PA Katana MD

Tassadar

Редовен Потребител
Честит първи полет и от мен! Циганското колело накрая го отдавам на адреналина в промишлени количества който те е тресал.:)

Важно е сега да провериш основно цялата конструкция за скрити пукнатини и разлепвания. Всички тяги и серва. За да не ти изиграе лош номер при следващия полет.
 

niki

Потребител
Здравейте,

След няколко ходения до Слаковци през есента се събра бая видео материал и направих 2 клипчета.
Самолета и мястото са уникално добри :win:



:pilot:
 

vesibo

Редовен Потребител
Здравейте,

След няколко ходения до Слаковци през есента се събра бая видео материал и направих 2 клипчета.
Самолета и мястото са уникално добри :win:



:pilot:
Браво Ники самолета е звяр и и е много, много добра машина.Прави всички фигури със страхотен финес и грация.Наистина е :win::biri:
 

niki

Потребител
Случи се немислимото :eek:
Точно преди коледа на поляната на младост изгубих сигнал и самолета се заби звучно в асфалта.

Краша можеше да се предотврати още на земята защото въпреки, че рейндж теста не беше добър аз реших да излетя и резултата е налице. Донякъде за решението ми допринесе и това, че допреди 15 минути със същия трансмитер си летях без никакви грижи.

В последствие открих, че проблема за липсата на добър обхват е в антената на трансмитера (frsky DIY инсталирана в turnigy 9x). От повече от 2 години летя с този "комплект" и не съм имал проблем. Предполагам, че жичката вътре в самата антена се е прекъснала по някакъв начин защото, като я замених с друга (оригиналната на turnigy 9x) и обхвата се върна.

При такъв краш очаквах щетата да е пълна, но за моя изненада доста голяма част от самолета остана здрава :)

Ремонта беше приключение понеже за първи път се сблъсквам с тези технологии. Следват снимки и филмче със краша и таймлапс на ремонта :)
:biri:

IMG_6271.jpg IMG_6272.jpg IMG_6290.jpg IMG_6303.jpg IMG_6309.jpg IMG_6310.jpg IMG_6325.jpg IMG_6342.jpg IMG_6345.jpg IMG_7570.jpg IMG_7574.jpg IMG_7583.jpg IMG_7593.jpg IMG_7598.jpg IMG_7601.jpg IMG_7610.jpg IMG_7639.jpg IMG_7641.jpg IMG_7643.jpg IMG_7644.jpg IMG_7645.jpg IMG_7647.jpg IMG_7649.jpg IMG_7650.jpg IMG_7651.jpg IMG_7671.jpg IMG_7672.jpg IMG_7673.jpg IMG_7675.jpg IMG_7676.jpg IMG_7681.jpg IMG_7732.jpg



:pilot:
 

Tassadar

Редовен Потребител
От това никой не е застрахован. Дори с Джиари и Футаби. Но в това е разликата между фирми като Precision Aerobatics и китайските - има резервни части.
Ако катаната беше от Хоби Кинг - тотал щета.
 

arsovhome

Редовен Потребител
И от мен поздравления! Като изгледах снимките и видеото без да искам си помислих, че след това възстановяване си готов да си направиш сам самолет подобен на този(направен по същата технология). Може и да греша, но според мен си се справил великолепно с възстановяването.
 

vesibo

Редовен Потребител
Браво Ники МНОГО се радвам за перфектното възстановяване на този приказен самолет.:win: Уникална работа си свършил:).За голямо мое съжаление и аз присъствах тогава на злощастното събитие.Ники искаше аз да летя самолета за да види какво може.След като проверихме всичко и установихме проблема при рейнджтеста, аз отказах да го летя.Най-важното, е че машината е като нова и пак ще пори въздушните маси.:pilot:Този самолет не обича да седи на земята.:crazy::biri::biri::biri:
 

JetMan

Администратор
Модераторски Екип
Както повечето колеги вече знаят :) това е част от нашето хоби, всички крашват неминуемо , причините може да са много и са различни винаги. Но ентусиазма и сръчността са доказали че могат да ремонтират всичко :)

Филмчето ти е станало много добро , а самолета е като нов ! Поздравления за сръчността и от мен :biri:
 

niki

Потребител
Благодаря на всички за добрите думи!:win::biri::biri::biri::biri::biri:
Нямам търпение да полетя, но напоследък много работа а и времето е едно шантаво. Може би по великден ще е мейдъна:pilot:

Това което разбрах, е че работата с балса си иска много време и опит и изключителна прецизност за да стават нещата симетрични и правилни. Единственото, което все още не знам как да си направя сам е капутажа и кабинката от каквото са направени там :) но надявам се и това ще го науча някой ден.

Най-трудното в цялата работа беше да започна ремонта. Много се притеснявах да не объркам нещо и да не влоша нещата. Доста рових по нета, изгледах няколко филмчета и добих някаква представа какво се прави. Но след като се престраших и запонах, всичко си вървеше от самосебе си и не съм имал някакви по-сериозни проблеми от залепнали пръсти :)
Много ми се искаше Веско да полети с катаната, но в определен смисъл добре, че не стигна до него в този ден :) :biri::biri::biri:

Безаварийни полети!:pilot:
 

niki

Потребител
В събота направих мейдъна :pilot: за съжаление нямах много време и ходих набързо до Левски-Г с идеята, че там е малко по-широчко за кацане, но за сметка на това то са едни шахти и дупки... Изхарчих 2 батерии и мисля, че самолета лети доста добре :D:win: Направих няколко по-екстремни маневри и учудващо всичко си стои на мястото. Имаше лек вятър заради, което ми е трудно да преценя, но мисля че самолета лети направо без да криви нанякъде.

Обаче още преди да излетя докато форсирах моторчето и рулирах по "пистата" взеха да се дочуват едни пристъргващи звуци, които бяха само от време на време и само се дочуваха слабо и аз помислих, че това може би е от прах, обаче със времето докато си летях наоколо тези звуци леко се усилиха а на моменти дори бяха доста силни и направо звучеше, като летящ шмиргел :eek::crazy: Като цяло това е много странно понеже моторчето е със нови лагери и ос, профилактика след краша :)
Вчера го разглобих до основи и двата малки лагера скрибуцат и хъркат. Много ми е чудно как може да се случи това, понеже след като смених лагерите правих проби, балансирах витлото и конуса и не ми е направило впечатление да има необичйни звуци?
Витлото си мисля че го балансирах добре с dubro, но като цяло си беше доста разбалансирано и се наложи да добавя бая материал, някъде около 0,30г (секундно лепило гел) от едната страна на основата. Понеже не съм сигурен дали съм го балансирал по правилен начин и дали добавянето на толкова материал е правилно като цяло, затова качвам една снимка да кажете дали така е ок?
IMG_7671.jpg

Също така се чудя принципно дали е възможно да се прецакат лагерите от небалансирано дървено витло 13х6.5? С пластмасовите, които са 11х4.7 поне досега такъв проблем не съм установил понеже не веднъж по една или друга причина съм летял на мх2 със разбалансирано такова, но моторчето и лагерите му не са мръднали :win:

Безаварийни полети! :pilot::win:
 

Tassadar

Редовен Потребител
Странно. Едва ли за толкова кратко време дисбаланс на витлото ще разбие лагерите. По-скоро са били сухи или просто некачествени.

Иначе и аз балансирам хъба с циан-акрилат. Някой навиват малки винтове (от серво например), но аз не смея. Малка цепнатина от навиването може да докара голяма беля. Слоевете на дървесината вървят надлъжно и това е много възможно.
 

niki

Потребител
Благодаря за инфото!:biri::biri::biri:
Явно е трябвало да смажа новите лагери.o_O
 

vesibo

Редовен Потребител
Благодаря за инфото!:biri::biri::biri:
Явно е трябвало да смажа новите лагери.o_O
От къде са закупени лагерите? Ако са от PA не вярвам да са дефектни, макар че няма гаранции.Смазването е едно на ръка, внимавай при поставянето им да лягат точно.И двата лагера ли скрибуцат?
 

niki

Потребител
Директно от Австралия, обаче си мисля че е възможно да не са били качествени защото при последната поръчка на кабинка останах разочарован, скъпо и криво... изобщо не пасва и трябва да се реже от едната страна и накрая резултата е 5мм луфт от другата страна. Направо си се виждаше как елементите са залепени накриво, доста необичайно. Сега и подозренията за качеството на лагерите почват да ми звучат логично.
Иначе в момента съм ги свалил и трите лагера, на големия, който седи отпред му няма нищо, но задните са си много зле.
 

vesibo

Редовен Потребител
Директно от Австралия, обаче си мисля че е възможно да не са били качествени защото при последната поръчка на кабинка останах разочарован, скъпо и криво... изобщо не пасва и трябва да се реже от едната страна и накрая резултата е 5мм луфт от другата страна. Направо си се виждаше как елементите са залепени накриво, доста необичайно. Сега и подозренията за качеството на лагерите почват да ми звучат логично.
Иначе в момента съм ги свалил и трите лагера, на големия, който седи отпред му няма нищо, но задните са си много зле.
Да явно купуват лагери от различни китайски кооперации, а не от германците произвеждащи моторите.Това обяснява нещата.В същност щом са задните два лагера, те са натоварени радиално, а не като предният радиално-аксиално и в такъв случай се сещам за друго.Тъй-като те обират хлабините премери оста и вътрешният диаметър на самият лагер.Не трябва да има разлика.Ако има за това лагерите са сдали багажа.Другият вариант е ако самата ос не е изработена добре и има разлики.И последното и може би най-вероятно самите лагери не са изработени добре.
 

niki

Потребител
Да явно купуват лагери от различни китайски кооперации, а не от германците произвеждащи моторите.Това обяснява нещата.В същност щом са задните два лагера, те са натоварени радиално, а не като предният радиално-аксиално и в такъв случай се сещам за друго.Тъй-като те обират хлабините премери оста и вътрешният диаметър на самият лагер.Не трябва да има разлика.Ако има за това лагерите са сдали багажа.Другият вариант е ако самата ос не е изработена добре и има разлики.И последното и може би най-вероятно самите лагери не са изработени добре.
Благодаря за инфото Веско!:biri::biri::biri:Премерих ги с шублера, и оста и лагерите са с точни размери - 5мм, или не съм ги монтирал както трябва или самите лагери не са били читави. Досега когато ми се е налагало да сменям лагери никога не съм смазвал новите такива и направо съм ги монтирал и всичко си е работило без проблеми, говоря за лагери Thunder Tiger на 450 хеликоптер. Но сега като се разгледах из нета гледам че някои хора направо ги киснат във торбичка със смазка, която я вакумират за да влезе по-бързо маслото в лагера. Чудя се после дори след като го изцедиш тоя лагер няма ли да продължи да пръска и цапа наоколо и в последствие някакъв прах да полепва? Не се ли отваря повече работа за поддръжка по този начин? Иначе със какво масло е най-добре да се смазват такъв размер лагери, дали 15W-40 ще свърши работа или някакво по-финно масло трябва, минерално или синтетично? Дали не трябва да се смажат с разтопена грес вместо с масло?

Като пристигнат новите задължително ще ги тествам преди да ги монтирам и след това ще ги смажа за да не се чудя после кво и що o_O

:biri:
 

Xape

Модератор
Модераторски Екип
И аз съм брал мъки с лагери - какъв е размера на 2та проблемните лагера? Да не би да е 5х8х3мм?
Вероятно са били калпави. Относно луфтовете - дори оста да е точна на размер, може самия лагер да е "хлабав". Може да имаш биене или шумене от самия лагер при нарушена концентричност и/или съчми с разлики в диаметъра.
Би могло също така, да си ги подбил при монтажа или сглобяването на мотора. Също може да е много стегната сглобката -има едни тънки шайби които се подлагат така че сглобката да има нужния луфт.
Относно смазването - ако лагерите са качествени, освен че са от хубав материал са и смазани фабрично с качествена смазка.
Смазване с масло има много краткотраен ефект. Лагерите се гресират фабрично, но как и дали може ти да го направиш при толкова малък лагер е друг въпрос.
Посочи моля точния размер на лагерите са видя дали нямам такива.
 

niki

Потребител
И аз съм брал мъки с лагери - какъв е размера на 2та проблемните лагера? Да не би да е 5х8х3мм?
Вероятно са били калпави. Относно луфтовете - дори оста да е точна на размер, може самия лагер да е "хлабав". Може да имаш биене или шумене от самия лагер при нарушена концентричност и/или съчми с разлики в диаметъра.
Би могло също така, да си ги подбил при монтажа или сглобяването на мотора. Също може да е много стегната сглобката -има едни тънки шайби които се подлагат така че сглобката да има нужния луфт.
Относно смазването - ако лагерите са качествени, освен че са от хубав материал са и смазани фабрично с качествена смазка.
Смазване с масло има много краткотраен ефект. Лагерите се гресират фабрично, но как и дали може ти да го направиш при толкова малък лагер е друг въпрос.
Посочи моля точния размер на лагерите са видя дали нямам такива.
Благодаря за помоща!:biri::biri::biri: В случая моите са 5х8х2,5мм. Малко хлабави и лабилни ми се виждат в сравнение с по-големия, който има доста солидна сглобка и поведение, но предполагам това е заради миниатюрния размер. Самото монтиране беше много лесно, наредих ги от едната и другата страна на остта и едновременно ги набутах и отпред и отзад и те си влязоха и улегнаха в гнездата без допълнителни усилия. Това което ми направи впечатление, е че оригиналните излязоха с доста повече усилия в сравнение със новите, сякаш бяха залепени. Новите с едно-две почуквания и бяха навън. Възможно ли е от челния краш самите гнезда да имат лека невидима деформация и от там в последствие да идва трошенето, разбира се това при положение, че самите лагери не са били дефектни или некачествени?
 

Xape

Модератор
Модераторски Екип
Благодаря за помоща!:biri::biri::biri: В случая моите са 5х8х2,5мм. Малко хлабави и лабилни ми се виждат в сравнение с по-големия, който има доста солидна сглобка и поведение, но предполагам това е заради миниатюрния размер. Самото монтиране беше много лесно, наредих ги от едната и другата страна на остта и едновременно ги набутах и отпред и отзад и те си влязоха и улегнаха в гнездата без допълнителни усилия. Това което ми направи впечатление, е че оригиналните излязоха с доста повече усилия в сравнение със новите, сякаш бяха залепени. Новите с едно-две почуквания и бяха навън. Възможно ли е от челния краш самите гнезда да имат лека невидима деформация и от там в последствие да идва трошенето, разбира се това при положение, че самите лагери не са били дефектни или некачествени?
Точно със този размер съм се борил и аз! Просто конструктивно са на границата тия лагери за толкова мощни мотори.
Това е конструкция която въведе Scorpion преди 6-7 години. В последствие ги копираха много други производители. Лагерите са толкова малки, за да може да има макс. място за намотките. По този начин моторите са малки и леки но много мощни и ефективни.
Първото поколение мотори, даже бяха само с 1 такъв лагер отзад. Съвсем трагично беше положението. По-новите модификации вече слагат х2.
Така или иначе последно бях купувал маркови лагери от Англия които вършеха добра работа. Ако ги намеря, ще ти дам за проба. Друг вариант, пак за тези мотори е керамични от Boca bearings, но цената е доста солена.
 
Нагоре