FOX 35 Stunt, Glow, Duke Fox, Fox factory, USA, 1967 Информация за двигателя от AERO MODELLER December 1967: http://sceptreflight.com/Model Engine Tests/Fox 35 Stunt.html 20.04.2022
ENYA .19 MODEL 4004, Glow, M.R.C-ENYA COMPANY, Japan, 1968 Подарък от инж.Огнян Тихомиров Кумчев: Историята на двигателя разказана ми от инж.Огнян Кумчев: "Дойде от САЩ, от приятел моделист там, вече покойник. Употребяван, срещу разходите за доставката оттам. Доставих го навремето за нуждите в клас кордови акробати за деца. Когато имаше ограничение на кубатурата на мотора да 3,5 куб. см./По късно променено до 7,6 куб см./. Докато ограничението беше до 3,5 кубика, голямо затруднение предизвикваше намирането на подходящ мотор. Масово наличните 2,5 кубика бяха неизгодни в сравнение с 3,5 кубика. Най-изгоден от достъпните се оказа МВВС 3,5 кубика, въпреки че е тежичък. Бях го предоставил за безвъзмездно ползуване в Русе, после и другаде. Върнат ми бе обратно след няколко години, изглежда поради отпадане на ограничението до 3,5 кубика." По-голямата част от тези двигатели е била комплектована с R/C карбуратор. Информация за двигателя от MODEL AIRPLANE NEWS July 1968: http://sceptreflight.com/Model Engine Tests/Enya 19-IV TV.html Благодаря Огняне! 26.04.2022
Европейско първенство кордови авиомодели 2019: https://bit.ly/3BQnwHs Запознаха ме с м.с.Огнян Цветанов Василев(Царя)† от гр.Русе. Технически съдия за измерване кубатурата на двигателите. Носеше двигател за музея, но така и не го намери... дали го беше забравил или някой го е взел така и не се разбра. Радвам се, че се запознахме: За съжаление ни напусна неотдавна. Ще цитирам з.м.с.инж.Христо Йотов: "Беше много коректен приятел и колега, природно надарен техник и конструктор. Когато започнахме да правим мотори беше един от много добрите изпълнители, истински майстор при работа с металорежещи машини." По моя молба з.м.с.инж.Христо Йотов направи снимка на картер изработен от "Царя": Този необработен картер е за 6,5 кубиков двигател. В музея може да се види картер за 2,5 кубиков двигател: Благодарности на м.с.Тотьо Вълчев!
MVVS 2,5 GRR №105, Glow, Modela - MVVS, BRNO, Czehoslovakia, 1984 Препоръчани витла 180х80, 200х100, 200-220х100-120. Без паспорт. 20.06.2022
Cutaway POSON (ПОСОН) 2,5cc CL, Glow, ABC, Iliya Tsarski, Pleven, Bulgaria, 1987 Пореден експонат направен специално за музея от Павел Бучински: Двигателя е подарък от м.с.Розен Тодоров. Благодаря на двамата!
CYCLON .15 2,5cc PC-6 F2D, Glow, Alexander Kalmykov, Cyclon Company, Novosibirsk, Russia, 2005 Още една легенда от Новосибирск! Информация за двигателя: http://sceptreflight.com/Model Engine Tests/Cyclon PC-6.html 26.04.2022
В "КРЫЛЬЯ РОДИНЫ" №8 1960 на стр.10 намерих информация за интересен двигател. Реших, че е правилно да я споделя в тази тема: Част от списанието е съхранено от Добри Добрев с.Войнягово. Благодаря Добри!
MOKI M5 9,95cc №1577 R/C, Glow, Moki Model Engine Co., Budapest, Hungary, 1970 Пореден подърък от Христо Генов: Bore: 24 mm, stroke: 22 mm, total volume: 9,95cc Двигател преживял много полети и срещи със земята, но все още в кондиция. Почти година го издирвахме с Христо. Благодаря Христо! 26.04.2022
GMS 32 (GMS2000) 5,2cc R/C №330, Glow, ABC, Gemtec Machinery Systems, China, 2000 Bore 19,8mm, stroke 17mm, displacement 5,2cc, practical range 2000-20000r.p.m. Weight with muffler 305g. 26.04.2022
TM 3,5cc AERO, Glow, MК "Exact Mechanical Engineering" - Gabrovo, Bulgaria, 1985 Подарък от м.с.Тотьо Вълчев : През 1985г. група от 4-ри човека - з.м.с.Марин Лесиков, м.с.Любен Изворов†, м.с.Христо Керчев(и тримата автомоделисти) и м.с.Тотьо Вълчев(авиомоделист) изработват прототипите за авто, авио и корабо вариант. Колектива печели златна значка от изложбата ТНТМ, в списание МК 5/1985 на корицата има снимка. Както често се случва някой ги краде от изложбата. В общи линии двигателят е копие на OPS 3,5 SPEED CAR COPMETITION. Обем 3,463, диаметър на цилиндъра 16,6мм, ход на буталото 16мм. Разликата е в покритието на цилиндъра, в този двигател е никасил. За четири години са изработени общо 200 броя. Партиите са от 20 броя. Не можах да уточня от кой вид, по колко. Автоварианта е отдавна в музея и може да се види в този пост: https://bit.ly/36S0sMT Разбира се и за него ще има стойка, табелка и клипче. Благодарности на м.с.Тотьо Вълчев! 01.04.2022
JENA Activist III SS 2cc №9881, Diesel, designed by Walter Hercher, East Germany, 1954 Акцента е уникалната кръгла пластина за засмукване. Българските моделисти са имали и от този вариант. Информация от MODEL AIRCRAFT October 1962: http://sceptreflight.com/Model Engine Tests/Jena 2M (1).html Представения в този брой двигател е значително по-нов, картера, вала и главата са друг вид. 01.04.2022
Super Tigre G.61 9,95cc Ring R/C w/Muffler, Glow, Made in China, 2007 Displacement: 0.61 cu in (9,95 cc), practical RPM Range: 2,500-16,500 rpm, output: 1.8 hp @ 16,000 rpm, weight w/o muffler: 20.0 oz (567 g), weight with muffler: 26.8 oz (759 g) Includes: G-61Carb, silent Muffler .61-.90, recommended props: 11x7, 11x7.5 Информация за произведения в Италия : http://sceptreflight.com/Model Engine Tests/Super Tigre S.61 (Ring).html 02.05.2022
COX .049 Skymaster, with black plastic tank , USA, 1990 Cox .049 Engine Skymaster Features: Black, extended-range fuel tank Drive-plate colour may vary Custom engine assembled from a mix of Original Cox. Models requiring .049 engines Modellers wishing to use a more unique engine Performance: 15,000 - 17,000 RPM with a 5x3 prop & 25% nitro. 12.04.2022
Ohlsson & Rice .23 №72 X, Ignition, Ohlsson & Rice Ins., Los Angeles, USA, 1939 Ohlsson & Rice - Engines of the Golden Era https://www.golden-era.cz/engines-of-the-golden-era-ohlsson-rice/ 20.04.2022
TOKI 15 2,5cc №А074 R/C, Glow, SHUWA INDUSTRY, Japan, 2007 Displacement 2,48cc, bore 15.5mm, stroke 12.5mm, RPM range 3000-17000. Shaft diameter 5mm, Shaft length 19mm, length of shaft thread 11mm. Carburetor composite rotary single needle with idle adjustment. Nitro fuel 18% - 25%. Engine size: 9.5(L) X 4.5(W) X 8(H) Engine material alloy.
LRP Z.12R Team Spec.3 2,1cc No.31202, ABC, O.S.ENGINES MFG.CO.LTD., Japan, 2007 Engine Size .12 (2.11cc), exhaust rear, bore 13.80mm, stroke 14.00mm Liner ABC Number of ports 3+1 (3x transfer-, 1x exhaust-port). Crankcase 12.00mm/7.0mm bore/SG-Shaft. Crankcase LRP VTEC.12 Heavy Duty, black coloured. Piston Fully CNC-machined, high-silicium alloy. Connecting Rod fork shaped aluminium using double bushings. Glowplug turbo style, LRP Turbo #8 (No.35180) recommended. Carburetor competition slide carburetor, 5.5mm venturi, lightweight composite/aluminium/steel design Power Output 1.61PS, Max.rpm 42.500, weight 221g. 21.04.2022
Този надпис VTEC който е сложен долу и е даже със шрифта ползван от Хонда за VTEC системата им какво ли значи, че ми стана интересно. Може би е бил модерен тогава и са го сложили като някакъв вид реклама защото просто няма как това двигателче да има Variable Valve Timing & Lift Electronic Control, демек променливо газоразпределение. Съмнявам се от голям бранд като LRP да изполва тази думичка без коллаборация със Хонда.Яко. P.S. Поразчетох се за това нещо и ето какво е станало.Първите партиди на това моторче са излезнали със надпис Vtec но от Хонда веднага са повдигнали дело за използването на надписа и са го спечелили естествено. Вторите партиди вече имат името XTEC заради проблема със Хонда. Демек този си е Limited edition. Поздрави.
Сашо благодаря за тази наистина интересна информация! Ще допълня: LRP Z.12R Team No.31200 е с надпис LRP LRP Z.12R Team Spec.2 No.31201 - VTEC LRP Z.12R Team Spec.3 No.31202 - VTEC LRP Z.12R Team Spec.4 No.31203 - ХTEC В музея има два вида и вече са с клипчета: За сега не смятам да търся с надпис LRP.
Webra SPEEDY RC 1,8cc, WEBRA FEIN-UND MODELLTECHNIK, Germany, 1978 Обем 1,8cm³, диаметър на цилиндъра 13,5мм, ход на буталото 12,5мм, до 22000 об./мин. Препоръчва се свещ WEBRA N5 (Bestell-Nr.4305). 20.06.2022