Самообучение - от прости към сложни маньоври - А-Б-В в пилотирането

Tassadar

Редовен Потребител
И аз я видях тази команда, но мислех че е нарочно - Преди години си говорех на наши пилоти изтребители и ги питах за изпълнението на тоното. Те ми казаха, че се започва със "задирка", така го наричат, явно от руски - издърпват носа леко нагоре към +10 градуса някъде непосредствено преди запозването на фигурата. Та реших , че Весо прилага тая командата да има минимален почти невидим набор на височина при започването.
Естествено поведението на МиГ 21 е мааалко по-различно от това на нашите модели. :)

Да, "задирка" се прилага когато самолета не може да поддържа праволинеен полет на нож за конкретната скорост на изпълнение на тоното (малък ръдър). Например при РЦ тренер с ниска тяговъоръженост се налага вдигане на нослето преди завъртането му в нож. Дори пилотите на Стрижи правят лека "задирка" с МиГ-29, но толкова елегантно, че от земята не се вижда.;)
 

vesibo

Редовен Потребител
И аз я видях тази команда, но мислех че е нарочно - Преди години си говорех на наши пилоти изтребители и ги питах за изпълнението на тоното. Те ми казаха, че се започва със "задирка", така го наричат, явно от руски - издърпват носа леко нагоре към +10 градуса някъде непосредствено преди запозването на фигурата. Та реших , че Весо прилага тая командата да има минимален почти невидим набор на височина при започването.
Естествено поведението на МиГ 21 е мааалко по-различно от това на нашите модели. :)
Това е точно така, в голямата авиация фигурата тоно започва точно така и освен това при подаване на команда за елерон се подава и ръдар в същата посока.При нас обаче нещата са малко по различни.:biri:
 

vesibo

Редовен Потребител
Днес продължаваме с утвърждаването на някои комбинирани команди, заходи и кацания.Упражнението ще е излитане, заход, когато сме на оста на пистата започваме изпълнението на полутоно, нож в посоката от която сме влезли в полутоното,хоризонтиране и същото упражнение в другата посока.Това ще ни научи отново винаги да даваме вярната команда и да затвърдим до сега наученото.
Успех!!!
099.gif
 

vesibo

Редовен Потребител
Здравейте днес и утре ще направим още две упражнения с тона, полутона и полети на нож(ляв и десен и преминаване от един в друг), както и другите разгледани до момента неща и когато усвоите това, ще е напълно достатъчно да правите всякакви видове комбинации с тези маньоври.След това продължаваме с останалите фигури и ще видите, че ще Ви се получават безпроблемно.
В какво се състои днешното упражнение-излитаме плавно и с малък ъгъл на атака, изпълняваме горка(изкачване под ъгъл 45º), тоно, с долна команда преминаваме в полет по гръб и веднага завъртаме полутоно, кацаме като планираме на пистата.Техника на изпълнение - всичко сме разгледали да тук обърнете внимание на бавното изпълнение на елементите, правилните команди и работата с газта.Тук учим и един нов елемент, но съществен- кацане без газ, ще ни бъде особено полезен ако се случи отказ на мотора в реална ситуация.Техника на изпълнение на този елемент - пикиране като поддържаме скорост на самолета, изравняване ниско над земята и етап издържане.
Успех!!!
099.gif


P.S. Не знам колко интересни и полезни са Ви тези упражнения и нямам обратна връзка за това кой до къде е стигнал и какви проблеми има.Би било хубаво да пускате кратки клипчета с трудни за Вас елементи и грешки.:biri:
 

velko

Редовен Потребител
Бомба са си видеоуроците! Който иска да се научи с минимален разход на енергия и избягване на постоянно правене на проби и грешки, трябва да ги следва и да се опитва да ги лети в симулатора пък и на поляната систематично...Това е основата, на която всеки един RC-пилот трябва да стъпи! Естествено на по голяма височина трябва да се правят, както не веднъж беше упоменато от колегите...Весо първо е майстор и второ, за да се вижда всеки елемент и детайл на движението ги прави близо и ниско...Та за пореден път ще повторя..основата е летене в зона, показано в първите видео уроци...Излитане и кацане с верния и плавен подход към газта и поддържане на необходимите обороти и в двата случая и при излитане и при кацане. Летене по права, летене по гръб и летене "на нож"... Бат Веско е това демонстрира и описва подробно в детайли в тези уроци и естествено комбинацийте от тези елементи за постигане на основния, задължителен базис при RC-летенето. Иначе без тази основа самолета те кара тебе, а не ти него...ако мога така да се изразя! Лично аз смятам, че не са само пожелателни тези базови уроци, но който желае да се развива във фигурното летене трябва да ги следва задължително...другото е просто возене на някакъв модел във въздуха....Естествено всеки сам си намира пътя и взема решения за себе си...А тези уроци са съществени и първите направени на български и обсъждани на достъпен и разбираем за всички подход и език.
 
Последна промяна:

vesibo

Редовен Потребител
Благодаря на Велко за хубавите думи.:) Наистина всеки намира пътя и подхода сам за себе си за това именно кръстих темата "самообучение".
Днес упражнението ще е две последователни тона, едното изпълнено в началото на пистата, след това хоризонтален полет и другото изпълнено в края на пистата.Техниката на изпълнение вече е позната единствено обърнете внимание на скоростта и никакви излишни паразитни команди.Още един път да спомена -подаваме команда за елерон и с една идея закъснение тази за ръдър(наляво стиковете се събират, надясно се раздалечават)
Успех!!!
099.gif
 

st5rov

Редовен Потребител
P.S. Не знам колко интересни и полезни са Ви тези упражнения и нямам обратна връзка за това кой до къде е стигнал и какви проблеми има.Би било хубаво да пускате кратки клипчета с трудни за Вас елементи и грешки.:biri:

Бих подредил в обратен ред определенията за видеоуроците: полезни, интересни, а и крайно време беше да се появи нещо такова - българско! :win:Най-ценното е, че имаме жива /автора/ обратна връзка на поляната! Друго си е да пиеш вода /не само :biri:/ от извора!
От както ги има, вечер отделям по няколко часа и съвсем зарязах експонентите с кисели краставички т.е. спестявам не само от счупени модели, а и от лекарства за черния дроб :crazy:.
Имам няколко записа на успешни тренировки! Неуспешни няма, просто ги трия!!!!!!!!!! За сега успеваемостта е много ниска! Как да ги кача в тубата? Записите са от RealFlight 6. Ако някъде има описано, моля дайте линк /без да ми трийте сол на главата, че не съм го видял :boi:/
 
Последна промяна:

SMarty

Редовен Потребител
Благодарко, ама ГОЛЯМО БЛАГОДАРСКО Веско!
Страхотни уроци. Тренировките на симулатора трябва да бъдат колкото повече - толкова повече (би казал мечо Пух).
Вече записах първата си лична победа: при последното ни хвърчене на поляната успях да докарам модела висейки до мен и го хванах с ръка :win:

Да те питам: Може би си го запланувал (не искам да ти нарушавам логиката и сценария), но много ми се иска да направиш урок за ВИСЕНЕ!
Освен това бих те помолил да споделиш с какви отклонения си нагласил симулатора.
Знам, че не ползваш експоненти, но отклоненията като граници в симулатора какви са? Използваш ли дуалрейти?
 

vesibo

Редовен Потребител
[quote="SMarty, post: 1894, member: 84"
Да те питам: Може би си го запланувал (не искам да ти нарушавам логиката и сценария), но много ми се иска да направиш урок за ВИСЕНЕ!
Освен това бих те помолил да споделиш с какви отклонения си нагласил симулатора.
Знам, че не ползваш експоненти, но отклоненията като граници в симулатора какви са? Използваш ли дуалрейти?[/quote]


Благодаря ти Марто, да ще има уроци и за висене, но малко по- натам, следвам определена хронология от просто към сложно, това което ти искаш е във висшият пилотаж и е на края.
Дуалрейти не използвам.Работя с отрицателни експоненти -20% на всички кормила, както на симулатора, така и на поляната.
 
Последна промяна:

vesibo

Редовен Потребител
Как да ги кача в тубата? Записите са от RealFlight 6. Ако някъде има описано, моля дайте линк /без да ми трийте сол на главата, че не съм го видял :boi:/
Благодаря Стани.За тубата - регистрираш се и най-горе имаш бутон качване.Хубаво е клипчето да го минеш през видеоредактор за да не е много голямо.:biri:
 

vesibo

Редовен Потребител
Днес упражнението е малко по-сложно.Преминаване от нож в нож и едновременно с това движение в формата на четириъгълник.Излитаме правим нож на ляво, след което завиваме с елеватор наляво,обръщаме нож на дясно, след което отново завиваме наляво и така докато опишем четириъгълник.Като приключим правим упражнението и в другата посока.Много полезно упражнение за контрол, направление и координация между всички кормила и газ.Това упражнение ще ви научи да направлявате ножа във всички посоки с лекота, да поддържате необходимият наклон и регулирате оборотите.Ще Ви е все тая дали ще описвате квадрати, кръгове, осморки или просто ще следвате някакво направление на нож и то без значение ляв, десен или както вече обсъждахме да трябва, да подпирате поради някакви причини в самолета.

Успех!!!
099.gif
 
Последна промяна:

vesibo

Редовен Потребител
Здравейте днес продължаваме с още няколко по-сложни упражнения на нож и различни комбинации, които ще са напълно достатъчни за пилотирането в тази насока , а от понеделник продължаваме с другите основни фигури.
Събота и неделя ще тренираме на полигон Младост.
Понеже се оказа, че малко съм вдигнал летвата пускам за това упражнение и стиковете за по-голяма яснота.
Успех!!!
099.gif
 
Последна промяна:

vesibo

Редовен Потребител
Понеделник е и както обещах продължаваме с другите основни фигури в сложния пилотаж.
Днес ще разгледаме фигурата "Лупинг-Loop"
Вертикална фигура от пилотажа , при която самолета се завърта на 360º около своята напречна ос.
Елементите от лупинга съставляват основата на други еволюции и фигури: полутоно, имелман и вертикална осморка. Лупингът се счита за правилен, ако всички точки от неговата траектория лежат в една вертикална равнина.Първата половина от лупинга се осъществява за сметка запаса от скорост и тягата на силовата установка. Втората – за сметка теглото на самолета и тягата на силовата установка.
Техника на изпълнение-преди започването на лупинг самолета трябва да лети хоризонтално, без плъзгане и крен, т.е. да няма накланяне и промяна на посоката на летене.Тук е мястото да споменем и тези термини:
Крен - завъртане на самолета около надлъжната ос.
200px-Aileron_roll.gif


Тангаж -завъртане на самолета около напречната ос, т.е. кабриране и пикиране.
220px-Aileron_pitch.gif

Рискание - завъртане на самолета около вертикалната ос.Променя курса по направление.
Тези неща можете да ги видите и в темата на Пепи -Аеродинамика за абсолютно начинаещи.
Да продължим от хоризонтален праволинеен полет подаваме газ и плавна команда на елеватора като държим крилата хоризонтални и подаваме много леко команда за десен ръдър да компенсираме реакцията на витлото.Параметрите височина, скорост и претоварване (при големите батковци:)) при влизане и излизане от лупинг трябва да са приблизително еднакви.Запомнете при изпълнение трябва да имате постоянна ъглова скорост през цялата фигура, използване на максимална тяга в първата половина и дросилирана тяга във втората половина това гарантира, че скоростта във връхната точка ще е по-голяма от еволютивната и лупинга ще е правилен.
Ето и два клипа с пилотажки за F3A. Единият е със стиковете, а другият е отново от AFPD.
Успех!!!
099.gif
 
Последна промяна:

Tassadar

Редовен Потребител
Моята препоръка е да пробвате фигурата с някой маломощен тренер. Тогава проличават най-добре предизвикателствата при изпълнение на лупинг. С акробатичен самолет е доста по-лесно.
 

vesibo

Редовен Потребител
Днес ще разгледаме фигурата "Имелман-Immelman". Това е маньовър, състоящ се от възходящата част на лупинга и половин тоно.Имелман се използва за бързо изменение на направлението на полета на 180º с едновременно набиране на височина.
Техника на изпълнение-изпълнява по същия начин по, който се изпълнява първата половина на лупинга след което се завърта половин тоно.Отново не трябва да има изменение по курс и плъзгане, за да може фигурата да е правилна.Трябва да има и запас от скорост.
Ето и стиковете.
Успех!!!
099.gif
 
Последна промяна:

vesibo

Редовен Потребител
Преди да продължим с другите сложни фигури ми се иска да направим сверка на часовниците, кой до къде е стигнал с основните неща, а именно излитане и кацане.За това днес ще изберем в симулатора "Trainer" и с него ще направим 8 излитания и кацания непрекъснато изпълнени, както в първото упражнение от темата.Не трябва да се чупи колесника и да се правят козли със самолета.;):D
За да има стимул всеки, който пусне клипче с 8-те кацания и излитания изпълнени добре има бира от мен.:) :biri:
Успех!!!
099.gif
 

Tassadar

Редовен Потребител
....aaa....може ли чай с ром? В такова време само лапландците пият бира, ядат сладолед и ходят на плаж.......:rolleyes:
 

montes1970

Редовен Потребител
Преди да продължим с другите сложни фигури ми се иска да направим сверка на часовниците, кой до къде е стигнал с основните неща, а именно излитане и кацане.За това днес ще изберем в симулатора "Trainer" и с него ще направим 8 излитания и кацания непрекъснато изпълнени, както в първото упражнение от темата.Не трябва да се чупи колесника и да се правят козли със самолета.;):D
За да има стимул всеки, който пусне клипче с 8-те кацания и излитания изпълнени добре има бира от мен.:) :biri:
Успех!!!
099.gif
ееее много бързаме, рано е още
 
Последна промяна:
Нагоре