Апратурата ЯВОР-1 е за управление на радиоуправляеми авиомишени(РУАМ)
Информация за РУАМ от Уикипедия:
https://bg.wikipedia.org/wiki/Български_радиоуправляеми_авиомишени
Признавам си РУАМ ми звучи непознато, от дете съм свикнал с РУМ.
Предназначена е да замести GRAUPNER DIGITAL TX14 by GRUNDIG 1966
https://www.rcmania.bg/index.php?threads/Спомени-за-спорта.2133/page-26#post-38536
Разработена през 1970г. в НИТИ гр.Казанлък.
Задание да се използват минимален брой вносни елементи.
Серийно производство в ЕМЗ "ИВАЙЛО" - гр.Велико Търново.
Произведени са повече от 1000 броя.
Подаръка на подполковник офицер от запаса инж. Иван Тронков ЯВОР-1-1 е №0075!
В горния десен ъгъл има характерен печат за проведени изпитания от военните
Теглото на предавателя е 3 килограма(без захранване)
Поради тази причина кожения ремък е изключително здрав, със сложно и прецизно закрепване.
Захранването е изнесено в здрава кожена чанта
В нея е имало 4-броя никел-кадмиеви акумулатори 10 НКХ-450А-12V, производство на завод "Мусала" гр.Самоков.
За съжаление ремъка и липсва, няма куплунга към който се завива накрайника на кабела.
Не знам колко е теглото, но е значително по-малко от предавателя.
От снимката се вижда, че за нискочестотната част максимално се използват български компоненти.
В този момент все още нямаме добри електролитни кондензатори и за това се използват "Frolyt"(DDR).
При реализацията на ВЧ са използвани два транзистора TFK съответно 2N1711 и 2N3533.
Виждам и един електролитен кондензатор "Frolyt".
В предавателя кварцовия резонатор е българско производство с честота 26,993540Mhz.
Захранва се с 2-броя никел-кадмиеви акумулатори 5 НКХ-450A-6V, производство на завод "Мусала" гр.Самоков.
Приемника също силно се различава от DIGITAL RX14, но не само по тегло и размери!
Добавени са два дискретни канала с релета.
Използват се съветски релета РЭС15 и "паладиеви" кондензатори КМ.
На приемника ЯВОР 1-2 №1319 кварцовия резонатор е българско производство с честота 26,533310Mhz.
Сервомеханизма ПЕЛИКАН е почти пълно копие на DIGIMATIC R6V.
На външен вид, габарити и тегло са еднакви.
Използва се същия електродвигател, два транзистора АС127 и един АС128.
Потенциометъра за обратна връзка също е внос.
При механиката липсва фрикционен съединител.
Производство на ЗЧП "ИМПУЛС" гр.Габрово.
Не бях виждал картонената кутийка повече от 45 години
През 70-те това бе постижение, гордост на българската електроника и военна промишленност!
Факта, че изнасяхме РУАМ за СССР и други страни е доказателство.
Радвам се, че този дълго търсен комплект вече е в музея
Благодарности на подполковник офицер от запаса инж.Иван Димитров Тронков!
[19.09.2021] Добавям в този пост интересна снимка:
[25.10.2021] Добавям в този пост снимка на един от общо четирите акумолатора:
Освен тежкия предавател, пилота е имал на гърба си чанта с 4 броя такива акумулаторa
Има някакво разминаване в обозначението на тези акумулатори.
Във формуляра на апаратурата те са обозначени като 10 НКХ-450A-12A,
аз ги помня като 10 КВМ-045-12V.
На практика всяка една клетка има надпис НКХ-450 МУСАЛА.
Информация за РУАМ от Уикипедия:
https://bg.wikipedia.org/wiki/Български_радиоуправляеми_авиомишени
Признавам си РУАМ ми звучи непознато, от дете съм свикнал с РУМ.
Предназначена е да замести GRAUPNER DIGITAL TX14 by GRUNDIG 1966
https://www.rcmania.bg/index.php?threads/Спомени-за-спорта.2133/page-26#post-38536
Разработена през 1970г. в НИТИ гр.Казанлък.
Задание да се използват минимален брой вносни елементи.
Серийно производство в ЕМЗ "ИВАЙЛО" - гр.Велико Търново.
Произведени са повече от 1000 броя.
Подаръка на подполковник офицер от запаса инж. Иван Тронков ЯВОР-1-1 е №0075!
В горния десен ъгъл има характерен печат за проведени изпитания от военните
Теглото на предавателя е 3 килограма(без захранване)
Поради тази причина кожения ремък е изключително здрав, със сложно и прецизно закрепване.
Захранването е изнесено в здрава кожена чанта
В нея е имало 4-броя никел-кадмиеви акумулатори 10 НКХ-450А-12V, производство на завод "Мусала" гр.Самоков.
За съжаление ремъка и липсва, няма куплунга към който се завива накрайника на кабела.
Не знам колко е теглото, но е значително по-малко от предавателя.
От снимката се вижда, че за нискочестотната част максимално се използват български компоненти.
В този момент все още нямаме добри електролитни кондензатори и за това се използват "Frolyt"(DDR).
При реализацията на ВЧ са използвани два транзистора TFK съответно 2N1711 и 2N3533.
Виждам и един електролитен кондензатор "Frolyt".
В предавателя кварцовия резонатор е българско производство с честота 26,993540Mhz.
Захранва се с 2-броя никел-кадмиеви акумулатори 5 НКХ-450A-6V, производство на завод "Мусала" гр.Самоков.
Приемника също силно се различава от DIGITAL RX14, но не само по тегло и размери!
Добавени са два дискретни канала с релета.
Използват се съветски релета РЭС15 и "паладиеви" кондензатори КМ.
На приемника ЯВОР 1-2 №1319 кварцовия резонатор е българско производство с честота 26,533310Mhz.
Сервомеханизма ПЕЛИКАН е почти пълно копие на DIGIMATIC R6V.
На външен вид, габарити и тегло са еднакви.
Използва се същия електродвигател, два транзистора АС127 и един АС128.
Потенциометъра за обратна връзка също е внос.
При механиката липсва фрикционен съединител.
Производство на ЗЧП "ИМПУЛС" гр.Габрово.
Не бях виждал картонената кутийка повече от 45 години
През 70-те това бе постижение, гордост на българската електроника и военна промишленност!
Факта, че изнасяхме РУАМ за СССР и други страни е доказателство.
Радвам се, че този дълго търсен комплект вече е в музея
Благодарности на подполковник офицер от запаса инж.Иван Димитров Тронков!
[19.09.2021] Добавям в този пост интересна снимка:
[25.10.2021] Добавям в този пост снимка на един от общо четирите акумолатора:
Освен тежкия предавател, пилота е имал на гърба си чанта с 4 броя такива акумулаторa
Има някакво разминаване в обозначението на тези акумулатори.
Във формуляра на апаратурата те са обозначени като 10 НКХ-450A-12A,
аз ги помня като 10 КВМ-045-12V.
На практика всяка една клетка има надпис НКХ-450 МУСАЛА.
Последна промяна: