LiPo - насоки за подбор на правилните батерии, разработването им и експлоатацията

Дискусия в 'Начинаещи - първи стъпки в RC Хоби' започната от Arxangel, 15 Ноември 2013.

?

Прилагали ли сте до сега правилата за правилно ползване на ли-по батериите? (Прочетете ги първо)

  1. Да, всичките!

    22 vote(s)
    40.0%
  2. Да, но само някои от тях...

    26 vote(s)
    47.3%
  3. Не, нито едно!!!

    7 vote(s)
    12.7%
  1. geo111

    geo111 Потребител

    Публикации:
    256
    Дадох стойностите като примерни за отклонения
    А иначе тая седмица може да мина край теб да видиш разликите
     
  2. JetMan

    JetMan Администратор Модераторски Екип

    Публикации:
    1,735
    от:
    София
    Равни до третия знак си е направо 6-ца от ТОТО-то :) - по две причини. Първо клетките все пак имат някакви отклонения една от друга в параметрите, и после е въпрос с какво ги измерваш.

    Разлики от порядъка на няколко mv са напълно нормални - примерно за 3-клеткова батерия да имаш 3.85, 3.82, 3.84 - си е нещо нормално.

    А защо се получава - по различни причини:

    - Ако си разредил батерията ЯКО - и си паднал под 3.00 волта :) после можеш да си я заредиш , тя не се раздува ... но настъпва промяна в Химията.
    - Ако си я окъсил. Имал съм случай докато правя нещо през ноща и вече почти заспал вържа спийд-а на обратно, след което ПРАС - заварка, батерията уж добре - само че едната клетка почна да пада по бързо от другите като поседи няколко дена.

    - При падане на батерията - след различни крашове. Не е нужно да е на баница, достатъчно е малка пукнатина и едната клетка почва да сдава багажа по бързо ( наранената )

    Възможно е изобщо да нямаш такъв проблем - ако разчиташ на тези малките "аларми" дето УЖ мерят :) - повечето имат ужасна грешка ама УЖАСНА.

    Сигурно има и други варианти които съм пропуснал.
     
    Gogo, Xape, st5rov and 3 others like this.
  3. AlexM

    AlexM Редовен Потребител

    Публикации:
    1,447
    Остави ги тия разлики, направи и един пълен заряд разряд и виж колко амперчаса вкарва.Така ще имаш по добра информация колко здраве е батерията.Аз имам 5000mah 6 клеткови които са с перфектни клетки по волтаж но батерията вкарва 3000mah максимум вече(все пак са на по 5 години и над 200 цикъла).
     
    JetMan and Airman like this.
  4. Xape

    Xape Модератор Модераторски Екип

    Публикации:
    1,061
    от:
    Sofia
    Дори да минеш, освен да констатирам разликите, няма как да разбера къде е проблема, ако има такъв.
    Най-добре преди това направи следното:
    1. Слагаш батерия на balance charge, като не ползваш паралелен борд, а една по една директно на зарядното!
    2. Като зарядното приключи измерваш стойностите с достатъчно точен уред. Правиш това веднага след като приключи заряда, а не след ден-два.
    3. Повтаряш горната последователност с още няколко батерии.
    3. Споделяш стойностите във форума.
     
    JetMan харесва това.
  5. geo111

    geo111 Потребител

    Публикации:
    256
    Веднага отговарям във форума.
    Снощи ги заредих и измерих веднага - разликте се оказаха в третия знак, или ако е във втория , то напр. 4.178 и 4.182 , т.е. всичко се оказа наред.
    Благодаря за бързите отговори
     
    JetMan харесва това.
  6. Fantasmos

    Fantasmos Редовен Потребител

    Публикации:
    632
    Много съм доволен от батерииките на Gens Ace за планера, които взех. След 3 старта и прибиране до вкъщи и трите клетки бяха точно на 3.62. Зареждат се и 3те точно до 4.20. На Cellpro-то му вярвам, на резултатите. До сега с NanoTech-a винаги е имало разлика след полет между различните клетки. Отделно, че Fuel Level-a ми го дава на 100% докато другите все седи на 98-99 и то след 3-4-5 полета.

    Само се чудя дали да не им презапоя по един XT30 накрайник вместо това JST...
     
    Последна промяна: 13 Март 2018
  7. JetMan

    JetMan Администратор Модераторски Екип

    Публикации:
    1,735
    от:
    София
    Аз лично така правя - не че JST-то не се справя, но не ми вдъхва доверие , и е някак си кекав.
     
  8. iLoveRC_BG

    iLoveRC_BG Новодошъл

    Публикации:
    22
    Само не разбирам до колко волта на клетка да зареждам 3клеткова 2200mah 11,1v батерия и на колко да настроя липо алармата да пищи?

    Искам да постигна възможно най-дълъг полет без да наранявам батерията! :)
     
  9. st5rov

    st5rov Редовен Потребител

    Публикации:
    1,834
    от:
    София
    Заряд 4.2 волта на клетка
    Аларма 3.6-3.8 волта на клетка
     
    JetMan харесва това.
  10. dimitrov.bogdan

    dimitrov.bogdan Новодошъл

    Публикации:
    27
    При това положение ако батерята не е от най-качествените (говорим за нова батерия) ще бъде изхабена на половина. Има много фактори, които трябва да се вземат в предвид. Тока, Ц рейтинга, съпротивлението на клетките, околната температура. Бих започнал с 3.6, което е достатъчно да не се нарани батерията от 1 полет. След това мериш и виждаш колко ток ще поеме батерията и респективно колко е бил консумиран. Разбира се зарядното трябва да е сравнително точно и калибрирано. Ако консумирания ток е около 90% значи 3.6 на клетка е добре. Ако е по-малко може да свалиш на 3.5. Ако пък е повече от 95% е възможно батерията да не е в добро здраве.
     
  11. iLoveRC_BG

    iLoveRC_BG Новодошъл

    Публикации:
    22
    Батерията ми е zippy compact 35ц разряд и 5ц заряд!Зарядното е на E-flite 2-3cell ballancing и ще е добре да разбера на колко ампера да зареждам?Нов съм и очаквам пълен отговор на готово ,че да не си блъскам главата :):):)
    Благодаря предварително!!
     
  12. JetMan

    JetMan Администратор Модераторски Екип

    Публикации:
    1,735
    от:
    София
    Тока за зареждане обикновено е или 1х или 2х тока на батерията - тоест 2200mAh може да я зареждаш с 3-4A ток най-много. Вече ако батерията ти е от по-хубавите - може и на 3х да идеш, но аз това никога не го правя, и без това 2200 се зарежда достатъчно бързо на 4А.
     
    SMarty харесва това.
  13. Fantasmos

    Fantasmos Редовен Потребител

    Публикации:
    632
    4500mah 6C батерия според теб е безопасно да я зареждам на 8А?
     
  14. kosachkata

    kosachkata Редовен Потребител

    Публикации:
    1,014
    от:
    София
    След като завода производител и дава до 6С ,това са 28А . До 28А може ,но както казва Светльо по добре с мах. 2-3 С
     
  15. Fantasmos

    Fantasmos Редовен Потребител

    Публикации:
    632
    Баси якото :) аз зареждам на 3A ама пък съм нямал и бърза работа де... сега ще видим Револектрикса за колко време ще я зареди :)
     
  16. S-LK

    S-LK Редовен Потребител Модераторски Екип

    Публикации:
    789
    от:
    гр.Сопот
    Кога и къде ще зареждаме?
    Може да се зарежда в къщи и след това да се лети.
    В такъв случай зареждам с по-малък ток, примерно 1/10 от капацитета на акумулатора.
    Зареждам със значително по-малък ток и не бързам за никъде.
    След заряд задължително баланс!
    Балансираните акумулатори поставям в хладилник при температура 5-6 градуса.
    Това правя от години(осем или повече години), преди полети, преди сбирки.
    Сутрин изваждам акумулаторите от хладилника и на полето.
    Ако мероприятието ще е повече от един ден, взимам и други мерки за да запазя температурата им по дълго.
    В случай, че е нужно по екстремно експлоатиране при наличие на слънце може и да се понагреят, преди полет;)
    Акумулаторите, които най-често използвам са от 4800-5100mAh 65C и ги зареждам с 2A.
    На практика, те са сравнително скъпи и трябва да се щадят.
    Акумулатори 2250mAh 65C също зареждам с 2A, защото са значително по-евтини.
    На практика съм настроил заряд 2A и изключително рядко се налага да го променям.
    Не твърдя, че това е най-правилния вариант.

    Когато се зарежда на поляната, обикновенно се бърза и трябва да се съблюдават препоръките описани в по-горните постове.
    Живота на акумулатора винаги се скъсява от по-бърз заряд.
     
    Последна промяна: 13 Септември 2019
    Xape and SMarty like this.
  17. iLoveRC_BG

    iLoveRC_BG Новодошъл

    Публикации:
    22
    Някой може ли да напише в стъпки какво да правя с батерията от момента в който я получа до първия ми полет с нея?
    Също не разбирам някои от термините ,като циклене,балансиране!
    Батерията ми е zippy compact 2200mah 11,1v 35ц разряд и 5ц заряд!
    Искам да постигна възможно най дълъг полет без да нараня батерията!
    (задавам въпроса отново защото миналия път имаше разногласия)
     
  18. AlexM

    AlexM Редовен Потребител

    Публикации:
    1,447
    Ако прочетеш темата от първа страница ще си отговориш на всички въпроси.
    Тази тема също
    https://rcmania.bg/index.php?thread...хранение-на-литиево-полимерни-lipo-батерии.5/
     
    Xape харесва това.
  19. Xape

    Xape Модератор Модераторски Екип

    Публикации:
    1,061
    от:
    Sofia
    Освен горния линк на Алекс, може да прочетеш и тази по-натам ако ти е интересна тематиката.
    Lipo батерии - тестове, сравнения, предпочитания

    Не се притеснявай, трудно ще нараниш батерия ако горе-долу е избрана правилно за модела и спазваш общоприетите правила, които вече колегите са ти посочили.
    Вероятно най-голямата амортизация ще бъде фактора време, защото карал не карал, тя си старее.
     
  20. Fantasmos

    Fantasmos Редовен Потребител

    Публикации:
    632
    Каква е идеята на това упражнение? Нали lipo батериите в режим съхранение седят на стайна температура? Или това е схема да ги заредиш вечерта преди да летиш специално?
     

Сподели Тази Страница