).
Витлото е дървено, съвместимо с посоката за работа на пружината.
Изработено е в ГДР, но за двукубиковата JENA.
Видно е, че е работило съвместно с пружината.
Без пружина двигателя може да работи с друго витло в обратна посока.
JENA произвеждат и пластмасови витла, за съвместна работа с пружината.
Има сведения, че такива е имало и в България.
Поради липсата на такива витла, пружината най-често се сваля.
Аз нямах нужното витло, премахнах пружината и използвах друго витло.
Подробности защо е в музея в темата "Спомени за спорта" стр.5 пост 99:
https://www.rcmania.bg/index.php?threads/Спомени-за-спорта.2133/page-5
Информация от MODEL AIRCRAFT November 1963:
http://sceptreflight.com/Model Engine Tests/Jena 1cc.html

11.01.2022
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
RITM MK2 2,46сс №96, Diesel with two channel outlets, USSR
Ритъм дизел с два изпускателни канала и четири болта на главата.
Ритъм.jpg
Подробности защо е в музея в темата "Спомени за спорта" стр.5 пост 99:
https://www.rcmania.bg/index.php?threads/Спомени-за-спорта.2133/page-5
Допълнителна информация:
http://sceptreflight.com/Model Engine Tests/Rythm 2.46.html
Подробности в темата "Спомени за спорта".

04.05.2022
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Webra 20 R/C SPEED 3,5сс, Glow, NORMAL, Webra modellbau GMBH, Austria, 1979
Webra.jpg
Обем 3,42cm³, диаметър на цилиндъра 16,5мм, ход на буталото 16мм, 16500 об./мин.
Подробности защо е в музея в темата "Спомени за спорта" стр.4 пост 71:
https://www.rcmania.bg/index.php?threads/Спомени-за-спорта.2133/page-4

Допълнителна информация:
http://sceptreflight.com/Model Engine Tests/Webra Speed 20.html

16.01.2022
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Sprint 2,5сс F2A speed №0528, Glow, Stanislav Zhidkov, Moskow, 1976
SPRINT.jpg
Нов, с кутия, паспорт и резонансна тръба с отделна кутия "Спринт С-2,5". Произведен 1976г.
В паспорта е написано Обем-2,49cm³, обороти 28000 об./мин.
Номера в паспорта е 0065 от 30 юни 1976г.
На лапичката е набито 0528, възможно е това да е 28-ми май т.е. месеца и датата на производство в обратен ред.
Диаметър на цилиндъра-15,3мм. ход на буталото-13,5 мм. Обем-2,47cm³.
Двигател изключително важен за нашия клуб и съответно за музея!
Такъв двигател е даден на м.с.Георги Кабаков 1973г.(вероятно е бил пионер, максимум средношколец).
М.с.Христо Кетипов му го взема, подарява го на з.м.с.Марин Неделчев и обеснява как лесно се обръща.
На м.с.Георги Кабаков обещава Rossi 15 и изпълнява обещанието си.
Първият скоростен автомодел с двигателни колела на з.м.с.Марин Неделчев е именно с такъв "Спринт С-2,5".
С такива модели и двигатели се състезават нашите средношколци, но подробности за това съм
описал в темата "Спомени за спорта" стр.2 пост 28:
https://www.rcmania.bg/index.php?threads/Спомени-за-спорта.2133/page-2
За възстановяване на модел с такъв двигател помогнаха з.м.с.Валентин Савов, Пенчо Ганев и Венцислав Петров.

25.03.2022
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
MK-16 1.48cc №73Л608 Diesel, W.Petuchov, Exported by v/o Novoexport, Moskow, Russia, 1957
Подарък за музея от м.с.инж.Иван Лучев:
MK-16.jpg
Обем 1,48cm³, диаметър 12,8мм, ход на буталото 11,4мм, обороти 9000об./мин.
С кутия и паспорт(инструкция). Масово производство започва през втората половина на 50-те години.
Първите са с две разделителни капачки.
Подробности в "Спомени за спорта" стр.2 пост 26
https://www.rcmania.bg/index.php?threads/Спомени-за-спорта.2133/page-2
Благодаря от сърце!

06.05.2022
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
MK-17 1.48cc №8731251 Diesel, Exported by v/o Novoexport, Moskow, 1987
MK-17.jpg
Обем 1,48cm³, диаметър 12,8мм, ход на буталото 11,4мм, обороти 12000 об./мин.
Нов,с кутия и паспорт(инструкция). Подобрена версия на MK-16.
Изключително популярен двигател.
Подробности в "Спомени за спорта" стр.2 пост 22
https://www.rcmania.bg/index.php?threads/Спомени-за-спорта.2133/page-2
Мнението на "запада" за този двигател:
http://sceptreflight.com/Model Engine Tests/MK-17.html

18.06.2022
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
MK-17 №8841201 , Glow, Modified in Bulgaria, 1988
MK-17 Glow.jpg
Обем 1,48cm³, диаметър 12,8мм, ход на буталото 11,4мм.
Преработен в клуба MK-17, използван успешно за автомодел с въздушен винт.

09.05.2022
 
Последна промяна:
Нагоре