Спомени за спорта

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
1991
40-ти Европейски шампионат за скоростни автомодели
Без българско участие.

15 април Републиканско първенство за конструктори гр.Криводол
RC-E12 1-во място Валенитин Динков
RC 2-ро място Валенитин Динков
Данните са само от налични дипломи.

07-08 септември Републиканско първенство за конструктори Г.Оряховица
А2 1-во място з.м.с.Марин Неделчев
А2 2-ро място м.с.Димитър Дишлиев
А2 3-то място Георги Дончев
За първите трима в клас А2 имам налични дипломи.
Ето протокола:
1991.jpg

14-15 септември Репубиканско RC модели в гр.Криводол:
1991 RC Криводол 1.jpg
1991 RC Криводол 2.jpg

15 септември 1991г. е връчена книжката за майстор на спорта по автомоделизъм на Емил Ташев.
Майстор Емил Ташев 1991.jpg
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
В кутийките на з.м.с.Марин Неделчев неочаквано открих няколко биели:
Биели от титан.jpg
По негова молба през 1982г. ги поръчах в Тулския оръжеен завод.
Изработени са от титан, сечението е кръстообразно.
На същото място бяха изработени игли и сепаратори.
 

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
1992г. VM - EM 92 OREBRO SWEDEN (Йоребру - Швеция) Световно и Eвропейско едновремменно

България отборно сме на 7-о място
А1 11-о място з.м.с.Илия Царски 230,179 км/ч VM резултат за световното,
10-о място за EM т.е. европейското
А2 10-то място з.м.с.Марин Неделчев 252,242 км/ч VM резултат за световното,същото класиране
има и за EM т.е. европейското
А5 17-о място м.с.Цветан Петров 268,978 км/ч VM резултат за световното,
а за Европейското ЕМ е на 15-то място
А10 7-о място за м.с.Христо Керчев 300,601 км/ч VM резултат за световното,
а за Европейското ЕМ е на 6-то място

1.jpg
end.jpg
Резултатите са изключително слаби...
OrebroColor.jpg
з.м.с.Марин Неделчев и з.м.с.Илия Царски настройват двигателите.
Банкета1992.jpg
От ляво на дясно м.с.Христо Керчев, з.м.с.Марин Неделчев и м.с.Цветан Петров.
Весело е с бира и сандвич.

Лицензите за 1992г. на з.м.с.Марин Неделчев:
Лицензи за два модела.jpg

Ситуацията се изменяше бързо, поради тази причина Иван Минков направи регистрация на клуба:
Сдружение.jpg

Освен това успя да се пребори и за доставка от SPEEDMODELS:
SPEED1.jpg
SPEED4.jpg
На практика това е последната покупка заплатена от ВМЗ.

Август 1992г. за първи път имаме участие на кръг от Европейското първенство за RC модели проведено в Англия,
това състезание е едновременно и вътрешно.
Участници з.м.с.Дамян Петров, м.с.Димитър Лесковски и м.с.Емил Ташев.

Проведен е и Републикански турнир за RC модели в гр.Габрово.
За съжаление на протокола няма дата.
Прикачвам го (pdf).

[24.09.2023] Прикачвам диплома на м.с.Живко Матев:
Габрово-92.jpg
 

Attachments

  • 1992 Габрово.pdf
    2.6 MB · Прегледи: 3
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Модель гоночного АВТОМОБИЛЯ с микродвигателем "TEMP-1".
Производство СССР от 1966 до 1989г.
Кутия на жаба.jpg
В музея трябва да има и този модел, продаваше се в магазините "Млад техник".
Варианта продаван в България е с друга по-хубава и лъскава кутия, но не можах да го намеря.
Набора купих от Украйна, произведен в завод на ДОСААФ г. Киев 1987г.
Двигателят е "ТЕМП-1", дизел с обем 2,48cm³, 14500 об.мин.,
диаметър на цилиндъра 14мм, ход 16мм.
Максимална скорост на модела 140 км.ч.
Много автомоделисти са правили такъв модел, наричахме го "жабата".
От нашия клуб беше любима занимавка на Генко Базитов и Иван Минков.
Жаба-Д.jpg
Жабата2.jpg
Помолих м.с.Тодор Дилчев да го сглоби с изричното условие, както би го изпълнил "средношколец"!
Да не прави подобрения, да използва само материалите от кита.
Бормашина, пили, ножовка, поялник ... без фреза и струг.
Резервуара да бъде скроен и запоен от "средношколец".
Корпуса да не бъде полиран или боядисан.
Благодаря му за точно изпълнената задача!

Прикачвам сканирана инструкцията придружаваща този набор.
 

Attachments

  • TEMP-1 car.pdf
    670 KB · Прегледи: 5
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
За предавател с лампа ми разказа преди много години м.с.Живко Матев от гр.Хасково,
ученик в техникума гр.Сопот и активен участник в нашия клуб.
М.с.Добри Грабчев му показал предавателя "Metz" и лампата в него.
Вероятно и други са имали "Metz", но нямам такава информация.
"Metz MECATRON" са няколко разновидности.
Общото е фирмата производител и това, че крайното стъпало на предавателя е с лампа (DL94 или EL95).
Преди ден от Германия получих този комплект, подарък от Станислав Струмински:yahoo:
Mecatron BABY.jpg
Това е METZ MECATRON "BABY" едноканален, 1961г.
Приемника е изпълнен изцяло с транзистори.
Комплекта е добре запазен, липсва кутията и схема на предавателя.
Схемата на предавателя намерих я в просторите на интернет:
METZ Mecatron Baby Tx schematic.jpg
Ето част от лампата DL94:
Mecatron EL95.jpg
Благодаря Стас!
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
TM 3,5cc R/C, Glow, MК "Exact Mechanical Engineering" - Gabrovo, Bulgaria, 1985
"ТМ" Габрово 3.5, RC CAR, 1985
TM Габрово 1985.jpg
През 1985г. група от 4-ри човека - з.м.с.Марин Лесиков, м.с.Любен Изворов†, м.с.Христо Керчев(и тримата
автомоделисти) и м.с.Тотьо Вълчев(авиомоделист) изработват прототипите за авто, авио и корабо вариант.
Колектива печели златна значка от изложбата ТНТМ, в списание МК 5/1985 на корицата има снимка.
Както често се случва някой ги краде от изложбата.
В общи линии двигателят е копие на OPS 3,5 SPEED CAR COPMETITION.
Обем 3,463, диаметър на цилиндъра 16,6мм, ход на буталото 16мм
Разликата е в покритието на цилиндъра, в този двигател е никасил.
Друга разлика е карбуратора, в случая той липсва, но е копие на Eagle (Speedmodels).
За четири години са изработени общо 200 броя.
Партиите са от 20 броя.
Не можах да уточня от кой вид, по колко.
Конкретно този двигател е награда на з.м.с.Дамян Петров за първо място на състезание в гр.Габрово.

Днес[3.7.2021] получих списанието МЛАД КОНСТРУКТОР 4/1986.
Почти две години търсих да се появи и да купя оригинал.
Показвам цялата страница, на която в десния ляв ъгъл е интересното:
Млад Конструктор 4-1986.jpg
Не обръщаме внимание на глупостите написани от репортера за снимка 6.
За три двигателя е замесен институт, завод и накрая СО "Металхим".
Така е трябвало, за да получат повече хора "Златна значка ТНТМ".
Представени са три вида от двигателя ТМ, по думите на з.м.с.Марин Лисиков
това са първите три прототипа, специално изработени за изложението.

23.12.2021
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Доста назад в темата бях писал за първите дарители, с които започна "музея"
или "експозицията" или "частната колекция с некомерсиална цел".

Време е да публикувам актуален списък и да благодаря от сърце на всички
съпричастни към тази идея:

з.м.с.Марин Неделчев, инж.Иван Минков, м.с.Тодор Дилчев, м.с.Атанас Гаганелов,
з.м.с.инж.Валентин Савов, инж.Венцислав Петров, Пенчо Ганев, Драгомир Драганов, м.с.инж.Валентин Динков,
Виктор Патев, м.с.Георги Дончев, м.с.Димитър Дишлиев, Пламен Пенчев, м.с.инж.Светослав Янакиев,
м.с.Георги Кабаков, Христо Куртинков, Любен Ангелов, з.м.с.Асен Танев, Александър Денкин,
Добри Добрев, Дмитрий Кислицин, м.с.Седеф Дончев, Янко Малаков, инж.Огнян Кумчев, Александър Манов,
м.с.Розен Тодоров, Роман Кудряшов, м.с.Христо Керчев, Павел Бучински, м.с.Мичо Спасов, м.с.Станчо Добрев,
Станислав Струмински, Мая Попова, м.с.Любомир Колев, з.м.с.Дамян Петров, з.м.с.Йосиф Христов и др.

В случай,че съм пропуснал някой не е умишлено и моля да ме извини.

В тази тема ще прикача три протокола (pdf) на състезания проведени през 1993г.
Получих ги едва днес 24.06.2019 от м.с.Емил Ташев, за което му благодаря.

Публикация от весник "ВРЕМЕ за всички" от 6 октомври 1993г.
Време за всички 1993.jpg
 

Attachments

  • 1993 RC Габрово.pdf
    2.6 MB · Прегледи: 2
  • 1993 RC Криводол.pdf
    1,015.6 KB · Прегледи: 2
  • 1993 Сопот III-кръг RC.pdf
    829.8 KB · Прегледи: 1
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
От SPEEDMODELS имахме двигатели, гуми и купета ...оставаха моделите.
Края на 1993-та инж.Иван Минков ни зарадва с нови модели.
BMT 1:8 SCALE - 4WD BY BLITZ MODEL TECHNICA ITALY
BMT891RED.jpg
Как ги беще доставил, кой ги беше купил си остана негова тайна.
Знаехме, че вече има модели с автоматични скорости, но две.
Дори и не подозирахме, че има с три!
Иван се беше погрижил за достатъчно джанти и резервни части.
891BMT.jpg
От придружаващите документи стана ясно, че моделите на BMT са се доказали на пистите по света:
- 1988 BMT е шампион на Италия
- 1989/1990 световен шампион
- 1990 европейски шампион

На снимката и съответно в музея е BMT 891 3SPD 1/8 ON ROAD, 1989
На практика нашите модели бяха BMT 933 3SPD 1/8 ON ROAD, 1990
Вероятно по-късно ще добавим и 933.

13.11.2022
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
1993 GRAND PRIX - Eger
Eger 1993 - II.jpg
Прекрасна купа на з.м.с.Марин Неделчев за момента е единственото доказателство
за международни спортни успехи през тази година.

18-19 септември 1993г. в гр.Сопот се провежда III кръг от Републиканския шампионат за RC модели.
Прикачвам протокол (pdf)

[12.09.2022]
Последната "Купа Варна" 1993
Последна Купа Варна - 1993.jpg
К.Йорданов кмет на гр.Варна, шефа на ОСО гр.Варна, з.м.с.инж.Георги Миров†, з.м.с.инж.Илия Царски и з.м.с.Марин Лесиков.
Снимката е от личния архив на з.м.с.инж.Илия Царски.
 

Attachments

  • 1993 Сопот III-кръг RC.pdf
    829.8 KB · Прегледи: 2
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Модел от клас А2, скоростен автомодел с двигател до 2,5сс.
Това е основният клас в който се сътезаваха з.м.с.Марин Неделчев и м.с.Димитър Дишлиев.
Моделите им бяха еднакви, различаваха се само по цвета и номера гравиран на шасито.
Днес получих от последната версия с номер на шасито BG640.
Модела предостави м.с.Димитър Дишлиев.
BG640.jpg
640BG.jpg
Благодаря Митко!
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
07-08 май 1994г. Национален шампионат по автомоделизъм R/C модели гр.Сопот
1994 Сопот.jpg
Момент от старта на V1.
1.jpg
От ляво на дясно до първият модел е големия ми син Георги Караиванов, нещо съм навел глава(вероятно не доволен от представянето си), следва Антон Антонов†(персонален механик на инж.Иван Минков), инж.Иван Минков, Ганчо Христов.
2.jpg
Шампанско отварят м.с.Георги Дончев, м.с.Тодор Дилчев и инж.Иван Минков
1994 Sopot RC 001.jpg
1994 Sopot RC 002.jpg
Това е първото официално състезание проведено в гр.Сопот.
Средства за провеждането осигуриха спонсори от района.


28.02.2020 м.с.Тодор Дилчев с модела си:
1994 м.с.Тодор Дилчев.jpg
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
След едноседмично издирване днес получих карбуратор за двигателя "ТМ" Габрово 3.5, RC CAR, 1985г.
Карбуратора е подарък за музея от з.м.с.Йосиф Христов от гр.Габрово
(трикратен световен шампион по корабомоделизъм):
Карбуратор ТМ.jpg
Благодаря Йоско!
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
TM 3,5cc R/C, Glow, MК "Exact Mechanical Engineering" - Gabrovo, Bulgaria, 1985
Всичко вече си е на мястото:
TK.jpg
23.12.2021
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Днес ми подариха старо и рядко списание:
MODELLEZES1960.jpg
В него неочаквано намерих тази снимка:
1960.jpg
Унгарците са били с няколко години преди нас...
Първо място с двигател 2,5сс постига Bimbi Zoltan†, бъдещ директор на завода за производство на двигатели MOKI.
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Вчера м.с.инж.Стефан Харитов допълни музея с архивна електроника:
DIGIMATIC R6V.jpg
Нови сервомеханизми за DIGITAL-а. От 1973г. не бях държал в ръката си такива.
VARIOTON-BIG.jpg
"Голям" приемник с един модул за VARIOPHON
VARIOTON-mini.jpg
"Малък" приемник за VARIOPHON (значително по-малък) с четири модула.
TRIM.jpg
Това е специално серво за VARIPOHON, TRIM-O-MATIC.
Междинен възел между сервомеханизма и тягата. Служи за "тримиране"
VariopropX.jpg
Много интересен модул за VARIOPROP! Към него се включват до три сервомеханизма и допълнителен акумулатор.
Използва се за управление на колесници,клапи и др.
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Много преди да получим двигатели K&B от SPEEDMODELS м.с.Тодор Дилчев ми подари такъв.
Той от своя страна го получил от з.м.с.Александър Мастицки, като подарък за някаква услуга.
Авиомоделен вариант, без R/C карбуратор.
Какъв карбуратор сме му сложили не помня, а м.с.Тодор Дилчев изработи глава подходяща за автомодел.
Преди няколко дена от части за два такива двигателя успях да събера един.
Монтирах карбуратор копие на "EAGLE" произведен в ТМ-Габрово(пълно копие,без допълнителните оребрявания).
Двойката е ABC, нова(съхранена от з.м.с.Марин Неделчев).
Главата отново изработи м.с.Тодор Дилчев.
KB-y.jpg
KB-x.jpg
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
1995г.
Представянето на скоростняците е изключително скромно.
м.с.Христо Керчев пътува с личната си кола до Унгария, за да вземе участие на купа "МОМ".
Навигатор, треньор и водач е жена му.
1995 MOM.jpg
1995 MOM  Унгария.jpg
Имам само тези две снимки, няма протокол.
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
2-10 юли 1995г. гр.Залсбург, Австрия
Участници: инж.Иван Минков, м.с.Антон Антонов - личен механик на Иван,
м.с.Георги Дончев, м.с.Тодор Дилчев, м.с.инж.Любомир Караиванов
и наблюдателя Генко Базитов.
Организатор - инж.Иван Минков (често ще го споменавам, за по-кратко ще пиша само Иван).
За останалите участници в приключението също ще използвам малки имена.
Иван ни натовари на сравнително нов микробус VW Caravell и потеглихме.
От всички само аз предварително заявих, че бус не карам.
Първият проблем беше на Унгарската митница.
Митничарят видя моделите и попита "Колко струва единия ?".
Иван вместо да отговори, че това са играчки започна да обеснява ...и се наложи да се плаща гаранция.
В интерес на истината, той я плати и на връщане му върнаха гаранцията.
Някъде в Австрия спряхме да заредим колата, кафето в термосите отдавна свърши.
Купих едно и ми се стори доста скъпо (разбира се в сравнение с цената в България).
Не че нямахме пари, почти всеки бе скрил достатъчно за по една стара кола.
По пътя на много места видяхме сърни и елени, Георги не се сдържа и каза "Къде ми е пушката".
Пристигнахме по-тъмно, някъде в балкана над Залсбург.
Малък семеен хотел, скромно обзавеждане.
Посрещнаха ни с нескрито недоверие и напрежение!
Сутринта се появи приятелят на Иван този, който бе уредил пътуването.
До пистата стигнахме с кола.
Човека обясни - гората е частна, пистата е частна.
Всичко е платил, само трябва да пазим чисто и да не рушим.
За съжаление няма снимки от пистата, но намереното в нета е това което видяхме:
Z1.jpg
Z2.jpg
Z3.jpg
По пълна представа за трасето може да се получи от това клипче:
Много хубава и динамична писта.
Имаше само един човек, който нещо нагласяше по вишката.
Попитахме може ли да тренираме и той каза,че няма никакви проблеми.
Като видя моделите се застоя при нас и с интерес ги заразглежда.
Учуди се на трите скорости и каза, че вижда такъв модел за първи път.
Моторите нещо не му харесаха...
След като видя първите ни опити "да хванем" трасето интереса му към нас изчезна.
Това не ни поречи да си тренираме на такава прекрасна писта.
Привечер горивото свърши и това постави край на тренировките.
Приятелят на Иван се появи и след кратък разговор с него обеща утре сутринта да донесе гориво.
Също така предварително бе платил спане, закуска и вечери до края на нашето прибиваване.
Вечерята беше на открито, пред къщата имаше големи и стабилни дървени маси.
Освен нас се появиха и други от местните, както възрастни така и млади.
За не малък район в планината вероятно това бе единственото място за забавление.
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Сутринта успяхме да поразгледаме района, единствено открихме няколко големи краварника.
След семпла закуска отново на пистата.
Човека, който вчера се суетеше около вишката днес вече тренираше(поне ние таки си помислихме).
Непознат за нас модел, с две скорости.
Спираше от време на време и нещо мереше ...
След като приключи, ние на свой ред го затрупахме с въпроси.
Модела е PB DIAMOND с двигател NOVAROSSI и турбо глава.
Използва специални свещи и е много важно на каква температура работи.
Горивото е с 25% нитрометан и за нас ще донесат същото.
Купували го готово и никой не си играел сам да си го смесва.
За това той имал задачата да разработва двигателя и следи температурата на главата.
На въпроса ще участвали в състезанието получихме страннен отговор - не!
Той дори нямало да е механик, модела е на собственика на пистата.
При това не е единственият му модел, имал няколко еднакви и настроени, както и един в случай на дъжд.
Отделно пилота си имал трима механика.
Приятеля на Иван се появи с две пет литрови туби гориво.
Наистина бяха същите, като това което видяхме.
Пренастроихме бързо двигателите и отново започнахме да търкаме гуми.
За разлика от други състезания, имахме достатъчно гуми и гориво.
Късно след обед се появи човек с колело и модел, направи няколко резервара и си тръгна.
Времената му бяха слаби. Малко се успокоихме, явно има и по зле от нас.
Разбрахме, че участниците ще бъдат повече от 60 човека.
Освен от Австрия ще има от Германия и Холандия.

Обратно в хотела, вечеря и спане.
Късно през ноща ни събуди вой на сирени от пожарни и линейки.
Не знаехме какво става, но всички скочихме и се втурнахме навън.
В далечината се извиваха пламъци в едно със стопаните тръгнахме на там.
Обясниха, че това е фермата на тяхни приятели и вероятно се е запалила.
Когато пристигнахме имаше шест пожарни, които се бореха да загасят огъня.
В същото време обливаха обилно с вода къщата за да не се запали.
Доколкото разбрахме успели са да изведат по-голямата част от кравите.
Искахме да помогнем с нещо, но не ни разрешиха.
Имаше и кола на местната телевизия.
За съжаление част от кравите загинаха, колко не помня вече.
Всички се прегръщаха и плачеха за кравите.
След това попитахме не са ли застраховани - да застраховани са, но те си ги обичат.
От какво се е запалил обора - от гръмотевица.
Няма ли гръмоотводи - какво е това?
Погледнахме покрива на хотела, странно и той няма.
След тази нощ недоверието се стопи, дори следващата вечер почерпихме стопаните с ракия.
 

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
На следващият ден започна регистрацията, нямаше никакви проблеми.
Оказа се, че състезанието е само в един клас V2.
Наистина се появиха много хора, повечето с коли и каравани.
73-ма състезатели!
По един организиран тренировъчен старт и започнаха квалификациите.
В една от тях се счупи лагер в модела на Иван и за съжаление се оказа, че той не е взел резервни.
С лагер в ръка тръгнах да обикалям караваните.
Един от германците порови в кутийките, намери същият размер и ми го даде.
Попитах колко струва, но той се засмя и каза това е подарък.
Иван се зарадва и продължихме квалификациите.
Виждахме, че двата дена тренировки не са напразни, но видяхме и какво означава наистина добри пилоти.
Както и собственика на писата с тримата механици.
До момента никой не е успял да го победи ...както и факта, че се състезава само на своята писта!
Имаше готови три еднакви модела PB DIAMOND с двигател NOVAROSSI и турбо глава.
Също така PB DIAMOND изцяло от дурал, без пластмаси.
Обясниха ни, че това е модела му за дъжд.
Намерих в просторите на интернет снимки на такъв модел:
IMG_0811.JPG
IMG_0812.JPG
IMG_0813.JPG
IMG_0814.JPG
IMG_0816.JPG
IMG_0817.JPG
IMG_0820.JPG
Моделът е произведен от PB Racing Products Ltd.
 
Последна промяна:
Нагоре