Моделарски мотори

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
JENA 10cc CCM , Glow, "Red head", marked with number 63_1, East Germany, 1963
63_1.jpg
63_2.jpg
Този двигател получих от Огнян Кумчев (F2B) гр.Пловдив.
За съжаление от оригинала е останал само картера и главата.
Всичко останало е преработвано с цел постигане на по-високи резултати.
Огнян Кумчев също като Добри Добрев не помни от къде има двигателя,
но го нарича "JENA", като м.с.Добри Грабчев.
Всички в България, които са го имали го наричат JENA.
Никой не може да каже къде е произведен в Jena или Eisfeld

Това са части от оригинала:
Jena10cc_X.jpg

12.01.2022
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
CSTKAM 2,5K (ЦСТКАМ 2.5К) №54072, Glow, Ivanovo, Russia, 1980
ЦСТКАМ 2,5К №54072, F2D & F1C , Ivanovo, Russia, 1980
Юбилеен ЦСТКМ.jpg
1980 ЦСТКМ.jpg

17.03.2022
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
K-16 №385 compression airplane 4,4cc airplane model c/l engine diesel aircraft
К-16 4,4 cm³, Дизел, Началото на 50-те е изработван масово в лабораториите на ДОСААФ, СССР
K-16.jpg
Това е първият вариант - дифузора е отделен. При вторият вариант дифузора се отлива заедно с картера.
Липсва контраболта, резервуара, иглата и шайбата на вала.
Вероятно ще пробваме да възстановим липсващите детайли.

25.12.2021
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
з.м.с.Асен Танев и м.с.Георги Кабаков от доста време загатваха за интересен подарък.
Днес наистина ме изненадаха приятно:
EISFELD 1939 - K16 1948.jpg
Свалих плексигласовият капак за снимката и след това отново ги захлупих с него.
Тази експозиция са представили на изложба в "Руския културен център" в гр.София 2000-та година.
Изложбата е организирана от Българската федерация по корабомоделизъм.
Темата "Да изпратим заедно 20-ти век".
Има и диплома от изложбата, но все още не могат да я намерят.

Левият двигател е EISFELD with missing parts, German, 1937-1939
Смята се от мнозина за най-добрия модел двигател, произведен в Германия през този период.
30.12.2021

На табелката за десния е написано K-16 1948г.
Вероятно не са имали нужната информация и за това са го определили като такъв.
На практика това е Това е "КОНДОР" 4,4 cm³.
KONDOR 4,4cc (КОНДОР 4,4), Montana, Bulgaria, 1952

НАЙ-СТАРИЯТ ИЗВЕСТЕН БЪЛГАРСКИ КОМПРЕСИОНЕН АВИОМОДЕЛЕН ДВИГАТЕЛ!

18.12.2021
Конструкцията е взаимствана от К-16, но има изменения по цилиндъра и главата.
По спомен на з.м.с.Любомир Дърев в гр.Михайловград(Монтана) е имало авиоремонтна работилница.
В нея през 1952г. е произведено неизвестно количество.

14.08.2022
Днес открих интересна публикация в списание MK книжка 3 от 1972:
MK-1972-03 K-16BG.jpg
Вероятно спомените на з.м.с.Любомир Дърев не са достоверни,
или наистина да са произведени само няколко броя.
По късно "Учтехпром" произвежда българската серия K-16.
Доказателство за това е кутията в музея: https://bit.ly/3duHRtI
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
CSTKAM 2.5D(ЦСТКАМ 2.5Д), №24210, MARZ DOSAAF, USSR, 1982
ЦСТКАМ 2.5Д, №24210, МАРЗ ДОСААФ, СССР, 1982
ЦСТКМ-2.5Д.jpg
ЦСТКАМ-2.5Д-.jpg
Обем 2,48cm³, диаметър на цилидъра 15мм, ход на буталото 14мм, обороти 15000-16000об./мин.
Номера №24210 е от паспорта.
Нов, с кутия, паспорт, ключ, витло.
AEROMODELLER April 1979 - Model Engine Tests:
http://sceptreflight.com/Model Engine Tests/CSTKAM 2.5D.html

30.05.2022
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
MD-2,5 КМ "METEOR" 2,5cc "Red head", diesel, marine, 1980
МД-2,5 КМ "Метеор",Дизел, Централна авиомоделна лаборатория на ДОСАФФ 1980г.
Метеор-Д.jpg
Метеор-МД2.5Д.jpg
Нов, с кутия и паспорт. На главата е гравирана цена 12р50к.

03.04.2022
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
OPS 3,5 SPEED CAR COPMETITION, OPS, Monza, Italy, 1984
OPS3.5.jpg
OPS3.5SPEED.jpg
Главата и карбуратора не са оригинални!
80-те бяха внесени такива двигатели. Разликата е в карбуратора, за съжаление този не е оригинален.
По разпределение получих един, но реших да го жертвам за експеримент.
Занесох го в Тула и първо го разработих с нормално гориво.
След като се убедих, че показва постоянно едни и същи максимални обороти го разглобих.
Появи се "химика" с три шишенца пълни с абсолютно прозрачна течност, без миризма.
В стъклена съдинка напъха частите на двигатела и я напълни с първата течност.
Засече време с часовника и ги извади. Течноста обратно в шишето.
След като изсъхнаха повтори процедурата с втората течност.
По същият начин с третата.
Събрах двигателя и го запалих с чист метанол, без каквото и да било масло.
Оборотите се повишиха с 3000. Изгорих три резервара по 125 кубика.
Дали повишението на оборотите е заради обработката, дали заради 100 процента метанол?
Заплатих на "химика" и взех шишенцата.
Експеримента с тези химикали направих заради скоростните модели.
OPS-а пробвах само на едно състезание, не ми допадна.
М.с.Валентин Динков обаче го хареса и няколко години моделите му бяха с такива двигатели.

Данни за двигателя:
OPS 3.5cc.jpg

23.03.2022
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
JENA 10cc CCM , Glow, "Red head", marked with number 63_2, East Germany, 1963
Двигателя закупих от м.с.Добри Грабчев:
10cc JENA 1963.jpg
Единственото, което се наложи да направя е да сменя свеща.
На снимката е с оригинална "стъклена" свещ.
Всички в България, които са го имали го наричат JENA.
Според проучванията ми е имало минимум 5 броя.
Никой не може да каже къде е произведен в Jena или Eisfeld?

12.01.2022
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
MK-16 1,48cc № K484 Diesel, W.Petuchov, Moskow, Rossia, 1954
MK-16K.jpg
16K_.jpg
Обем 1,48cm³, диаметър 12,8мм, ход на буталото 11,4мм, обороти 9000об./мин.
Версия с разделен картер! Изключително рядък вариант.

06.05.2022
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
JENA 2,5cc MN, Dezigner Walter Hercher, East Germany, 1962
JENA MN.jpg
Обем 2,46cm³, диаметър 15,5мм, ход на буталото 13мм, обороти 12...17000об./мин.

13.01.2022
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
Rossi R15 2,5cc MK3 FI Speed engine (Risonanza), Glow, ABC, Papers, Italy, 1980
Rossi 15 Risonanza.jpg
Обем 2,47cm³, диаметър на цилиндъра 15мм, ход на буталото 14мм.
При посещението в музея м.с.Седеф Дончев направи този подарък.

15.06.2022
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
K&B 3,5cc "Black version" R/C, USA, 1982
K&B 3.5 RC CAR.jpg
Този двигател също е подарък от м.с.Седеф Дончев.
1982г. от SPEEDMODELS бяха закупени такива двигатели.
Двама, а може би трима от клуба получихме такива.
Имаше и резервни части.
Модел закупен от SPEEDMODELS с такъв двигател стр.12 пост 236:
https://www.rcmania.bg/index.php?threads/Спомени-за-спорта.2133/page-12
Ще дам линк за информация от MODEL AIRPLANE NEWS December 1977:
http://sceptreflight.com/Model Engine Tests/K&B 3.5 ABC.html
Разликата е цвета, карбуратора и кривката за аспуха.

04.04.2022
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
OPS 60 SUPER VAE, GLOW PLUG ENIGINE, MOTORI MONZA ITALY, 1984
ABC, 5 channel
OPS60.jpg
На 30 април, ден преди рождения ми ден получих този прекрасен подарък.
Знаех,че сестра ми е търсила м.с.Валентин Динков за помощ ...но не предполагах за тази изненада.
От къде са го намерили нямам идея, но наистина ме зарадваха.
Благодаря и на двамата!
Пожелавам на всички моделисти да имат такива роднини и приятели!
В музея има модел с OPS 60 стр.6 пост 106 в темата "Спомени за спорта":
https://www.rcmania.bg/index.php?threads/Спомени-за-спорта.2133/page-6

23.03.2022
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
MK-12C Swallow (Ласточка) 2,47cc, Diesel, Moscow, Russia, 1956
МК-12С Ласточка 2,47cm³, Дизел, Москва, Русия, 1956
MK-12C-1.jpg
MK12C-2.jpg
Не подозирайки нищо м.с.Георги Кабаков ми подари два двигателя.
За сега показвам първият,при това дори не съм го измил още.
Информация от MODEL AIRCRAFT November 1956:
http://sceptreflight.com/Model Engine Tests/MK-12c.html
Вторият е NV-21 typ. II 1950г. ще го покажа по-късно.
Благодаря му за изключително редките двигатели!

02.03.2022
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
На 1-ви май се одбих да видя м.с.Георги Кабаков и да го поканя за вечерта.
Той беше забравил за празника, но винаги е готов с изненади:
Pipe ROSSI 15.jpg
Знаеше, че търся тръба за Rossi R15 от новите.
Само ми я показа, връчи я официално вечерта:
Любо и Георги.jpg
 
Последна промяна:

S-LK

Редовен Потребител
Модераторски Екип
З.м.с.Асен Танев ме изненада с нещо уникално - AT-1[първия двигател от серията АТ]1986г.
AT-1 2.5cc "First" F2A, ABC, Glow, Asen Tanev, Plovdiv, Bulgaria, 1986
AT-1_1986.jpg

Благодаря му от сърце!

Ще цитирам м.с.Валентин Динков "Скоростните мотори на Асен Танев АТ
Първите мотори АТ са създадени през 1986 година със съдействието и опита на русенските моделисти Христо Йотов,Димитър Иванов-Джони и др.
С моторите АТ за завоювани в клас Б-1-аероглисери четири световни титли-на Владо Миров,Асен Танев и Божидар Танев,
три европейски-Асен Танев и Божидар Танев.
В клас скоростни кордови авиомодели много републикански титли и призови места в международни състезания на м.с.Георги Кабаков,
който и досега работи по развитието и усъвършенстването на двигателите."

Момент от вечерта, запечатан от Кети Танева(супругата на Асен):
Асен и Любо.jpg
11.12.2021 Допълвам поста с видео:
 
Последна промяна:
Нагоре