Различните Марки апаратури - предимства и недостатъци

Airman

Редовен Потребител
Здравейте Колеги,

Идеята ми е постепенно да си закупя набор от приемници за определени самолети, които за сега са ми в "хангара" и оборудвам постепенно според възможностите ми, а други си ги летя с удоволствие и в момента, но искам да ги преоборудвам за Тараниса. Иска ми се също така да не наливам ненужно пари в по-скъпите модели приемници, а реално да са ненужно "квалифицирани" за съответния модел и приложение на самолета.
Та в тази връзка моля ви препоръчайте ми FrSky приемници (т.е. съвместими с Taranis X9D Plus) за следните самолети:

1. 4 канален (вкл. Trottle) Тренер закупен от Muns61. С тази машинка си летя до "където ми виждат очите" и смятам че няма нужда от някякви невероятни възможности по обхват. От друга страна този модел е доста стабилен и няма нужда от стабилизация (поправете ме ако греша). Телеметрията добър вариант ли е и до колко е приложима без допълнителните сензори и "Telemetry Hub".
2. Mini Talon - За това самолетче имам малко по-големи планове. Ще го оборудвам с FPV предавател на 5,8ghz, камера Sony Super Had II, 5000 mah батерия на 4 клетки, както и Cyclops Tornado OSD. Смятам да си го летя с FPV очила до 2-3 км. в радиус, ако апаратурата позволи тази дистанция.
3. Flite Test Spear (крило) отново за FPV преживявания, но може би на по-близко разстояние и по-малка височина.

Ако имате идеи за оптимални варианти за цена / възможности / качество моя споделете ги.

Поздрави!
 

Airman

Редовен Потребител
Благодаря!
А имаш ли идея дали все пак има някакви телеметрични данни без допълнителни сензори от D4r2. И дали е удачно за Spear-a да се използва приемника с вградена триосна стабилизация?!

Поздрави!
 

AlexM

Редовен Потребител
Благодаря!
А имаш ли идея дали все пак има някакви телеметрични данни без допълнителни сензори от D4r2. И дали е удачно за Spear-a да се използва приемника с вградена триосна стабилизация?!

Поздрави!
D4r2 има RSSI което на мен ми е достатъчно.За фпв е добре защото тараниса те предупреждава за връзката.Също така има и PPM изход, кето вече се ползва почти с всеки полетен контролер(до който рано или късно ще стигнеш) и спестява доста бумащина(демек ще ти послужи и за по-нататък).Спиъра лети доста мазно и без стабилизация и не мисля че ще ти е нужна, но определено си е бонус.Този приемник който е със стабилизацията се продава без програматора, да го имаш впредвид и това,а настройка ще трябва със сигурност, иначе и аз съм го загледал.Не е лош вариянт.Тренера на Мунса със стабилизация е безсмисленно според мен ако можеш да го летиш, защото все пак се учиш с него на маневри и други работи.
 

Airman

Редовен Потребител
D4r2 има RSSI което на мен ми е достатъчно.За фпв е добре защото тараниса те предупреждава за връзката.Също така има и PPM изход, кето вече се ползва почти с всеки полетен контролер(до който рано или късно ще стигнеш) и спестява доста бумащина(демек ще ти послужи и за по-нататък).Спиъра лети доста мазно и без стабилизация и не мисля че ще ти е нужна, но определено си е бонус.Този приемник който е със стабилизацията се продава без програматора, да го имаш впредвид и това,а настройка ще трябва със сигурност, иначе и аз съм го загледал.Не е лош вариянт.Тренера на Мунса със стабилизация е безсмисленно според мен ако можеш да го летиш, защото все пак се учиш с него на маневри и други работи.
Благодаря ти! :)
 

Fantasmos

Редовен Потребител
Малко да повдигна темата и аз понеже доста от дългите и хубави мнения вече са на по две години и от тогава е минало доста време, по 2-3 модела са излезли и тн. В момента летя с "каквото има" - Walkera Devo-10, не е лошо, но е просто канибализирах един дрон на колега за приемника и му взех радиото :) С моите 2 минути полет общо не мога да кажа колко е добро, но като чета не става особено, а и усещането е като торбичка от Зрънчо. Съответно реших да инвестирам в апаратура и проучвам какво да си взема. Изчетох всичко и ясно е, че избора зависи от това какво искаш. Със сигурност не ми се занимава с ДВГ, искам да летя warbirds, спортни бързи модели с FPV и по някое време евентуално да пробвам нещо по-далекообхватно с FPV, но това е за по-натам. Съответно искам да си взема качествено радио, което и да има качествена поддръжка, ъпдейти и документация. Като почнах да чета Таранис-а изглеждаше като очевидния избор, но към средата на темата вече разбрах, че е среден клас :) Кой е високия клас и какво качествено нещо бихте взели? На Таранис X9E ми изглежда доста добре като изработка. Футаба уж са по-висок клас, но пък май не се ъпдейтват? Futaba 14SG изглежда добре? Както и
8J. Броя канали ми е малко странен на този етап, в момента имам 4 канала, айде ландинг гиъра да сложа ъпдейт да се прибира - 5, от там нататък какво бих могъл да правя с останалите 9 канала?! Не се кефя на съвременно изглеждащи изтребители с промяна на вектора на тягата където разбирам, че има нужда от повечко канали. Телеметрията мисля, че е важна и ми се иска да е вградена в приемника защото доста от моделите като цяло са по-старички от техниката в радиата и нямат определено място за отделните елементи, отделно GPS модул и каква му е ползата. По принцип нямам проблем да програмирам каквото и да е било, най-малкото, че имам сериозен екип девс зад гърба, но ми се иска и интерфейса все пак да не е спартански :) Отделно имам ограничено място така, че няма да държа 20 самолета едновременно и нямам проблем да си купя колкото ми тряват приемници, дори да са по двеста лева.
 

Arxangel

Модератор
Модераторски Екип
Какво разбираш под "среден клас"? Тараниса е среден клас само по цена! По качество на изработка и възможности засрамва повечето "маркови" апаратури, които са в хилядите! :)
 

Xape

Модератор
Модераторски Екип
Въпросът е кой какво иска и очаква от апаратурата.
 

AlexM

Редовен Потребител
Малко да повдигна темата и аз понеже доста от дългите и хубави мнения вече са на по две години и от тогава е минало доста време, по 2-3 модела са излезли и тн. В момента летя с "каквото има" - Walkera Devo-10, не е лошо, но е просто канибализирах един дрон на колега за приемника и му взех радиото :) С моите 2 минути полет общо не мога да кажа колко е добро, но като чета не става особено, а и усещането е като торбичка от Зрънчо. Съответно реших да инвестирам в апаратура и проучвам какво да си взема. Изчетох всичко и ясно е, че избора зависи от това какво искаш. Със сигурност не ми се занимава с ДВГ, искам да летя warbirds, спортни бързи модели с FPV и по някое време евентуално да пробвам нещо по-далекообхватно с FPV, но това е за по-натам. Съответно искам да си взема качествено радио, което и да има качествена поддръжка, ъпдейти и документация. Като почнах да чета Таранис-а изглеждаше като очевидния избор, но към средата на темата вече разбрах, че е среден клас :) Кой е високия клас и какво качествено нещо бихте взели? На Таранис X9E ми изглежда доста добре като изработка. Футаба уж са по-висок клас, но пък май не се ъпдейтват? Futaba 14SG изглежда добре? Както и
8J. Броя канали ми е малко странен на този етап, в момента имам 4 канала, айде ландинг гиъра да сложа ъпдейт да се прибира - 5, от там нататък какво бих могъл да правя с останалите 9 канала?! Не се кефя на съвременно изглеждащи изтребители с промяна на вектора на тягата където разбирам, че има нужда от повечко канали. Телеметрията мисля, че е важна и ми се иска да е вградена в приемника защото доста от моделите като цяло са по-старички от техниката в радиата и нямат определено място за отделните елементи, отделно GPS модул и каква му е ползата. По принцип нямам проблем да програмирам каквото и да е било, най-малкото, че имам сериозен екип девс зад гърба, но ми се иска и интерфейса все пак да не е спартански :) Отделно имам ограничено място така, че няма да държа 20 самолета едновременно и нямам проблем да си купя колкото ми тряват приемници, дори да са по двеста лева.
Аз съм ползвал почти всички апаратури и мога да ти кажа от личен опит коя за какво е.Истината е както казва Харе, апаратура се взима според насочеността към моделите които искаш да управляваш.Аз съм имал почти всичко което може да се управлява с дистанционно.Спектрума е типичната американска апаратура.Лесен софтуер, и супер ергономична.Тараниса е сложен софтуер но много по функционална с много по евтини и надеждни приемници, телеметрии и каквото можеш да си помислиш.В момента карам основно с futaba но това е защото съм на вълна хеликоптери а там Тараниса е страшно тежък и неудобен.Спектрума и той се кара много при хеликоптерите понеже много стабилизации работят със сателитните приемници и улеснява живота в свързването, кабели и т.н.Колкото до ъпдейтите на Футаба не се ъпдейтват понеже няма смисъл, нали са Футаба :D менуала обаче е от 134 страници ;) , а за най малкото нещо, например си заключиш дисплея........ :D няма клипчета в интернет.Приемниците на футаба са космически суми но fr sky правят доста сполучливи на Fasst протокола които изненадващо работят перфектно.Имал съм Валкера 12-ка, и за умрял по добре да се говори хубаво или нищо, затова ще замълча.Доволен съм си от Футабката но ако правех комбинация от апаратури за сега щеше да е Таранис и Спектрум в комплект.Спектрум главно заради глезотиите с BNF моделите които са доста сполучливи за мързеливи хора като мен. :) :biri::pilot: Има и доста други неща като опресняване на сигнала SBUS CPPM ала бала ама там трябва много писане а както казах по горе ме мързи.Нека някой допише............ :D
 

Fantasmos

Редовен Потребител
Нахвалихте Тараниса и после тия двамата от ревюто го направиха на нищо, кофти били копчетата, софтуера гаден и тн. :) Така или иначе възнамерявам да летя само самолети така, че явно ще е Тараниса.

Само още един въпрос X9E какви предимства има практически пред X9D? Като им гледам сайта, който е от 94та година по фийчъри само възможността да си добавяш още копчета е разликата и очевидно дизайна с втори дисплей за телеметрията?
 

muns61

Редовен Потребител
Aко разчиташ на клипчетата от нета, никога няма да се ориентираш. Няма абсолютно най-добра, всичко е относително. Истината е око да види, ръка да пипне.
 

Fantasmos

Редовен Потребител
Сори за хилядите питания, но надявам се наистина последно - виждам, че заради EU има лимитация в силата на сигнала, разликата между американско и ЕУ радио до колко е реална и до колко е проблем?

Edit: Taranis-a си имат non-EU firmware официален, така, че този модел отпада. За сега мисля да взема Taranis X9E изглежда ми далеч по-красив, има на къде да се разширява, а ако гимбълите ми дойдат прекалено дървени ще ги ъпдейтна с по-хубавите :)
 
Последна промяна:

Arxangel

Модератор
Модераторски Екип
Сори за хилядите питания, но надявам се наистина последно - виждам, че заради EU има лимитация в силата на сигнала, разликата между американско и ЕУ радио до колко е реална и до колко е проблем?

Edit: Taranis-a си имат non-EU firmware официален, така, че този модел отпада. За сега мисля да взема Taranis X9E изглежда ми далеч по-красив, има на къде да се разширява, а ако гимбълите ми дойдат прекалено дървени ще ги ъпдейтна с по-хубавите :)
Проблем няма. Моите Тараниси ги поръчвам от FrSki с международната версия на фърма и си работят супер. Еврото не съм го ползвал и за сега нямам и намерение, но много хора се оплакаха че обсега е по-малък! :)
 

dane78

Редовен Потребител
Аз лично си взех от Arxangel Таранис и съм много доволен от него . А и огромен плюс е че много моделисти го ползват ,така че винаги като идеш на поляната има кой да питаш за някои настройки които не можеш да си направиш сам , ако си по мързелив да четеш форуми и да гледаш клипчета .:)
 

geo111

Потребител
Аз лично съм много доволен от моя Spectrum dx6.
Взех си го от Ицо и да чукна на дърво, ама до сега не съм намерил нещо да му липсва. А и колко от нас летят long distance fpv.
За мен Sпectrum-a си е екстра. Евентуално си мисля за по-нататък за dx18, или не знам, ако ме хване мерака за някое FPV, бих предпочел един Graupner.
Може би за мен идеалната комбинация е Spectrum + Graupner.
Но всеки си има свое мнение
 

Fantasmos

Редовен Потребител
Имам питане за новите S.MART сензори, които не се нуждаят от сензорен хъб. Доста ми се припокрива функционалността, която предлагат, например, приемника ми 8XR си съобщава волтажа на батерията и силата на сигнала. Какъв е смисъла от FLVSS сензора за волтаж тогава? Отделно, правят два вида вариометър, прецизен и нормален, но пък имат GPS V2 S.MART port sensor, който освен GPS координатите връща и скорост. Температурните датчици са доста ясни какво правят, но пък на кое има практическа полза да се мери температурата, на мотора, контролера или батерията?
 

Arxangel

Модератор
Модераторски Екип
Дооооообре...
Значи Х8R докладва неговия волтаж... демек 5-те волта, с които го храниш на борда на самолета, не напрежението не батерията. FLVSS сензора ти показва напрежението по клетки на дистанционното, и на цялата батерия, което на мен ми е много полезно, особено когато летя с не до там перфектна батерия.

Вариометъра показва височина, не скорост... та няма отношение към GPS сензора. Температурни датчици ползвах на големите коптери да следя температурата на спиидовете, защото бяха завряни в рамената без много възможности за охлаждане и ми беше критично да знам какво се случва там. Всичко си има приложение, просто не е за всеки модел и всяка ситуация. Варио и GPS сензорите са основно за планеристи.
 

Fantasmos

Редовен Потребител
Сори за вариото, моя грешка, но и GPS-а мери височина, но явно доста по-неточно като чета коментарите. Ще си взема само FLVSS сеонзора защото ми се струва много полезно пък и може да летиш максимално много с една батерия като знаеш колко живот и остава. Като сглобя нещо за FPV ще трябва и GPS-че задължително :)
 

Arxangel

Модератор
Модераторски Екип
Ами така звучи разумно... но аз бих те посъветвал като направиш нещо FPV, да сложиш някакво автопилотче с GPS, което да може да връща самолета при загуба на сигнал... На мен лично ми е некомфортно да летя далеч без такова нещо на FPV, а за близко летене реално не ти трябва GPS сензор на борда.
 
Нагоре