Моделарски мотори

Дискусия в 'Спортен Раздел - Авто' започната от S-LK, 29 Март 2019.

  1. S-LK

    S-LK Редовен Потребител Модераторски Екип

    Публикации:
    1,362
    от:
    гр.Сопот
    KOLIBRI OTM -0,8 (КОЛИБРИ ОТМ-0,8), Diesel, Exported by v/o Novoexport, Moskow, 1975
    Колибри.jpg
    Данни от инструкцията:
    Обем 0,78cm³, диаметър на цилиндъра 10,5мм, ход на буталото 9мм, обороти 9000-10000 об./мин.
    Нов, в кутийка, с ключ, болчета и гайки и дори жигльор:)
    Има инструкция, но най-интересното е гърба на кутийката:
    Колибри-гърба на кутийката.jpg
    Преоценен на 50%!

    MODELAR IRPLANE NEWS September 1975:
    http://sceptreflight.com/Model Engine Tests/OTM .048 Kolibri.html
     
    Последна промяна: 23 Юни 2021
    Ivan Minkov харесва това.
  2. S-LK

    S-LK Редовен Потребител Модераторски Екип

    Публикации:
    1,362
    от:
    гр.Сопот
    STRIZH OTM-1,5 (СТРИЖ ОТМ-1,5), Diesel, Exported by v/o Novoexport, Moscow, USSR, 1984
    (СТРИЖ ОТМ-1,5) (1,5 cm³)
    Стриж.jpg
    STRIZH.jpg
    Данни от паспорта:
    Обем 1,48cm³, диаметър на цилиндъра 12,5мм, ход на буталото 12мм, обороти 3000-15000 об./мин.
    Допълнителна информация:
    http://sceptreflight.com/Model Engine Tests/OTM 1.5 STRYZ.html
     
    Последна промяна: 23 Юни 2021
    Ivan Minkov харесва това.
  3. S-LK

    S-LK Редовен Потребител Модераторски Екип

    Публикации:
    1,362
    от:
    гр.Сопот
    JENA 2,5cc MW, marine, VEB Carl Zeiss Jena, East Grmany, 1961
    Jena 2,5 cc.jpg
    Обем 2,46cm³, диаметър 15,5мм, ход на буталото 13мм, обороти 12...17000об./мин.
    Нов, с кутийка.
    В музея е да навява спомени на моя приятел Явор Йотов от гр.Русе;)
    Подробности в темата "Спомени за спорта".
     
    Последна промяна: 20 Юни 2021
    Ivan Minkov харесва това.
  4. S-LK

    S-LK Редовен Потребител Модераторски Екип

    Публикации:
    1,362
    от:
    гр.Сопот
    MVVS 1,5 D №610, Modela - MVVS, BRNO, Czech Republic, 1986
    MVVS1.jpg
    MVVS1.5.jpg
    Обем 1,46cm³, диаметър 13мм, ход на буталото 12мм, обороти 17000об./мин.
    Препоръчани витла 180х90, 180-200х80-100.
    Важен за нашият клуб двигател.
    Накъде 80-те ВМЗ праща делегация в Чехословакия за закупуване на две огромни преси.
    Уникални, специално създадени за военно производство.
    Помолихме покрай тях да отпуснат малко крони и за нас ;)
    М.с.Тодор Дилчев бе специално командирован да завода в гр.Бърно да закупи такива двигатели.
    Донесе една чанта, само двигатели без тази лъскави кутии, но това е музеен ескпонат.
    Нов, с кутия и паспорт.
     
    Последна промяна: 22 Юни 2021
    vesibo and Ivan Minkov like this.
  5. S-LK

    S-LK Редовен Потребител Модераторски Екип

    Публикации:
    1,362
    от:
    гр.Сопот
    MD-2,5 P "METEOR", Glow, Central aircraft model laboratory of DOSAFF, USSR, 1968
    МД-2,5 П "МЕТЕОР",свещов, Централна авиомоделна лаборатория на ДОСАФФ, 1968г.
    Бледо копие на "Super Tigre Jubilee G20".
    Метеор МД2.5.jpg
    Обем 2,47cm³, диаметър 15мм, ход на буталото 14мм, обороти 14000 об./мин.
    Нов, с кутия, ключ за свещи и паспорт. 1980г. Главата е отлята с надпис ЦЕНА 12р50.
    Такъв бе втория двигател за който събирах стотинки цяла година.
    За него направих нов тренкорд и се наложи да го дам за Районната изложба на ТНТМ.
    След нея получих модела си без двигател:-(
    Кой го беше откраднал така и не се разбра.
    Въпреки оплакванията ми никой не възстанови сумата похарчена за двигателя.

    MD-5 "KOMETA" 5cc, Glow, Serial production began in the late 50's
    МД-5 "КОМЕТА" Серийно производство започва в края на 50-те
    Meteor NEXT VERSION.jpg
    По-нова версия. Нов, липсва кутия и паспорт.
    При сравнение на двата картера се вижда, че кокилата в която са ляти е друга.
    Главата е стругована и в последствие пясокоструена.
    Жигльора е разположен странично, а не по центъра на дифузора.
    Отвора за витло в главината е значително по-голям.
    Инфорамиция от AERO MODELLER November 1958:
    http://sceptreflight.com/Model Engine Tests/Kometa MD 5.html
    и
    http://sceptreflight.com/Model Engine Tests/Kometa MD5 (2).html
     
    Последна промяна: 26 Юни 2021
    Ivan Minkov харесва това.
  6. S-LK

    S-LK Редовен Потребител Модераторски Екип

    Публикации:
    1,362
    от:
    гр.Сопот
    MN01K Marin Nedelchev, Bulgaria - a mold, with a crankcase casting in it
    MN01K з.м.с.Марин Неделчев - кокила, с отливка на картер в нея
    Авторски двигател на з.м.с.Марин Неделчев(майната);)
    MN_1.jpg
    MN01 Marin Nedelchev, Bulgaria - motor 4 channel, AAC with pipe
    MN01 з.м.с. Марин Неделчев - мотор 4 канален, ААС с тръба
    MN_2.jpg
    MN-4.jpg
    Повече подробности в темата "Спомени за спорта" стр.1 пост 7:
    https://www.rcmania.bg/index.php?threads/Спомени-за-спорта.2133/
     
    Последна промяна: 27 Юни 2021
    Ivan Minkov харесва това.
  7. S-LK

    S-LK Редовен Потребител Модераторски Екип

    Публикации:
    1,362
    от:
    гр.Сопот
    RS10 2,5сс F2A, Glow, ABC, St.Dobrev, Kazanlak, Bulgaria, 1988
    RS10 e изработен от м.с.Станчо Добрев през 1988г. в гр.Казанлък със съдействието на Румен Папов и Георги Бодурков†.
    RS10_1.jpg
    RS10_2.jpg
    На горните снимки е с глава от Super Tigre G.15, вече е с глава като на Rossi и свещ от Rossi:
    RS01 new face.jpg
    Обем 2,47cm³, диаметър на цилиндъра 15мм, ход на буталото 14мм.
    Повече подробности в темата "Спомени за спорта".
     
    Последна промяна: 21 Юни 2021
    Ivan Minkov харесва това.
  8. S-LK

    S-LK Редовен Потребител Модераторски Екип

    Публикации:
    1,362
    от:
    гр.Сопот
    MVVS 2,5 GRR №110, Glow, Modela - MVVS, BRNO, Czehoslovakia, 1984
    MVVS2.5.jpg
    Препоръчани витла 180х80, 200х100, 200-220х100-120.
    Нов, с картонена кутия, паспорт.
     
    Последна промяна: 23 Юни 2021
    Ivan Minkov харесва това.
  9. S-LK

    S-LK Редовен Потребител Модераторски Екип

    Публикации:
    1,362
    от:
    гр.Сопот
    MVVS 3,5 GFR-R/C №47, Modela - MVVS, BRNO, Czehoslovakia, 1987
    MVVS 3.5 GFR-RC.jpg
    Препоръчани витла 230х100, 220-240х120.
    Нов, с кутия, паспорт.
     
    Последна промяна: 23 Юни 2021
    Ivan Minkov харесва това.
  10. S-LK

    S-LK Редовен Потребител Модераторски Екип

    Публикации:
    1,362
    от:
    гр.Сопот
    MVVS 6,5 GFR №663, Glow, ABC, Modela - MVVS, BRNO, Czehoslovakia, 1987
    MVVS6.5.jpg
    Обем 6,57cm³, диаметър 21мм, ход на буталото 19мм, обороти 17500 об./мин.
    Препоръчани витла 250х120, 240-260х120.
    Нов, с картонена кутия, паспорт.
    В музея има два еднакви, двата са нови, но с различни номера.
    Втория е на стр.23 пост 443:
    https://www.rcmania.bg/index.php?threads/Моделарски-мотори.2286/page-23#post-38736
    Въпреки, че и двата са произведени 1987г. цвета на опаковките е различен;)
    Информация в Model Builder August 1984:
    http://sceptreflight.com/Model Engine Tests/MVVS 6.5F.html
     
    Последна промяна: 28 Юни 2021
    Ivan Minkov харесва това.
  11. S-LK

    S-LK Редовен Потребител Модераторски Екип

    Публикации:
    1,362
    от:
    гр.Сопот
    POLET-5.6 №77, Factory №9 DOSAAF Kiev, USSR, 1971
    ПОЛЕТ-5.6 №77 Завод №9 ДОСААФ гр.Киев, УССР, 1971
    ПОЛЕТ.jpg
    Обем 5,6cm³, диаметър на цилиндъра 20,5мм, ход на буталото 17,7мм, обороти 9500 об./мин.
    Цената е била 17 рубли и 68 копейки;)
    Нов, силно консервиран. С кутия и паспорт.
     
    Последна промяна: 23 Юни 2021
    Ivan Minkov харесва това.
  12. S-LK

    S-LK Редовен Потребител Модераторски Екип

    Публикации:
    1,362
    от:
    гр.Сопот
    MARZ-2,5D (МАРЗ-2,5Д) №08653, Diesel, the Moscow factory of DOSAAF "MARZ", 1990
    МАРЗ-2,5Д №08653, Дизел, Произвеждан в Московския завод на ДОСААФ "МАРЗ", 1990
    MARZ.jpg
    Обем 2,48cm³, диаметър 15,5мм, ход на буталото 13мм, обороти 15500 об./мин.
    Нов, с кутия и втори дифузор. Без паспорт.
    AERO MODELLER:
    http://sceptreflight.com/Model Engine Tests/Marz 2.5D.html
     
    Последна промяна: 21 Юни 2021
    Ivan Minkov харесва това.
  13. S-LK

    S-LK Редовен Потребител Модераторски Екип

    Публикации:
    1,362
    от:
    гр.Сопот
    NORVEL BIG MIG .074 R/C Revlite, Designer Valery Novikov, St.Petersburg, Russia, 2004
    NORVEL BIG MIG .15.jpg
    Обем 1,2cm³, диаметър 11,75мм, ход на буталото 11мм, обороти 3500...17500об./мин.(APC 7X3).
    Главен конструктор е Валерий Новиков(по руски фамилията е първа Новиков Валерий).
    Уточнението е от Виталий Махин стр.123 пост 4891:
    http://forum.rcdesign.ru/f5/thread177937-123.html
    Най-интересното при този двигател е революционната двойка!
    Revlite ААО-Aluminum piston Nickel-plated, Aluminum cylinder Oxide ceramic coating
    MODEL AIRPLANE NEWS:
    http://sceptreflight.com/Model Engine Tests/Norvel Big Mig .074.html
     
    Последна промяна: 28 Юни 2021
    Ivan Minkov харесва това.
  14. S-LK

    S-LK Редовен Потребител Модераторски Екип

    Публикации:
    1,362
    от:
    гр.Сопот
    NORVEL BIG MIG .15 R/C Revlite , Designer Valery Novikov, St.Petersburg, Russia, 2003
    NORVEL BIG MIG .jpg
    Обем 2,5cm³, диаметър 15,13мм, ход на буталото 13,8мм, обороти 3500-13500 об./мин.(APC 8X4).
    Главен конструктор е Валерий Новиков(по руски фамилията е първа Новиков Валерий).
    Уточнението е от Виталий Махин стр.123 пост 4891:
    http://forum.rcdesign.ru/f5/thread177937-123.html
    Най-интересното при този двигател е революционната двойка!
    Revlite ААО-Aluminum piston Nickel-plated, Aluminum cylinder Oxide ceramic coating
     
    Последна промяна: 28 Юни 2021
    Ivan Minkov харесва това.
  15. S-LK

    S-LK Редовен Потребител Модераторски Екип

    Публикации:
    1,362
    от:
    гр.Сопот
    NORVEL AX-40 BB AME Revlite R/C, Glow, Designer Sergey Lebedev, St.Petersburg, Russia, 2003
    NORVEL AX-40.jpg
    Обем 6,48cm³, диаметър 20,85мм, ход на буталото 19мм, обороти 2000-16000 об./мин.
    Главен конструктор е Валерий Новиков(по руски фамилията е първа Новиков Валерий).
    Уточнението е от Виталий Махин стр.123 пост 4891:
    http://forum.rcdesign.ru/f5/thread177937-123.html
    Най-интересното при този двигател е революционната двойка!
    Revlite ААО-Aluminum piston Nickel-plated, Aluminum cylinder Oxide ceramic coating
    MODEL AIRPLANE NEWS July 2004 - Model Engine Tests:
    http://sceptreflight.com/Model Engine Tests/Norvel AX-40.html
     
    Последна промяна: 28 Юни 2021
    Ivan Minkov харесва това.
  16. S-LK

    S-LK Редовен Потребител Модераторски Екип

    Публикации:
    1,362
    от:
    гр.Сопот
    4-ти април 2019 година за музея закупих първия двигател ДБ-24 с №878.
    DB-24(ДБ-24) 24cc R/C Glow №879, two-line, Aircraft repair plant, Plovdiv, Bulgaria, 1971
    Днес 6-ти юни 2021 година започвам неговата генерална и вероятно не последна корекция.
    :write:Както ДБ-12, така и ДБ-24 са спомени от моето детство.
    1972-а бе създаден клуба към ВМЗ гр.Сопот с основно направление автомоделизъм.
    Идеята за създаването му е на инж.генерал-лейтенант Георги Ямаков†.
    Генерален директор на ДСО"Металхим", препоръчвам да прочетете:
    https://bg.wikipedia.org/wiki/Георги_Ямаков
    Имах честта да го познавам лично, помагал ми е многократно, мир на праха му!
    Клуб за пионери, средношколци и работници намиращ се в територията на военен завод!
    Описано в тема "Спомени за спорта" стр.2 пост 26:
    https://rcmania.bg/index.php?threads/Спомени-за-спорта.2133/page-2
    През 1973-та придружен от закупчик на "ВМЗ" посетих МРЗ"Георги Димитров" гр.Пловдив.
    Цел закупуване материали за новосъздадения клуб.
    Знаех, че там има балса и това бе най-лесния и бърз начин да набавя за клуба;)
    Имаше натиск и малко изнудване, искаха освен балса да ни продадат
    няколко двигателя ДБ-12, ДБ-24, свещи, лети гумени колела и др.
    За клуба и децата пари не се жалеха, плащаше завода, при това с български левове.
    Закупчика нямаше как да откаже на едно дете, пък и за това го бяха пратили.
    Подписа документите, натоварихме колата и обратно.
    В темата "Спомени за спорта" пост 27 съм описал участието си на състезание използвайки DIGITAL TX14.
    Радиоапаратура пряко свързана с първите РУМ.
    Приемника, сервомеханизмите, захранването са много тежки.
    Поради тази причина купето на модела ми беше от балса, същата която взех от МРЗ "Георги Димитров".
    Снимка в "Спомени за спорта" пост 28.
    В същата тема пост 43 разказвам как м.с.инж.Валентин Динков използва
    част от балсата и един ДБ-12 за направата на първия сериозен модел в клуба.
    За съжаление нямам снимка и използвам такава от каталога на Graupner.
    В момента в музея имам два напълно окомплектовани ДБ-24 №530 и №879.
    Разглобен за измерване №1267, витло(перка) и няколко свещи.
    Двигателя е българско производство, двуцилиндров, редови, метанолов с нагревна свещ.
    ДБ-24 е създаден в Авиоремонтния завод / АРЗ / по рано МРЗ"Георги Димитров" гр.Пловдив.
    Предложението за сдвояване на два двигателя ДБ-12 е направено от подполковник Шишков†
    (цитирам спомени на м.с.инж.Стефан Харитов и потвърдено от м.с.Христо Китипов).
    Този факт е записан и в книгата "Между земята и небето" от Емил Павлов†.
    Експеримента е успешен и започва серийното производство през 1971г.
    През годините в процеса на производство са правени промени.
    Произведени са повече от 1400 двигателя и самолети РУМ-2МБ,
    и значително по-малко количество УТ-РУМ.
    В книгата "Когато духът ни ръководеше" също има много и изключително интересни факти.
    Електронния вариант на двете книги предостави Стефан Христозов
    по време на дускисията, за което му благодаря от сърце!
    https://drive.google.com/drive/folders/1KLtIFyn5xOLJ7dQWW7QX4RVY2W9pW6vb
    Чаках хартиен вариант на двете книги и направих нова снимка:
    DB-24 and books.jpg
    Произведени са повече от 1400 двигателя, респективно самолети РУМ-2МБ,
    и значително по-малко количество УТ-РУМ.
    Голяма част по поръчка на СССР и съответно експортирани по това направление.
    Освен спомените доказателство за това предостави един мой нов приятел от чужбина.
    По редица причини за сега не цитирам името му, ще го направя по-късно.
    Само му благодаря от цялото си сърце!
    ФОРМУЛЯР РУМ-2МБ №02873.jpg
    Такива формуляри има и в България, но те не са попълнени за експорт към СССР.
    Формуляра е прономерован, подписан, подпечатан, прошнурован и пломбиран с оловна пломба!
    Печати.jpg
    Поръчки и експорт е имало и за други страни.
    За първата партия от 100 броя СССР заплаща с "валута второ направление".

    В чешска книга за микродвигатели с автор инж.Иржи Калина е направена грешка.
    Предполагам по-незнание или подвеждане, за момента не мога да установя точно.
    В раздела "Двигатели СССР" има снимка и странно име "Алку-23".
    Единственното вярно е обема 23.
    226-227.jpg
    Признавам си, че лично аз съм се заблуждавал 50 години приемайки
    на доверие името за съответсвие с кубатурата.
    Вероятно и производителя, като всички българи е свикнал да закръглява;)
    Книгата е издадена 1983г. на чешски и преведена на руски през 1988г.
    Тиража на руския превод е 75000!
    Почти всички технически и моделарски книги преведени на руски се продаваха и в България.
    Странно, но първата част на тази книга не е продавана в България.
    Докато втората част притежават почти всички възрасни моделисти.
    Закупих за музея двете книги преди година и тогава открих тази грешка.
    Тази грешка(лъжа) се мултиплицира през времето почти 50 години.
    Както в СССР така и по целия свят:cry:
    За да я поправя се регистрирах на руски моделарски форум:
    http://forum.rcdesign.ru/
    Както предполагах първоначалната реакция бе бурна:boi:
    Започнах диспут с Эдуард Кобец колекционер и активен участник във форума.
    Диспута е в темата "Коллекция модельних ДВС":
    http://forum.rcdesign.ru/f5/thread177937-116.html
    Стр.116 пост 439,440,441...до стр.120 пост 4799
    За съжаление все още не сме го завършили:cry:
    Ето линк към канала му на яндекс:
    https://zen.yandex.ru/id/5cc06d6524a36500b485ef1e
    По време на диспута получих подкрепа и информация от България и чужбина!
    Благодаря на Стефан Христозов, Павел Бучински, м.с.инж.Стефан Харитев, з.м.с.Асен Танев, м.с.Валентин Динков и др.
    След проведения диспут Эдуард Кобец започна разглеждането на чуждите двигатели
    с първия български серийно произвеждан ДБ-24:win:
    Благодарих му на руския форум:bravo:
    Благодаря му и тук от името на всички работели по този проект, моделисти, работници, инженери и ръководители!
    Ето междинния резултат:
    https://zen.yandex.ru/media/id/5cc0...deleimishenei-db-24--60b72271cee36237b8b3e008
    Има нужда от още малко корекции, но се надявам и това да се случи;)

    Вчера(19 юни 2021) получих пратка от Украйна, с подаръка от Сергей Кучерук:yahoo:
    По-горе бях обещал да оповестя името му допълнително и изпълнявам дадената дума.
    Сергей Кучерук подари за музея пълен комплект съпровождаваща документация за РУМ-2МБ №02873!
    Именно нея беше снимал за да ми помогне в диспута с Эдуард Кобец;)
    ФОРМУЛЯР РУМ-2МБ №02873 в музея.jpg
    В България има такива формуляри и документи, но те не са попълнени за експорт към СССР!
    Няма да коментирам факта, че в злополучната книга на инж.И.Калина е написано СССР, а не Русия...както и това,
    че никой в Украйна не претендира къде е разработен и изработен ДБ-24.
    Отричат съществуването на ДБ-25(Алку-25) и разработката му в Киев!

    Благодаря на Сергей Кучерук за помоща и за този изключително ценен артефакт!
     
    Последна промяна: 23 Юни 2021
    Ivan Minkov and Xape like this.
  17. S-LK

    S-LK Редовен Потребител Модераторски Екип

    Публикации:
    1,362
    от:
    гр.Сопот
    Super Tigre G.71 11,54cc R/C, 1138 Glow, Micromeccanica Saturno, Designer Jaures Garofali, Italy, 1970
    G71.jpg
    G71_2.jpg
    Карбуратора е от ДБ-24.
    Съхранен за музея от инж.Иван Минков;)
    Заедно го сваляхме от един стар FSR.
    Повече подробности в темата "Спомени за спорта"
     
    Последна промяна: 20 Юни 2021
    Ivan Minkov харесва това.
  18. S-LK

    S-LK Редовен Потребител Модераторски Екип

    Публикации:
    1,362
    от:
    гр.Сопот
    Raduga-7, Glow, Exported by v/o Novoexport, Moskow, 1981
    Радуга-7.jpg
    Диаметър на буталото 21мм, ход на буталото 20мм, обороти 3500-11000 об./мин.
    Нов,пълен комплект.
    MODEL AIRPLANE NEWS:
    http://sceptreflight.com/Model Engine Tests/Raduga 7.html
     
    Последна промяна: 23 Юни 2021
    Ivan Minkov харесва това.
  19. S-LK

    S-LK Редовен Потребител Модераторски Екип

    Публикации:
    1,362
    от:
    гр.Сопот
    Raduga-7M R/C, Glow, Exported by v/o Novoexport, Moskow, 1981
    РАДУГА-7П.jpg
    Данни от паспортa:
    Диаметър на буталото 21мм, ход на буталото 20мм, обороти 3500-11000 об./мин.
    Нов,пълен комплект. По паспорт е произведен декември 1981г.
     
    Последна промяна: 23 Юни 2021
    Ivan Minkov харесва това.
  20. S-LK

    S-LK Редовен Потребител Модераторски Екип

    Публикации:
    1,362
    от:
    гр.Сопот
    MD-5 "KOMETA" 5cc, Glow, Serial production began in the late 50's.
    МД-5 "КОМЕТА" Серийно производство започва в края на 50-те.
    МД-5 "КОМЕТА" е копие на Super Tigre G21.
    първата комета.jpg
    Cutaway MD-5 "KOMETA" 5cc, Glow, Serial production began in the late 50's.
    Това е разрез на тази версия МД-5 "Комета". Красив подарък от добър приятел.
    Разрез.jpg
    MD-5P "KOMETA-M" 5cc, Glow, SHIP VERSION WITH FLYWHEEL, 1990
    МД-5П "КОМЕТА" 1990
    Комета-М.jpg
    Това е по-новата версия. За авто и кoрабни модели. Нов, пълен комплект.
    Информация от AERO MODELLER November 1958:
    http://sceptreflight.com/Model Engine Tests/Kometa MD 5.html
     
    Последна промяна: 23 Юни 2021
    Rozenf2d and Ivan Minkov like this.

Сподели Тази Страница